Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Schiphol druk bezig met schadeclaims voor gemiste vluchten van afgelopen tijd

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Schiphol druk bezig met schadeclaims voor gemiste vluchten van afgelopen tijd
Schiphol is volop bezig met het in goede banen leiden van de schadevergoedingen voor gemiste vluchten van de afgelopen maanden. "We zien dat er animo voor is", zegt een woordvoerder van de luchthaven over de afgelopen donderdag aangekondigde regeling. Online en telefonisch komen hier vragen over binnen.

Die komen terecht bij de bestaande klantenservice van Schiphol, waar anders dan op andere plekken op de luchthaven wel genoeg personeel beschikbaar is. Schiphol kan nog niet zeggen hoeveel aanvragen zijn ingediend. "Dat aantal zijn we nog aan het inventariseren en dat zorgt wel voor wat werk. Als we dat al tussentijds melden, dan ergens in de loop van deze week", aldus de zegsman.

Compensatieverzoek 

Het compensatieverzoek kan online, via de website van Schiphol, worden ingediend voor vluchten van 23 april tot en met 11 augustus. Dat kan tot en met 30 september. Als er de komende tijd nog problemen ontstaan, dan gaat de Consumentenbond opnieuw met Schiphol in overleg. De luchthaven kwam de regeling overeen met de Consumentenbond en het Omroep Max-programma Max Vakantieman. Te compenseren kosten zijn bijvoorbeeld extra kosten voor het omboeken van een vlucht of de kosten voor een nieuw vliegticket.

Schiphol zegt dat het eventueel individueel benaderen van klanten over de regeling aan luchtvaartmaatschappijen zelf is. "Alle media hebben hierover geschreven. Het formulier is via onze website te vinden."

Wachttijd 

Zondag was de gemiddelde wachttijd ongeveer 45 minuten en hoefden reizigers niet buiten te wachten. Ook maandagochtend is goed begonnen. "Alle reizigers staan momenteel binnen in de vertrekhal te wachten voor de veiligheidscontrole", staat in een update op de website van de luchthaven.

Door: ANP 

27 mei '24 (13:45)

ANWB Alarmcentrale: vier Nederlanders vliegen na instorten club terug van Mallorca

Vier van de tien Nederlanders die betrokken waren bij de ingestorte beachclub op Mallorca vliegen maandag terug naar huis. Dat meldt de ANWB Alarmcentrale. "We hopen dat een aantal op korte termijn volgt", aldus een woordvoerster. Eén Nederlander moet nog in het ziekenhuis blijven.

27 mei '24 (13:30)

Vakbond FNV: hoger loon en vaste banen nodig tegen criminaliteit Schiphol

Lage lonen en tijdelijke contracten voor werknemers op Schiphol vergroten de risico's voor criminele ondermijning op de luchthaven. Dat stelt vakbond FNV in een reactie op de arrestatie van een luchthavenmedewerker op verdenking van betrokkenheid bij internationale drugshandel. De bond vindt dat nu actie moet worden ondernomen en dat werknemers op Schiphol vaste contracten en hogere lonen moeten krijgen.

24 mei '24 (15:00)

Schiphol ondersteunt plannen kabinet rond geluidshinder

Schiphol steunt "vanzelfsprekend" de maatregelen die het kabinet neemt om geluidshinder rond Schiphol terug te dringen. Die "dragen bij aan een stiller Schiphol", stelt de luchthaven. Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen 's nachts opstijgen of landen op Schiphol. Ook worden de luidste toestellen 's nachts geweerd.

24 mei '24 (13:15)

Kabinet wil vanaf 2025 minder nachtvluchten op Schiphol

Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen 's nachts opstijgen of landen op luchthaven Schiphol, meldt demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) vrijdag na afloop van de ministerraad. Nu zijn dat er nog 32.000, maar dat worden er 27.000. Eerder zette het kabinet in op maximaal 28.700 nachtvluchten.

23 mei '24 (13:00)

Bouwconcern BAM maakt E-pier op Schiphol aardgasvrij

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

21 mei '24 ( 6:00)

Voorzorgslanding: KLM-vliegtuig terug naar Schiphol

Een vliegtuig van KLM dat was opgestegen vanaf Schiphol moest maandagavond omkeren en op datzelfde vliegveld landen. De voorzorgslanding van de vlucht naar Glasgow was om een technisch mankement, meldt een woordvoerster van KLM.

20 mei '24 ( 8:15)

Ryanair boekt recordwinst ondanks vertraging levering nieuwe Boeings

Ryanair heeft afgelopen boekjaar 184 miljoen passagiers vervoerd, bijna een kwart meer dan in het laatste jaar voor de coronapandemie. De Ierse budgetmaatschappij zette daarbij een recordwinst in de boeken, ondanks vertragingen bij de levering van nieuwe vliegtuigen door fabrikant Boeing.

17 mei '24 ( 8:44)

Corendon gaat met eigen vluchten vliegen naar Bonaire

Na de vluchten naar Curaçao en de groeiende vraag naar vakanties op Bonaire vliegt Corendon Dutch Airlines vanaf 3 november 2024 naar Bonaire. Daarover bericht Corendon.

16 mei '24 (18:30)

In april bijna 5,5 miljoen passagiers op Schiphol

Schiphol heeft in april meer passagiers verwelkomd dan in dezelfde maand een jaar eerder. In totaal reisden vorige maand bijna 5,5 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol, een toename van bijna 7 procent vergeleken met april vorig jaar.

16 mei '24 (11:30)

KLM blij met Schipholplannen in regeerakkoord

KLM is blij met de plannen rondom Schiphol die in het regeerakkoord staan. Ook is de luchtvaartmaatschappij te spreken over het feit dat het "gelijke speelveld voorop" staat.