Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Onderzoekers zien aantal privévluchten flink stijgen

Door Johanne Levinsky
schedule 6 min
location_on [xx]km
Onderzoekers zien aantal privévluchten flink stijgen
Vanaf Schiphol en Rotterdam The Hague Airport stijgen steeds vaker privéjets op. In de eerste negen maanden van dit jaar waren het er al meer dan in heel 2019, het laatste 'normale' jaar voor de coronacrisis. Onafhankelijk onderzoeksbureau CE Delft becijfert dat in een rapport. Greenpeace had opdracht gegeven voor het onderzoek.

Volgens vluchtdata was ruim een derde van alle privévluchten korter dan 500 kilometer. Bijna 11 procent was zelfs korter dan 250 kilometer. Londen en Parijs zijn de populairste bestemmingen. De onderzoekers herinneren eraan dat die steden ook gemakkelijk te bereiken zijn met hogesnelheidstreinen. Die stoten geen CO2 uit, in tegenstelling tot vliegtuigen.

In het onderzoek zijn onder meer alle vluchten met het regeringsvliegtuig op een rijtje gezet. Dat legde in 2022 tot nog toe 172.030 kilometer af, vooral van 2000 kilometer of meer. Er zijn meerdere vluchten naar Luxemburg en Parijs mee uitgevoerd, al zijn die steden relatief dichtbij. Een privéjet die daar in de buurt komt, is de Dassault Falcon van Formule 1-kampioen Max Verstappen, die voor zijn races de wereld over moet. Het toestel vloog in de eerste negen maanden van dit jaar 164.126 kilometer. Het kortste stukje ging van Nice naar Cannes. Dat is 25 kilometer.

Rijke mensen en overheid

Bedrijven, rijke mensen en de overheid maken gebruik van privévliegtuigen. Volgens de onderzoekers is de uitstoot per passagier vele malen hoger dan bij een lijnvlucht. Zo leidt een vlucht van Schiphol naar Londen met een regulier toestel tot zo'n 40 kilo CO2-uitstoot per passagier. Met een privévliegtuig ligt dat tussen de 203 en 302 kilo. Vijf tot ruim zeven keer zo hoog dus.

Het totale aantal privévluchten van en naar Schiphol en Rotterdam kwam in 2019 uit op 14.672. In 2020 stortte de luchtvaartsector in door corona en lag dit aantal veel lager, op 10.208. In het tweede 'coronajaar' 2021 nam het aantal privévluchten weer toe, tot 15.235. In september van dit jaar was dat al ingehaald: na negen maanden stond de teller in 2022 op 16.147 vluchten. Samen zijn die goed voor een CO2-uitstoot van 56 kiloton, becijfert CE Delft. De 61 kiloton van 2019 ligt daar nog iets boven, maar wordt waarschijnlijk nog wel overtroffen.

Greenpeace zegt te zijn geschrokken "dat een bepaalde groep in tijden van een klimaatcrisis niet minder maar juist meer is gaan vliegen". De organisatie zou graag een Europees verbod zien op vluchten met privéjets. Het steekt Greenpeace ook dat privévluchten niet meetellen in het maximale aantal vluchten op Schiphol en in de klimaatdoelen.

Door: ANP

01 juli '25 (11:09)

Aantal passagiers budgetmaatschappijen verdrievoudigd in twintig jaar

Het aantal passagiers dat met een budgetvliegtuigmaatschappij zoals Ryanair en easyJet vliegt, is in twintig jaar verdrievoudigd. In 2024 reisden 27,8 miljoen passagiers van of naar een Nederlandse luchthaven met een budgetmaatschappij, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is drie keer zoveel als de 9,3 miljoen passagiers in 2004.

