Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Schiphol Group heeft al meerdere boeren uitgekocht voor meer stikstofruimte

Door Johanne Levinsky
schedule 6 min
location_on [xx]km
Schiphol Group heeft al meerdere boeren uitgekocht voor meer stikstofruimte
De Schiphol Group heeft al meerdere boeren uitgekocht om zo meer stikstofruimte te krijgen voor luchthaven Schiphol en Lelystad Airport. Dat bevestigde een woordvoerder van de luchthavenuitbater na eerdere berichtgeving door het NRC en de Volkskrant. Eerder op de dag werd juist nog gemeld dat de Schiphol Group op zoek is naar boeren die zich willen laten uitkopen.

Het gaat volgens de woordvoerder om een aantal veehouders in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Voor Lelystad Airport draait het om een aantal veehouders rond het Naardermeer en op de Veluwe. Details over hoeveel veehouders, geld en stikstofruimte er met die uitkoopregelingen zijn gemoeid, worden niet gemeld door Schiphol dat bezig is natuurvergunningen te verkrijgen.

Omstreden

Dat bedrijven en overheidsdiensten zelf boerderijen opkopen is omstreden. Het kabinet wil een voorkeursrecht krijgen bij de uitkoop van boeren en andere bedrijven voor hun stikstofvergunning. Dat zou moeten leiden tot meer regie in het beleid.

Schiphol zei eerder op de dag nog voorstander te zijn van zo'n gecoördineerde aanpak vanuit de overheid. Het kabinet wil de plannen in 2023 uitwerken en Schiphol zei dan te kijken "wat dit precies betekent voor onze stikstofopgave en ons initiatief om veehouders te benaderen". Tot er meer duidelijkheid is wil de luchthavenuitbater blijven werken aan "maatregelen voor de aanvraag van een natuurvergunning, volgens het huidige beleid".

Maximaal 45.000 vliegbewegingen

De beslissing om van Lelystad een overloopluchthaven voor Schiphol te maken stamt al uit 2008. De opening van Lelystad was door de coronacrisis al uitgesteld en liep mede door de trage voortgang van de formatie verdere vertraging op. Ook het politieke draagvlak voor de capaciteitsuitbreiding voor de Nederlandse luchtvaart is de laatste tijd flink afgenomen. De bedoeling is, als Lelystad opengaat, dat er jaarlijks maximaal 45.000 vliegbewegingen plaatsvinden. Maar volgens een eerdere ontwerpvergunning van het ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij zou dit op basis van de wet op de natuurbescherming om maximaal 10.000 vluchten gaan.

Directeur Marjolein Demmers van Natuur & Milieu noemt het een "heel kwalijke zaak". "Nederland heeft nu eerst fikse stikstofreductie nodig voor de natuur. Dat betekent zeker geen uitruil van stikstofuitstoot van boeren naar de luchtvaart." Demmers zegt dat alle sectoren een bijdrage moeten leveren aan het verminderen van stikstofuitstoot, ook de luchtvaart. Dat Schiphol Group boeren wil uitkopen om zelf extra stikstofruimte te creëren vindt Natuur & Milieu "cowboygedrag".

Door: ANP

24 mei '24 (15:00)

Schiphol ondersteunt plannen kabinet rond geluidshinder

Schiphol steunt "vanzelfsprekend" de maatregelen die het kabinet neemt om geluidshinder rond Schiphol terug te dringen. Die "dragen bij aan een stiller Schiphol", stelt de luchthaven. Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen 's nachts opstijgen of landen op Schiphol. Ook worden de luidste toestellen 's nachts geweerd.

24 mei '24 (13:15)

Kabinet wil vanaf 2025 minder nachtvluchten op Schiphol

Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen 's nachts opstijgen of landen op luchthaven Schiphol, meldt demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) vrijdag na afloop van de ministerraad. Nu zijn dat er nog 32.000, maar dat worden er 27.000. Eerder zette het kabinet in op maximaal 28.700 nachtvluchten.

23 mei '24 (13:00)

Bouwconcern BAM maakt E-pier op Schiphol aardgasvrij

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

21 mei '24 ( 6:00)

Voorzorgslanding: KLM-vliegtuig terug naar Schiphol

Een vliegtuig van KLM dat was opgestegen vanaf Schiphol moest maandagavond omkeren en op datzelfde vliegveld landen. De voorzorgslanding van de vlucht naar Glasgow was om een technisch mankement, meldt een woordvoerster van KLM.

20 mei '24 ( 8:15)

Ryanair boekt recordwinst ondanks vertraging levering nieuwe Boeings

Ryanair heeft afgelopen boekjaar 184 miljoen passagiers vervoerd, bijna een kwart meer dan in het laatste jaar voor de coronapandemie. De Ierse budgetmaatschappij zette daarbij een recordwinst in de boeken, ondanks vertragingen bij de levering van nieuwe vliegtuigen door fabrikant Boeing.

17 mei '24 ( 8:44)

Corendon gaat met eigen vluchten vliegen naar Bonaire

Na de vluchten naar Curaçao en de groeiende vraag naar vakanties op Bonaire vliegt Corendon Dutch Airlines vanaf 3 november 2024 naar Bonaire. Daarover bericht Corendon.

16 mei '24 (18:30)

In april bijna 5,5 miljoen passagiers op Schiphol

Schiphol heeft in april meer passagiers verwelkomd dan in dezelfde maand een jaar eerder. In totaal reisden vorige maand bijna 5,5 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol, een toename van bijna 7 procent vergeleken met april vorig jaar.

16 mei '24 (11:30)

KLM blij met Schipholplannen in regeerakkoord

KLM is blij met de plannen rondom Schiphol die in het regeerakkoord staan. Ook is de luchtvaartmaatschappij te spreken over het feit dat het "gelijke speelveld voorop" staat.

16 mei '24 (11:00)

Luchtvaartmaatschappij EasyJet in Nederland klaar voor zomerseizoen

EasyJet is klaar voor het zomerseizoen met een vliegtuigcapaciteit dat weer op het niveau ligt van voor de coronacrisis. Dat zegt William Vet, directeur namens de luchtvaartmaatschappij in Nederland en Scandinavië. "Qua personeelsbestand en vliegoperatie waren we al op zomersterkte sinds het begin van dit jaar", vertelt hij aan het ANP.

16 mei '24 (10:45)

Hoofdlijnenakkoord: ANVR 'niet ontevreden' over luchtvaart en vliegreizen

Reiskoepel ANVR is "helemaal niet ontevreden" over het hoofdlijnenakkoord op het gebied van de luchtvaart en vliegreizen. "Het is zeker werkbaar", zegt Frank Oostdam, directeur van de organisatie. Hij is ook blij dat het netwerk van bestemmingen behouden blijft.