Schiphol heeft sinds november al 170 nieuwe beveiligers binnen
Tegelijkertijd werkt de luchthaven aan manieren om de productiviteit te verbeteren. Door bijvoorbeeld reizigers aan te moedigen minder handbagage mee te nemen kunnen mensen sneller door de beveiliging. Daarnaast kunnen er meer scanners worden ingezet en kunnen de algoritmes worden aangepast waardoor er sneller duidelijk wordt of er iets in een koffer zit wat niet mag. Nu slaan de CT-scanners nog aan op bijvoorbeeld tijdschriften met een glossy kaft en dat kost tijd.
Wachtrij
Verder denkt Schiphol aan meer beïnvloeding van reizigersgedrag met zaken als virtuele wachtrijen. Dan melden alleen de reizigers die op een bepaald tijdstip aan de beurt zijn zich bij de beveiliging en ontstaat er minder stress doordat mensen hun vlucht dreigen te missen. Ook wordt het aantal reizigers zo beter verdeeld over de dag.
De werving van nieuwe beveiligers gaat dus door, waarbij Schiphol samenwerkt met de beveiligingsbedrijven. Eenzelfde systeem wil Schiphol ook opzetten voor andere partijen die te weinig personeel hebben. Zo dreigt er ook schaarste bij de Koninklijke Marechaussee en de luchtverkeersleiding, maar hebben ook bijvoorbeeld bagageafhandelaars en luchtvaartmaatschappijen moeite om personeel te vinden.
Door: ANP