01 juli '25 (10:11)

Aantal reizigers met budgetmaatschappij verdrievoudigd sinds 2004

Steeds meer Nederlanders stappen op het vliegtuig met een budgetmaatschappij. In 2024 vlogen 27,8 miljoen passagiers via een prijsvechter van of naar een Nederlandse luchthaven. Twintig jaar geleden waren dat er nog maar 9,3 miljoen. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

28 juni '25 (11:21)

Transavia ontvangt tiende Airbus A321neo: exit voor Boeing 737

Transavia heeft de tiende Airbus A321neo in ontvangst genomen. Dit vliegtuig landde vrijdag 27 juni 2025 omstreeks 18.00 uur op Schiphol en maakte ’s avonds al de eerste commerciële vlucht naar Mallorca. Dat meldt Transavia.

27 juni '25 (22:21)

Provincie: vliegveld Maastricht Aachen Airport niet in de buurt van faillissement

Het noodlijdende Maastricht Aachen Airport (MAA) staat niet op punt van omvallen en zit daar ook niet tegenaan, zegt de Limburgse gedeputeerde Stephan Satijn. De luchthaven ten noorden van Maastricht sloot vorig jaar af met 11,5 miljoen euro verlies, fors meer dan in 2023.

27 juni '25 (22:21)

KLM wil met loonbod vakbonden tegemoetkomen

Luchtvaartmaatschappij KLM wil met een loonbod de vakbonden tegemoetkomen. KLM zegt de nullijn los te zullen laten en nodigt alle tien vakbonden uit voor een zogenoemd multi-overleg op 2 juli waar over vier cao's gesproken wordt. Dat overleg zal dan gaan over loon en looptijd, twee onderwerpen die voor al deze cao's relevant zijn, aldus KLM.

26 juni '25 ( 1:59)

Rechter verbiedt 24 uursstaking KLM-personeel op Schiphol

Grondpersoneel van KLM mag zaterdag niet 24 uur lang staken, oordeelt de rechtbank in Haarlem. Vakbonden FNV en CNV kondigden de actie op Schiphol aan om hun eisen voor koopkrachtbehoud kracht bij te zetten. KLM spande een kort geding aan omdat de luchtvaartmaatschappij de actie te ver vindt gaan. De rechter oordeelt dat de staking te ingrijpend is door alle mogelijke veiligheidsproblemen die op Schiphol kunnen ontstaan.

25 juni '25 (14:14)

Van Zanen: bijna driehonderd drones uit lucht gehaald rond NAVO-top

Tot nu toe zijn er in de dagen rond de NAVO-top in Den Haag bijna driehonderd drones uit de lucht gehaald. Dat zei de Haagse burgemeester Jan van Zanen tijdens een werkbezoek dat hij deed met demissionair staatssecretaris van Defensie, Gijs Tuinman. Ze namen een kijkje op locaties in de hofstad waar speciale eenheden van Defensie drones uit de lucht halen.

25 juni '25 ( 8:51)

Opnieuw problemen op spoor bij Schiphol: nu seinstoring

Er zijn woensdagochtend opnieuw problemen op het spoor bij Schiphol. Tussen Amsterdam Zuid en Schiphol rijden fors minder treinen dan normaal door een seinstoring. Dit duurt naar verwachting tot ongeveer 09.15 uur. De storing heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven.

24 juni '25 (11:03)

FNV kondigt staking aan bij grondpersoneel KLM

Het grondpersoneel van KLM staakt zaterdag 24 uur lang, heeft vakbond FNV aangekondigd. Daardoor dreigen dan veel vluchten uit te vallen, omdat bijvoorbeeld koffers niet in vliegtuigen geladen kunnen worden.

24 juni '25 (11:03)

Groter jaarverlies voor Maastricht Aachen Airport

Maastricht Aachen Airport heeft over 2024 een groter verlies geleden dan een jaar eerder. De hoeveelheid via de lucht vervoerde vracht liep terug en het aantal passagiers groeide slechts minimaal ten opzichte van 2023, het jaar waarin de luchthaven acht weken gesloten was voor vliegverkeer door de baanrenovatie.