Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Binnen vier maanden 800 beveiligers extra nodig op Schiphol

Door Johanne Levinsky
schedule 4 min
location_on [xx]km
Binnen vier maanden 800 beveiligers extra nodig op Schiphol
Schiphol wil voor april 2023 achthonderd extra beveiligers hebben geworven voor werk op de luchthaven. Die zijn nodig om het vliegveld te laten functioneren zoals voorheen. Nu zorgen personeelstekorten bij beveiligingsbedrijven er nog voor dat luchtvaartmaatschappijen vluchten moeten schrappen.

In een aan luchtvaartmaatschappijen gepresenteerd actieplan, waar Het Financieele Dagblad eerder over berichtte, meldt het vliegveld een wervingscampagne te beginnen met vijf beveiligingsbedrijven die actief zijn op Schiphol. Op 16 januari besluit Schiphol hoeveel passagiers het aankan in mei en de zomermaanden.

Personeelstekorten bij de beveiliging hebben dit jaar regelmatig voor lange wachtrijen en geschrapte vluchten op Schiphol gezorgd. Tot en met maart zijn luchtvaartmaatschappijen nog altijd gedwongen het aantal op Schiphol opstappende passagiers te beperken als gevolg van de krapte. KLM schatte de kosten van alle problemen op 175 miljoen euro, easyJet sprak deze week van enkele miljoenen euro's aan schade.

Grote opgave

Vorige maand kondigde Schiphol al aan de uurlonen voor beveiligers op de luchthaven met 2,50 euro te verhogen. Dit vormt de kern van het betere aanbod, dat meer personeel naar Schiphol moet lokken. Daarnaast moeten de roosters van beveiligers gunstiger worden voor de werknemers en komen er comfortabelere pauzeruimtes.

Een woordvoerder noemt de doelstellingen "ambitieus en een grote opgave". Maar de bedoeling is dat Schiphol in de aanstaande meivakantie en zomerperiode zonder beperkingen kan werken. In die periode verwacht de luchthaven bijna evenveel reizigers als in 2019, het jaar waarin een recordaantal mensen via Schiphol vloog. Ook wil de luchthaven het vertrouwen van luchtvaartmaatschappijen herwinnen.

Laden en lossen

Om de passagiersstroom aan te kunnen, moeten luchtvaartmaatschappijen ook genoeg afhandelaars in dienst hebben, benadrukt Schiphol. Zij zijn bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het laden en lossen van vliegtuigen.

Door: ANP

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.

25 april '24 ( 8:30)

Vluchten vanaf Schiphol naar Parijs mogelijk gehinderd door staking in Frankrijk

Het luchtverkeer in grote delen van Europa dreigt donderdag grote hinder te ondervinden door een staking van Franse luchtverkeersleiders. De staking heeft niet alleen gevolgen voor vluchten naar Frankrijk maar ook voor vluchten door het luchtruim van het land.

24 april '24 (15:30)

Marechaussee Schiphol goed voorbereid op drukke meivakantie

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

24 april '24 ( 8:45)

Luchthaven Schiphol verwacht in meivakantie tien procent meer reizigers

Luchthaven Schiphol verwacht tijdens de meivakantie, die komend weekend begint, 10 procent meer reizigers dan vorig jaar. Vanaf 26 april vertrekken dagelijks gemiddeld ruim 70.000 reizigers vanaf Schiphol.

19 april '24 (12:45)

Transavia sluit vertrek uit Nederland bij nachtsluiting niet uit

Transavia-topman Marcel de Nooijer sluit niet uit dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt als de nachtsluiting van Schiphol er komt. Dat zei hij tijdens het radioprogramma Sven op 1. "Ik denk dat wij op een tijdpad zitten dat we niets uitsluiten", aldus De Nooijer.

19 april '24 ( 9:45)

Schiphol Group koopt stikstofrechten voor vliegveld bij Rotterdam

Luchthavenexploitant Schiphol Group heeft stikstofrechten van twee boerenbedrijven in Zuid-Holland gekocht voor vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Dat bevestigt een woordvoerder na een bericht van de Volkskrant. Het vliegveld bij Rotterdam heeft een natuurvergunning nodig en moet daarvoor voldoende rechten hebben om stikstof uit te stoten.