“Bij elke activiteit zetten we de Bèta&TechMentality-bril op”

Door Jet-Net & TechNet
9 min

Een wereld die er door corona heel andersuitziet: dat vraagt om een andere aanpak van techniekpromotie. NetwerkbedrijfAlliander ontwikkelt nieuwe vormen van kennismaken met techniek. Na het volgenvan een workshop bij Jet-Net & TechNet doen zij dit langs de meetlat vanhet Bèta&TechMentality-model.

“Zelf zien, doen en ontdekken is niet tevervangen”, stelt Joëlle Coenen, Programmamanager Kiezen voor de Techniekbij Alliander. “Gastlessen enbedrijfsbezoeken zullen we dus blijven aanbieden. Maar door corona hebben weook geleerd dat online een mooie aanvulling kan zijn. We hebben veel kennis inhuis die we met het onderwijs kunnen delen, bijvoorbeeld als lesbrief. Daarmeeontzorg je de scholen: ze kunnen zonder veel regelwerk snel aan de slag met techniek.”

Om optimaal aan tesluiten bij de belevingswereld van leerlingen, volgden Coenen en enkelecollega’s de Bèta&TechMentality-workshop van Jet-Net & TechNet. HetBèta&TechMentality-model deelt jongeren in in vijf types (Ontdekkers,Creatieve Makers, Vernieuwers, Maatschappelijke Toepassers en Doeners), die elkhun triggers voor techniek hebben. “We spraken voorheen vooral Doeners aan,terwijl we een veel grotere groep willen bereiken. Vernieuwers die impactwillen maken, bijvoorbeeld. Want de energietransitie raakt ons allemaal envraagt om heel veel verschillende jonge talenten.”

Coenen: “Je kunt bestzeggen dat die workshop ons heeft geïnspireerd: hoe sluit je nou echt aan bijde belevingswereld van al die types? Het is heel interessant om je daar eens inte verdiepen aan de hand van het Bèta&TechMentality-model. Ik denk dat hetmodel nu al begint door te werken in onze organisatie. Bij elke nieuweactiviteit voor jongeren zetten we de Bèta&TechMentality-bril op: sluit ditaan bij het model?”

Lees alles over hetBèta&TechMentality-model op https://bit.ly/3o84sgu