Nog steeds veel problemen met achtergebleven koffers op Schiphol
Schiphol verwees in een eerdere reactie juist naar de luchtvaartmaatschappijen voor die cijfers. "Er wordt constant bagage teruggebracht bij de eigenaar, maar er kunnen ook bagagestukken bijkomen. Wij helpen luchtvaartmaatschappijen en hun afhandelaars de problemen op te lossen. Dat doen we door per afhandelaar mensen van onszelf ter beschikking te stellen om achtergebleven bagage te sorteren en veilig op te slaan", wilde Schiphol alleen kwijt over de problematiek.
Cijfers
De luchthaven kwam halverwege vorige maand nog wel zelf met cijfers, toen er zo'n 1500 achtergebleven koffers stonden. Een paar weken eerder, op het hoogtepunt van de Schipholdrukte, stonden zo'n 8000 tot 10.000 koffers zonder eigenaar op de luchthaven.
Krapte op de arbeidsmarkt
Er zijn meerdere oorzaken voor de kofferproblematiek, zei Schiphol vorige maand. Allereerst speelt de krapte op de arbeidsmarkt de luchthaven parten. Door gebrek aan personeel lukt het minder goed om koffers op tijd aan boord te krijgen.
Lange rijen
Ook staan mensen langer dan normaal in de rij en gebeurt het nog wel eens dat een vlucht wordt gemist. Dan moet ook bagage van boord worden gehaald. Soms komen reizigers heel laat aan boord van een vliegtuig, maar zijn de koffers al wel uit het ruim gehaald.
Door: ANP