Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Schiphol vergoedt kosten van door chaos gestrande reizigers

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
Schiphol vergoedt kosten van door chaos gestrande reizigers
Schiphol gaat de kosten vergoeden die mensen hebben gemaakt omdat ze door de chaos op het vliegveld hun vlucht hebben gemist. Dat is de luchthaven overeengekomen met de Consumentenbond en het Omroep Max-programma Max Vakantieman.

De regeling geldt voor degenen die zijn of haar vlucht in de periode van 23 april tot en met 11 augustus niet kon halen door de lange rijen op Schiphol. Daarbij vergoedt de luchthaven alleen de kosten die niet op een andere manier vergoed werden, bijvoorbeeld door een luchtvaartmaatschappij of de reisverzekering. Gedupeerde reizigers hebben tot en met 30 september om een compensatieverzoek in te dienen.

Bij die kosten moet bijvoorbeeld gedacht worden aan extra kosten voor het omboeken van een vlucht of de kosten voor een nieuw vliegticket, maar ook aan bijvoorbeeld reiskosten als mensen besloten met de auto of trein naar hun bestemming te gaan. Daarnaast kunnen bijvoorbeeld kosten voor een accommodatie die niet gebruikt, maar ook niet geannuleerd kon worden op de luchthaven verhaald worden.

Europese regels

Reizigers van wie de vlucht werd geannuleerd worden volgens Europese regels al schadeloos gesteld door de luchtvaartmaatschappij. Schiphol wilde eventuele gevolgschade voor deze reizigers niet vergoeden omdat de reden van annulering vaak onduidelijk is, geeft de Consumentenbond aan.

De bond is desondanks niet ontevreden. "We dachten eerst aan een massaclaim, maar dat is niet nodig gebleken. In eerste instantie hield Schiphol het helemaal af, maar nu hebben we toch afspraken kunnen maken. We zijn blij dat er voor veel consumenten een regeling is getroffen", laat een woordvoerster van de Consumentenbond weten.

Harbers

Schiphol zal de regeling zelf afhandelen. De Consumentenbond en Omroep Max evalueren die na afloop. "Maar als er mensen onterecht worden afgewezen, dan zullen die signalen ons al wel eerder bereiken en kunnen we in gesprek."

De regeling loopt nu tot en met deze donderdag. Als er daarna nog problemen ontstaan, dan gaat de Consumentenbond opnieuw met Schiphol in overleg. "Het beeld is dat de dagelijkse gang van zaken steeds blijft verbeteren. We houden de situatie vanzelfsprekend goed in de gaten", zegt een woordvoerster van Schiphol over het al dan niet verlengen van de regeling. Ze kon niet direct aangeven hoeveel de schadevergoedingen de luchthaven naar schatting gaan kosten.

Minister Mark Harbers van Infrastructuur vindt het goed dat Schiphol reizigers gaat compenseren. "In mijn ogen hoort ook dat bij de goede kwaliteit van dienstverlening die Schiphol graag weer wil leveren", aldus de bewindsman op Twitter.

Door: ANP

20 september '22 (16:24)

Elektrische vliegtoestellen naar Groningen Airport Eelde?

Volgens directeur Meiltje de Groot van Groningen Airport Eelde vliegen over enkele jaren elektrische vliegtuigen op de regionale luchthaven. Dat meldt Groninger Internet Courant.

27 september '22 ( 8:42)

Aantal vluchten worden verplaatst van Schiphol naar vliegveld Brussel

Reisorganisatie TUI gaat in oktober een aantal vluchten verplaatsen van Amsterdam naar Brussel vanwege de beperkingen van de vluchtcapaciteit door Schiphol. Volgens TUI gaat het om vakanties met vertrek in de periode 10 tot en met 31 oktober naar de bestemmingen Tenerife, Kos, Mallorca, Kreta en Gambia.

22 september '22 ( 9:31)

Luchtvaartindustrie waarschuwt voor hogere prijzen tickets

De ticketprijzen voor vliegreizen zullen mogelijk flink stijgen nu de sector te kampen heeft met de gevolgen van de coronapandemie, hoge olieprijzen en geopolitieke spanningen. Daarvoor waarschuwen bestuurders in de sector.

21 september '22 (13:10)

KLM annuleert weer tientallen vluchten op Schiphol

KLM moet de komende dagen weer vele tientallen vluchten annuleren om aan de nieuwe beperkingen van Schiphol te voldoen. Tot vrijdag gaat het dagelijks om gemiddeld vijftien vluchten die niet doorgaan, in het weekend zijn dit er volgens een woordvoerster "naar verwachting iets meer". Voor de periode daarna is de luchtvaartmaatschappij nog bezig "de puzzel compleet te krijgen".

20 september '22 (16:59)

Schiphol hoeft niet te rekenen op hulp van Eindhoven Airport

Schiphol hoeft niet te rekenen op hulp van Eindhoven Airport bij het aanpakken van de drukte. Tot eind oktober kan de luchthaven namelijk slechts een aantal vluchten overnemen. Dit meldt Studio 040.

20 september '22 (16:06)

Forse loonsverhoging bij Schiphol moet daar werken aantrekkelijker maken

Schiphol gaat een samenwerking aan met belangenorganisatie Nederlandse Veiligheidsbranche. Dit vanwege het personeelstekort dat nog lang niet is verholpen. Dit meldt Up in the Sky.

19 september '22 (10:46)

Vanwege drukte op Schiphol helpt het kantoorpersoneel mee in vertrekhallen

Onder meer de inzet van kantoorpersoneel moet de drukte op Schiphol maandag beheersbaar houden. Voor maandag verwacht de luchthaven namelijk opnieuw een "piekdag". Volgens een woordvoerder is het vooralsnog relatief rustig en staan de rijen voor de beveiliging binnen in de vertrekhallen.

19 september '22 ( 9:15)

KLM schrapt vandaag 42 vluchten vanwege drukte op Schiphol

Vanwege de drukte en personeelskrapte op Schiphol heeft KLM voor maandag 42 vluchten uit de dienstregeling gehaald. Die ingreep deed de maatschappij na een eerdere oproep van de luchthaven om minder passagiers vanaf Schiphol te vervoeren om de drukte het hoofd te bieden.

15 september '22 (17:07)

“Bij elke activiteit zetten we de Bèta&TechMentality-bril op”

Een wereld die er door corona heel andersuitziet: dat vraagt om een andere aanpak van techniekpromotie. NetwerkbedrijfAlliander ontwikkelt nieuwe vormen van kennismaken met techniek. Na het volgenvan een workshop bij Jet-Net & TechNet doen zij dit langs de meetlat vanhet Bèta&TechMentality-model.

15 september '22 (16:59)

Ontwerp mee tijdens de Kinderboekenweek van 6 t/m 17 oktober

Piloot! Dokter! Juf! Er zijn ongetwijfeld leerlingen in jouw klas diedit willen worden, maar wil jij ze aan het denken zetten over wat er nog meervoor carrières mogelijk zijn? Laat jouw leerlingen het ontdekken met deze mooie actie van Jet-Net & TechNet tijdens de Kinderboekenweek van 6 tot 17 oktober!