Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Schiphol vergoedt kosten van door chaos gestrande reizigers

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Schiphol vergoedt kosten van door chaos gestrande reizigers
Schiphol gaat de kosten vergoeden die mensen hebben gemaakt omdat ze door de chaos op het vliegveld hun vlucht hebben gemist. Dat is de luchthaven overeengekomen met de Consumentenbond en het Omroep Max-programma Max Vakantieman.

De regeling geldt voor degenen die zijn of haar vlucht in de periode van 23 april tot en met 11 augustus niet kon halen door de lange rijen op Schiphol. Daarbij vergoedt de luchthaven alleen de kosten die niet op een andere manier vergoed werden, bijvoorbeeld door een luchtvaartmaatschappij of de reisverzekering. Gedupeerde reizigers hebben tot en met 30 september om een compensatieverzoek in te dienen.

Bij die kosten moet bijvoorbeeld gedacht worden aan extra kosten voor het omboeken van een vlucht of de kosten voor een nieuw vliegticket, maar ook aan bijvoorbeeld reiskosten als mensen besloten met de auto of trein naar hun bestemming te gaan. Daarnaast kunnen bijvoorbeeld kosten voor een accommodatie die niet gebruikt, maar ook niet geannuleerd kon worden op de luchthaven verhaald worden.

Europese regels

Reizigers van wie de vlucht werd geannuleerd worden volgens Europese regels al schadeloos gesteld door de luchtvaartmaatschappij. Schiphol wilde eventuele gevolgschade voor deze reizigers niet vergoeden omdat de reden van annulering vaak onduidelijk is, geeft de Consumentenbond aan.

De bond is desondanks niet ontevreden. "We dachten eerst aan een massaclaim, maar dat is niet nodig gebleken. In eerste instantie hield Schiphol het helemaal af, maar nu hebben we toch afspraken kunnen maken. We zijn blij dat er voor veel consumenten een regeling is getroffen", laat een woordvoerster van de Consumentenbond weten.

Harbers

Schiphol zal de regeling zelf afhandelen. De Consumentenbond en Omroep Max evalueren die na afloop. "Maar als er mensen onterecht worden afgewezen, dan zullen die signalen ons al wel eerder bereiken en kunnen we in gesprek."

De regeling loopt nu tot en met deze donderdag. Als er daarna nog problemen ontstaan, dan gaat de Consumentenbond opnieuw met Schiphol in overleg. "Het beeld is dat de dagelijkse gang van zaken steeds blijft verbeteren. We houden de situatie vanzelfsprekend goed in de gaten", zegt een woordvoerster van Schiphol over het al dan niet verlengen van de regeling. Ze kon niet direct aangeven hoeveel de schadevergoedingen de luchthaven naar schatting gaan kosten.

Minister Mark Harbers van Infrastructuur vindt het goed dat Schiphol reizigers gaat compenseren. "In mijn ogen hoort ook dat bij de goede kwaliteit van dienstverlening die Schiphol graag weer wil leveren", aldus de bewindsman op Twitter.

Door: ANP

13 maart '25 (10:34)

Vliegveld Maastricht strenger beveiligd om mogelijk protest XR

Rond vliegveld Maastricht Aachen Airport gelden donderdag strengere veiligheidsmaatregelen dan anders. Klimaatactivisten van Extinction Rebellion wilden er actie gaan voeren. De gemeente Beek, waar het vliegveld ligt, vreest echter "wanordelijkheden" en heeft betogingen op en rond het luchthaventerrein verboden in een noodverordening.

13 maart '25 ( 8:31)

Privium ExpressLounge op Eindhoven Airport officieel geopend

Op Eindhoven Airport is deze week de Privium ExpressLounge geopend. Deze lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de vestiging van Starbucks. Privium Plus-leden en andere reizigers kunnen hier in een comfortabele omgeving werken, ontspannen en genieten voordat hun reis begint. Dat meldt Schiphol.

12 maart '25 (15:19)

Gemeente: nog geen oplossing voor last zonnepanelen bij Schiphol

Een structurele oplossing voor landende vliegtuigen die last hebben van de schittering van zonnepanelen bij Haarlemmermeer is er nog niet. Het probleem zou zich vanaf midden maart niet meer moeten voordoen, maar het college van B en W schrijft aan de gemeenteraad dat luchthaven Schiphol hier niet gerust op is.

12 maart '25 (10:25)

Omwonenden Schiphol doen aangifte wegens mishandeling

900 omwonenden van Schiphol doen op 12 maart aangifte tegen de luchthaven vanwege mishandeling. Advocate Bénédicte Ficq doet namens de bewoners aangifte. De nachtelijke vluchten tasten de gezondheid van de omwonenden aan. Dat meldt NH Nieuws.

11 maart '25 ( 9:24)

Krant: AF-KLM biedt 300 miljoen voor meerderheid in Air Europa

Air France-KLM heeft 300 miljoen euro geboden voor een meerderheidsbelang in de Spaanse luchtvaartmaatschappij Air Europa. Dat meldt de Spaanse krant El Confidencial op basis van ingewijden.

11 maart '25 ( 8:07)

Schipholfonds reikt 118.000 euro uit aan verenigingen in de regio

Twee bestuursleden van het Schipholfonds hebben een bedrag van ruim € 118.000 uitgereikt aan organisaties die actief zijn op het gebied van sport en bewegen in de omgeving van Amsterdam Airport Schiphol. Dat meldt Schiphol.

10 maart '25 ( 6:00)

Stakingen op Duitse luchthavens: ook vluchten tussen Schiphol en Duitsland geschrapt

De Duitse vakbond Verdi is begonnen met stakingen op dertien Duitse luchthavens. Werknemers uit de publieke sector, grondpersoneel en beveiligingsmedewerkers staken. De reden zijn verschillende cao-geschillen, aldus een woordvoerder van de vakbond.

07 maart '25 ( 8:25)

Corendon viert 25-jarig bestaan met festiviteiten

Corendon bestaat dit jaar een kwarteeuw en gaat dat vieren met tal van festiviteiten. Wat ooit begon als een kleine touroperator met reizen naar Turkije is uitgegroeid tot een reisorganisatie met een eigen luchtvaartmaatschappij en hotels in Nederland, in Turkije en op Curaçao. Dat meldt Corendon.

06 maart '25 (13:45)

Topman AF-KLM: stijging havengelden Schiphol 'belachelijk'

Topman Ben Smith van Air France-KLM had donderdag geen goed woord over voor de "belachelijke" stijging van de havengelden op Schiphol. Volgens hem komt de rekening namelijk bij de reiziger te liggen, waardoor het niet alleen voor KLM, maar ook voor Schiphol moeilijker wordt om aantrekkelijk te blijven.

06 maart '25 (10:59)

KLM gaat reorganiseren om financieel gezond te blijven

KLM gaat maatregelen nemen om weer financieel gezond te worden. Vanwege de stijgende kosten moet de luchtvaartmaatschappij gaan bezuinigen. Een reorganisatie staat op de planning. Dat meldt Travelpro.