Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Onderzoekers zien aantal privévluchten flink stijgen

Door Johanne Levinsky
schedule 6 min
location_on [xx]km
Onderzoekers zien aantal privévluchten flink stijgen
Vanaf Schiphol en Rotterdam The Hague Airport stijgen steeds vaker privéjets op. In de eerste negen maanden van dit jaar waren het er al meer dan in heel 2019, het laatste 'normale' jaar voor de coronacrisis. Onafhankelijk onderzoeksbureau CE Delft becijfert dat in een rapport. Greenpeace had opdracht gegeven voor het onderzoek.

Volgens vluchtdata was ruim een derde van alle privévluchten korter dan 500 kilometer. Bijna 11 procent was zelfs korter dan 250 kilometer. Londen en Parijs zijn de populairste bestemmingen. De onderzoekers herinneren eraan dat die steden ook gemakkelijk te bereiken zijn met hogesnelheidstreinen. Die stoten geen CO2 uit, in tegenstelling tot vliegtuigen.

In het onderzoek zijn onder meer alle vluchten met het regeringsvliegtuig op een rijtje gezet. Dat legde in 2022 tot nog toe 172.030 kilometer af, vooral van 2000 kilometer of meer. Er zijn meerdere vluchten naar Luxemburg en Parijs mee uitgevoerd, al zijn die steden relatief dichtbij. Een privéjet die daar in de buurt komt, is de Dassault Falcon van Formule 1-kampioen Max Verstappen, die voor zijn races de wereld over moet. Het toestel vloog in de eerste negen maanden van dit jaar 164.126 kilometer. Het kortste stukje ging van Nice naar Cannes. Dat is 25 kilometer.

Rijke mensen en overheid

Bedrijven, rijke mensen en de overheid maken gebruik van privévliegtuigen. Volgens de onderzoekers is de uitstoot per passagier vele malen hoger dan bij een lijnvlucht. Zo leidt een vlucht van Schiphol naar Londen met een regulier toestel tot zo'n 40 kilo CO2-uitstoot per passagier. Met een privévliegtuig ligt dat tussen de 203 en 302 kilo. Vijf tot ruim zeven keer zo hoog dus.

Het totale aantal privévluchten van en naar Schiphol en Rotterdam kwam in 2019 uit op 14.672. In 2020 stortte de luchtvaartsector in door corona en lag dit aantal veel lager, op 10.208. In het tweede 'coronajaar' 2021 nam het aantal privévluchten weer toe, tot 15.235. In september van dit jaar was dat al ingehaald: na negen maanden stond de teller in 2022 op 16.147 vluchten. Samen zijn die goed voor een CO2-uitstoot van 56 kiloton, becijfert CE Delft. De 61 kiloton van 2019 ligt daar nog iets boven, maar wordt waarschijnlijk nog wel overtroffen.

Greenpeace zegt te zijn geschrokken "dat een bepaalde groep in tijden van een klimaatcrisis niet minder maar juist meer is gaan vliegen". De organisatie zou graag een Europees verbod zien op vluchten met privéjets. Het steekt Greenpeace ook dat privévluchten niet meetellen in het maximale aantal vluchten op Schiphol en in de klimaatdoelen.

Door: ANP

11 september '24 (15:30)

Schiphol haalt 600 miljoen op voor verbetering infrastructuur

Luchthaven Schiphol heeft voor 600 miljoen euro aan obligaties uitgegeven. Het bedrijf gebruikt dit geld om te investeren in de infrastructuur en om de arbeidsomstandigheden en dienstverlening op de luchthaven te verbeteren.

11 september '24 (11:30)

Schiphol tevreden na staking: geen hinder Transavia

Luchtvaartmaatschappij Transavia heeft geen hinder ondervonden van de staking in het openbaar vervoer woensdagochtend. "Iedereen heeft zijn weg naar de luchthaven gevonden", zegt een woordvoerder. Er waren volgens hem dan ook geen reizigers die hun vliegtuig hebben gemist.

10 september '24 (15:45)

Rechter geeft Schiphol gelijk in kort geding over ov-staking

De voorzieningenrechter in Haarlem heeft geoordeeld dat Schiphol voldoende reden heeft om een minimale dienstregeling te eisen tussen Amsterdam Centraal en de luchthaven tijdens de ov-staking. Dit was de insteek van een kort geding van Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer tegen vakbond FNV.

10 september '24 (11:15)

Schiphol vreest verkeersinfarct als er geen ov rijdt door staking

Schiphol vreest dat er woensdagochtend vroeg rond de luchthaven een verkeersinfarct ontstaat door de staking van de NS. Volgens de advocaat van Schiphol bereikt het wegennet al aan het begin van de actie om 04.00 uur de maximale capaciteit, zei ze in de rechtbank in Haarlem. Daarom eisen de luchthaven en de gemeente Haarlemmermeer een minimale dienstregeling.

10 september '24 ( 8:43)

KLM Cityhopper naar Valencia voor The Aviation Challenge

Een Embraer 195-E2 van KLM Cityhopper is donderdag 5 september 2024 vanaf Amsterdam Schiphol Airport naar Valencia Airport gevlogen voor The Aviation Challenge. Daarover bericht KLM.

10 september '24 ( 6:00)

Geheime archiefstukken Bijlmervliegramp na decennia openbaar

Nabestaanden en andere belangstellenden krijgen 32 jaar na de Bijlmervliegramp inzage in archiefstukken over de dodelijke vliegtuigcrash. Een deel van het tot dusver geheime archief wordt openbaar. Over de ramp leven nog altijd vragen en is in het verleden veel gespeculeerd.

09 september '24 (15:30)

Honderden schoonmakers voeren actie op Schiphol

Een paar honderd schoonmakers voeren op Schiphol actie voor een betere regeling om eerder te kunnen stoppen met hun werk. Volgens vakbond FNV is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd.

09 september '24 (15:15)

Schiphol test zelfrijdende rolstoel voor minder mobiele reizigers

Reizigers met verminderde mobiliteit, zoals ouderen of mensen met lichamelijke klachten, kunnen vanaf deze week op Schiphol gebruikmaken van zelfrijdende rolstoelen. De dienst is gratis en vooraf reserveren is niet nodig, meldt Schiphol.

09 september '24 (11:45)

Ook op Schiphol leggen schoonmakers 24 uur het werk neer

Schoonmakers in heel het land hebben maandag het werk neergelegd omdat ze een betere regeling willen om eerder met hun baan te kunnen stoppen. Volgens FNV-bestuurder Herrie Hoogenboom is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd. De vakbond heeft opgeroepen om 24 uur lang te staken, vanaf 00.00 uur in de nacht van zondag op maandag. Hoeveel mensen hun werk hebben neergelegd, weet de bestuurder nog niet.

05 september '24 ( 8:45)

Pilotentekort: KLM vraagt parttimevliegers om meer uren te vliegen

KLM gaat parttimepiloten vragen om meer uren te vliegen. De luchtvaartmaatschappij kampt naar eigen zeggen met een groot pilotentekort en denkt dat de parttimers kunnen helpen om komende jaren roosterproblemen te voorkomen.