'Schiphol blijft ook bij minder vluchten internationaal luchtknooppunt'
Harbers vindt het "een heftig besluit" maar verwacht dat belangrijke bestemmingen zoals Londen of Sjanghai nog steeds goed verbonden blijven. Volgens de minister is het aan luchtvaartmaatschappijen zelf om in te spelen op de verandering. Zij moeten zich onder meer op hun strategie gaan "herbezinnen". Dit geldt zeker ook voor de KLM, die Schiphol als thuishaven heeft. Dinsdag werd bekend dat mogelijk dertig KLM-vluchten, met vooral Europese bestemmingen, zullen verdwijnen als gevolg van de krimp.
Weinig enthousiasme
In de Tweede Kamer zijn weinig partijen echt enthousiast over de plannen van het kabinet. VVD'er Daniel Koerhuis drukt zijn partijgenoot Harbers op het hart Schiphol in stand te houden als knooppunt. Meer linkse partijen vinden juist dat de plannen niet ver genoeg gaan. GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger vreest onder meer dat de voorgestelde reductie van 60.000 vluchten niet genoeg zal zijn om overlast voor milieu en omwonenden tegen te gaan. D66 hoopt dat ook het aantal nachtvluchten nu verder omlaag kan. Koerhuis typeert deze wens van zijn coalitiegenoot als "Rupsje Nooitgenoeg".
Het kabinet vindt dat Schiphol moet inkrimpen om vervuiling en geluidsoverlast terug te dringen. In het coalitieakkoord staat dat ook voor de omgeving "perspectief" moet komen en dat de "negatieve effecten van luchtvaart" verminderd moeten worden.
Door: ANP