Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Luchtvaartmaatschappijen halen doel nul CO2-uitstoot waarschijnlijk niet

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Luchtvaartmaatschappijen halen doel nul CO2-uitstoot waarschijnlijk niet
Luchtvaartmaatschappijen maken weinig kans om de milieudoelstelling van nul CO2-uitstoot te halen. Dat schrijven analisten van onderzoeks- en kredietbeoordelingsbureau Scope Ratings in een rapport over de sector. De grootste uitdaging van luchtvaartmaatschappijen is daarbij het vinden van een vervangende vliegtuigbrandstof voor kerosine, die verantwoordelijk is voor de grote CO2-voetafdruk van de sector.

Er bestaat nog geen vervangende brandstof van voldoende kwantiteit of kwaliteit om de huidige vloot van commerciële vliegtuigen in de lucht te houden. En zonder een onverwachte technologische doorbraak zal het waarschijnlijk nog jaren, zo niet decennia, duren voordat een vervanging voor kerosine beschikbaar komt.

CO2-uitstoot 

De luchtvaartsector is momenteel verantwoordelijk voor 2,4 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Veel luchtvaartmaatschappijen streven in lijn met het EU-beleid naar nul CO2-uitstoot tegen 2050 en hebben tussentijdse doelstellingen die een forse vermindering van de uitstoot nastreven. Luchtvaartmaatschappijen zijn daarbij sterk afhankelijk van energiebedrijven, vliegtuigbouwers en motorfabrikanten om de nodige technologie te leveren om de uitstoot te verminderen.

Duurzame vliegtuigbrandstof 

Om hun verplichtingen na te komen zetten luchtvaartmaatschappijen zwaar in op alternatieve duurzame vliegtuigbrandstof. De impact daarvan op de uitstoot van de sector zal volgens Scope op de korte tot middellange termijn echter marginaal zijn. Tot nu toe zijn er investeringen gedaan om de jaarlijkse productie van duurzame vliegtuigbrandstof uit te breiden tot slechts 5 miljard in 2025 van de huidige 125 miljoen liter. Met effectieve stimuleringsmaatregelen van de overheid kan de productie tegen 2030 oplopen tot 30 miljard liter. Volgens Scope is er echter een productie van jaarlijks 449 miljard liter nodig om aan de vraag te voldoen.

Alternatieve duurzame vliegtuigbrandstof heeft als voordeel dat het geschikt is voor bestaande vliegtuigmotoren. Maar het is duur en kost meer dan twee keer zoveel als normale vliegtuigbrandstof. Nieuwe technologieën zoals waterstof-aangedreven en elektrische vliegtuigen zullen waarschijnlijk niet voor 2040 beschikbaar zijn en kunnen mogelijk alleen worden gebruikt voor korte vluchten. Ongeveer 80 procent van de CO2-uitstoot van de luchtvaart wordt echter uitgestoten door vluchten van meer dan 1500 kilometer waarvoor geen praktisch alternatief vervoermiddel bestaat zonder aanzienlijk langere reistijden.

Door: ANP 

26 juli '24 ( 7:42)

KLM en ZeroAvia gaan voor emissievrije demonstratievlucht op vloeibare waterstof

Woensdag 24 juli 2024 hebben KLM en ZeroAvia bekendgemaakt dat ze werken aan een demonstratievlucht met ZeroAvia's ZA2000 emissievrije waterstofmotoren voor grote regionale turbopropvliegtuigen. Dat meldt KLM.

25 juli '24 (10:45)

KLM wil kosten verder terugdringen

KLM wil de kosten de komende tijd verder terugdringen. Dat zeggen topvrouw Marjan Rintel en financieel topman Bas Brouns in een toelichting op de kwartaalresultaten van de luchtvaartmaatschappij. De omzet en operationele winst stegen in de maanden april tot en met juni weliswaar, toch zijn de kosten nog altijd hoog. "Daarmee vinden wij dat de resultaten tegenvallen en dus trekken we de broekriem aan", stelt Rintel.

25 juli '24 (10:00)

Air France-KLM verwacht 10 miljoen euro schade door computerstoring

Air France-KLM verwacht een schadepost van rond de 10 miljoen euro door de wereldwijde computerstoring van vorige week. Door die storing moest KLM vrijdag 75 retourvluchten annuleren op luchthaven Schiphol, met name van en naar Europese bestemmingen.

25 juli '24 ( 8:45)

Air France-KLM denkt 200 miljoen euro mis te lopen door Olympische Spelen

Air France-KLM verwacht tijdens de zomer rond de 200 miljoen euro mis te lopen door de Olympische Spelen. Dat is meer dan de 160 miljoen tot 180 miljoen euro waarvoor het luchthavenconcern begin deze maand waarschuwde. Veel reizigers lijken Parijs gedurende het sporttoernooi te mijden, gezien het aantal zomerboekingen dat achterblijft.

24 juli '24 ( 8:45)

Meer passagiers en meer winst voor easyJet

De Britse luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het afgelopen kwartaal meer winst geboekt. Ook stapten meer passagiers aan boord van de vliegtuigen van de budgetmaatschappij.

23 juli '24 (15:00)

Flink minder omzet luchtvrachtbedrijven Schiphol

Luchtvrachtbedrijven op Schiphol hebben hun omzet vorig jaar met 35 procent zien dalen vergeleken met een jaar eerder. Dat staat in de Internal Air Transport Association (IATA) Top-100, die Nieuwsblad Transport jaarlijks opstelt. Vorig jaar boekten de luchtvrachtbedrijven een omzet van 1,34 miljard euro, terwijl dat een jaar eerder nog ruim 2 miljard euro was. Reden voor de teruggelopen omzet is de scherpe daling van luchtvrachttarieven.

22 juli '24 (11:00)

Boetes voor luchtvaartmaatschappijen rond verkeerd gebruik slots

De luchtvaartmaatschappijen British Airways, easyJet, TUI Airlines en Vueling krijgen boetes van in totaal iets meer dan 1 miljoen euro voor het verkeerd gebruik van slots op Schiphol en Eindhoven Airport. De boetes worden opgelegd door de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit).

19 juli '24 (13:45)

Ook vertraging op Eindhoven Airport door computerstoring

De drukte en vertraging op Eindhoven Airport als gevolg van de wereldwijde computerstoring lopen op. In de vertrekhal van het vliegveld staan volgens een woordvoerster lange rijen en veel inkomende en uitgaande vluchten hebben ruim een uur vertraging. "De situatie is onder controle, maar nog niet opgelost", klinkt het.

19 juli '24 (11:15)

Zeer grote drukte op Schiphol door computerstoring

Op Schiphol hebben passagiers veel last van de wereldwijde computerstoring, die onder meer de luchtvaart heeft getroffen. Volgens een ANP-verslaggever is het vooral druk in vertrekhal 3, met lange rijen, en wordt omgeroepen dat door de storing vluchten kunnen uitvallen of vertraging oplopen. De storing lijkt vooral vertrekkende vluchten te raken, want op de borden staat dat een aantal vertrekkende vluchten vertraging heeft.

19 juli '24 (11:00)

Inchecken Rotterdam The Hague Airport onmogelijk door storing

Rotterdam The Hague Airport ondervindt grote problemen door de wereldwijde computerstoring. Volgens een woordvoerder van de luchthaven is het op dit moment niet mogelijk voor de meeste passagiers om in te checken.