Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Schiphol vergoedt kosten van door chaos gestrande reizigers

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Schiphol vergoedt kosten van door chaos gestrande reizigers
Schiphol gaat de kosten vergoeden die mensen hebben gemaakt omdat ze door de chaos op het vliegveld hun vlucht hebben gemist. Dat is de luchthaven overeengekomen met de Consumentenbond en het Omroep Max-programma Max Vakantieman.

De regeling geldt voor degenen die zijn of haar vlucht in de periode van 23 april tot en met 11 augustus niet kon halen door de lange rijen op Schiphol. Daarbij vergoedt de luchthaven alleen de kosten die niet op een andere manier vergoed werden, bijvoorbeeld door een luchtvaartmaatschappij of de reisverzekering. Gedupeerde reizigers hebben tot en met 30 september om een compensatieverzoek in te dienen.

Bij die kosten moet bijvoorbeeld gedacht worden aan extra kosten voor het omboeken van een vlucht of de kosten voor een nieuw vliegticket, maar ook aan bijvoorbeeld reiskosten als mensen besloten met de auto of trein naar hun bestemming te gaan. Daarnaast kunnen bijvoorbeeld kosten voor een accommodatie die niet gebruikt, maar ook niet geannuleerd kon worden op de luchthaven verhaald worden.

Europese regels

Reizigers van wie de vlucht werd geannuleerd worden volgens Europese regels al schadeloos gesteld door de luchtvaartmaatschappij. Schiphol wilde eventuele gevolgschade voor deze reizigers niet vergoeden omdat de reden van annulering vaak onduidelijk is, geeft de Consumentenbond aan.

De bond is desondanks niet ontevreden. "We dachten eerst aan een massaclaim, maar dat is niet nodig gebleken. In eerste instantie hield Schiphol het helemaal af, maar nu hebben we toch afspraken kunnen maken. We zijn blij dat er voor veel consumenten een regeling is getroffen", laat een woordvoerster van de Consumentenbond weten.

Harbers

Schiphol zal de regeling zelf afhandelen. De Consumentenbond en Omroep Max evalueren die na afloop. "Maar als er mensen onterecht worden afgewezen, dan zullen die signalen ons al wel eerder bereiken en kunnen we in gesprek."

De regeling loopt nu tot en met deze donderdag. Als er daarna nog problemen ontstaan, dan gaat de Consumentenbond opnieuw met Schiphol in overleg. "Het beeld is dat de dagelijkse gang van zaken steeds blijft verbeteren. We houden de situatie vanzelfsprekend goed in de gaten", zegt een woordvoerster van Schiphol over het al dan niet verlengen van de regeling. Ze kon niet direct aangeven hoeveel de schadevergoedingen de luchthaven naar schatting gaan kosten.

Minister Mark Harbers van Infrastructuur vindt het goed dat Schiphol reizigers gaat compenseren. "In mijn ogen hoort ook dat bij de goede kwaliteit van dienstverlening die Schiphol graag weer wil leveren", aldus de bewindsman op Twitter.

Door: ANP

27 mei '24 (13:45)

ANWB Alarmcentrale: vier Nederlanders vliegen na instorten club terug van Mallorca

Vier van de tien Nederlanders die betrokken waren bij de ingestorte beachclub op Mallorca vliegen maandag terug naar huis. Dat meldt de ANWB Alarmcentrale. "We hopen dat een aantal op korte termijn volgt", aldus een woordvoerster. Eén Nederlander moet nog in het ziekenhuis blijven.

27 mei '24 (13:30)

Vakbond FNV: hoger loon en vaste banen nodig tegen criminaliteit Schiphol

Lage lonen en tijdelijke contracten voor werknemers op Schiphol vergroten de risico's voor criminele ondermijning op de luchthaven. Dat stelt vakbond FNV in een reactie op de arrestatie van een luchthavenmedewerker op verdenking van betrokkenheid bij internationale drugshandel. De bond vindt dat nu actie moet worden ondernomen en dat werknemers op Schiphol vaste contracten en hogere lonen moeten krijgen.

24 mei '24 (15:00)

Schiphol ondersteunt plannen kabinet rond geluidshinder

Schiphol steunt "vanzelfsprekend" de maatregelen die het kabinet neemt om geluidshinder rond Schiphol terug te dringen. Die "dragen bij aan een stiller Schiphol", stelt de luchthaven. Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen 's nachts opstijgen of landen op Schiphol. Ook worden de luidste toestellen 's nachts geweerd.

24 mei '24 (13:15)

Kabinet wil vanaf 2025 minder nachtvluchten op Schiphol

Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen 's nachts opstijgen of landen op luchthaven Schiphol, meldt demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) vrijdag na afloop van de ministerraad. Nu zijn dat er nog 32.000, maar dat worden er 27.000. Eerder zette het kabinet in op maximaal 28.700 nachtvluchten.

23 mei '24 (13:00)

Bouwconcern BAM maakt E-pier op Schiphol aardgasvrij

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

21 mei '24 ( 6:00)

Voorzorgslanding: KLM-vliegtuig terug naar Schiphol

Een vliegtuig van KLM dat was opgestegen vanaf Schiphol moest maandagavond omkeren en op datzelfde vliegveld landen. De voorzorgslanding van de vlucht naar Glasgow was om een technisch mankement, meldt een woordvoerster van KLM.

20 mei '24 ( 8:15)

Ryanair boekt recordwinst ondanks vertraging levering nieuwe Boeings

Ryanair heeft afgelopen boekjaar 184 miljoen passagiers vervoerd, bijna een kwart meer dan in het laatste jaar voor de coronapandemie. De Ierse budgetmaatschappij zette daarbij een recordwinst in de boeken, ondanks vertragingen bij de levering van nieuwe vliegtuigen door fabrikant Boeing.

17 mei '24 ( 8:44)

Corendon gaat met eigen vluchten vliegen naar Bonaire

Na de vluchten naar Curaçao en de groeiende vraag naar vakanties op Bonaire vliegt Corendon Dutch Airlines vanaf 3 november 2024 naar Bonaire. Daarover bericht Corendon.

16 mei '24 (18:30)

In april bijna 5,5 miljoen passagiers op Schiphol

Schiphol heeft in april meer passagiers verwelkomd dan in dezelfde maand een jaar eerder. In totaal reisden vorige maand bijna 5,5 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol, een toename van bijna 7 procent vergeleken met april vorig jaar.

16 mei '24 (11:30)

KLM blij met Schipholplannen in regeerakkoord

KLM is blij met de plannen rondom Schiphol die in het regeerakkoord staan. Ook is de luchtvaartmaatschappij te spreken over het feit dat het "gelijke speelveld voorop" staat.