Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Luchtvaartmaatschappijen halen doel nul CO2-uitstoot waarschijnlijk niet

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Luchtvaartmaatschappijen halen doel nul CO2-uitstoot waarschijnlijk niet
Luchtvaartmaatschappijen maken weinig kans om de milieudoelstelling van nul CO2-uitstoot te halen. Dat schrijven analisten van onderzoeks- en kredietbeoordelingsbureau Scope Ratings in een rapport over de sector. De grootste uitdaging van luchtvaartmaatschappijen is daarbij het vinden van een vervangende vliegtuigbrandstof voor kerosine, die verantwoordelijk is voor de grote CO2-voetafdruk van de sector.

Er bestaat nog geen vervangende brandstof van voldoende kwantiteit of kwaliteit om de huidige vloot van commerciële vliegtuigen in de lucht te houden. En zonder een onverwachte technologische doorbraak zal het waarschijnlijk nog jaren, zo niet decennia, duren voordat een vervanging voor kerosine beschikbaar komt.

CO2-uitstoot 

De luchtvaartsector is momenteel verantwoordelijk voor 2,4 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Veel luchtvaartmaatschappijen streven in lijn met het EU-beleid naar nul CO2-uitstoot tegen 2050 en hebben tussentijdse doelstellingen die een forse vermindering van de uitstoot nastreven. Luchtvaartmaatschappijen zijn daarbij sterk afhankelijk van energiebedrijven, vliegtuigbouwers en motorfabrikanten om de nodige technologie te leveren om de uitstoot te verminderen.

Duurzame vliegtuigbrandstof 

Om hun verplichtingen na te komen zetten luchtvaartmaatschappijen zwaar in op alternatieve duurzame vliegtuigbrandstof. De impact daarvan op de uitstoot van de sector zal volgens Scope op de korte tot middellange termijn echter marginaal zijn. Tot nu toe zijn er investeringen gedaan om de jaarlijkse productie van duurzame vliegtuigbrandstof uit te breiden tot slechts 5 miljard in 2025 van de huidige 125 miljoen liter. Met effectieve stimuleringsmaatregelen van de overheid kan de productie tegen 2030 oplopen tot 30 miljard liter. Volgens Scope is er echter een productie van jaarlijks 449 miljard liter nodig om aan de vraag te voldoen.

Alternatieve duurzame vliegtuigbrandstof heeft als voordeel dat het geschikt is voor bestaande vliegtuigmotoren. Maar het is duur en kost meer dan twee keer zoveel als normale vliegtuigbrandstof. Nieuwe technologieën zoals waterstof-aangedreven en elektrische vliegtuigen zullen waarschijnlijk niet voor 2040 beschikbaar zijn en kunnen mogelijk alleen worden gebruikt voor korte vluchten. Ongeveer 80 procent van de CO2-uitstoot van de luchtvaart wordt echter uitgestoten door vluchten van meer dan 1500 kilometer waarvoor geen praktisch alternatief vervoermiddel bestaat zonder aanzienlijk langere reistijden.

Door: ANP 

13 juni '24 (20:00)

Geannuleerde vluchten zouden leiden tot onrust onder cabinepersoneel Transavia

Het "grote aantal geannuleerde vluchten" bij Transavia draagt bij aan onrust onder cabinepersoneel, schrijft de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) op haar website. Volgens de vakbond hebben medewerkers aan boord van Transavia-vluchten hierdoor geregeld te maken met boze passagiers.

13 juni '24 (13:05)

Schiphol start samenwerking met luchthavens Incheon en Avinor

Gedurende de Future Travel Experience-conferentie in het Ierse Dublin vond de aftrap van het programma BOOST plaats. Een initiatief van Royal Schiphol Group, Future Travel Experience en het innovatieconsultancybedrijf nlmtd. Daarover bericht Schiphol.

13 juni '24 ( 9:30)

Reisbureaus: meer lastminuteboekingen door slecht weer

Meer Nederlanders zoeken lastminute elders de zon op door het matige zomerweer in ons land. Reisorganisaties TUI, Sunweb en Corendon zagen de lastminuteboekingen de afgelopen week flink stijgen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Vooral Turkije, Spanje en Griekenland zijn populair, signaleren de organisaties.

13 juni '24 ( 9:00)

Marechaussee onderschept meer valse documenten aan de grens

De Koninklijke Marechaussee heeft vorig jaar aan de Nederlandse grenzen 1710 identiteits-, reis- en verblijfsdocumenten onderschept waarmee werd gefraudeerd. Dat is het hoogste aantal in vijf jaar, meldt de organisatie.

10 juni '24 (15:15)

Defensie gaat samen met Oostenrijk negen transportvliegtuigen kopen

Nederland gaat samen met Oostenrijk in totaal negen nieuwe transportvliegtuigen kopen. Defensie was al van plan om de vier verouderde C-130 Hercules vliegtuigen te vervangen. Wenen sloot zich onlangs bij het project aan. Door de samenwerking komen de nieuwe toestellen iets later. Maar nu kan fabrikant Embraer wel leveren voor een lagere prijs, schrijft demissionair defensiestaatssecretaris Christophe van der Maat in een Kamerbrief.

10 juni '24 ( 6:00)

Studenten TU Delft claimen mijlpaal hyperloop: eerste baanwissel

Studenten van de TU Delft hebben de ontwikkeling van de hyperloop weer een stap verder gebracht: ze zijn erin geslaagd hun prototype van baan te laten wisselen. Dat was volgens het studententeam wereldwijd nog niet eerder vertoond.

07 juni '24 (11:13)

Corendon opent groot aantal nieuwe vliegroutes vanuit Duitsland

Touroperator Corendon Nederland wil vakantiegangers helpen die gedupeerd zijn door het faillissement van de Duitse reisorganisatie FTI. Corendon voegt daarom een flink aantal nieuwe routes toe die vertrekken vanaf enkele Duitse vliegvelden. Dat meldt Corendon.

07 juni '24 ( 8:45)

Schiphol verwacht geen problemen door dichte Zwanenburgbaan

Schiphol vreest geen problemen deze zomer voor passagiers door onderhoud aan een van de start- en landingsbanen op de luchthaven. Dit meldt een woordvoerder na berichtgeving in De Telegraaf. Hij verwacht niet dat het net zo druk wordt als tijdens de meivakantie en de zomer van twee jaar geleden.

06 juni '24 ( 8:15)

Kapotte bovenleiding: veel minder treinen van en naar Schiphol Airport

Van en naar Schiphol Airport rijden veel minder treinen door een kapotte bovenleiding. ProRail werkt eraan. De verstoring duurt naar verwachting tot ongeveer 12.00 uur.

05 juni '24 (17:15)

KLM: hubfunctie Schiphol afbreken voorkomt klimaatverandering niet

Een scenario waarin Schiphol niet langer fungeert als hub voor de luchtvaart, helpt niet om klimaatverandering tegen te gaan. Dat stelt topvrouw Marjan Rintel van KLM woensdag tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van luchtvaartconcern Air France-KLM. Zij reageerde daarmee op een vraag van milieuorganisatie Milieudefensie, die stelt dat de CO2-uitstoot van KLM juist zal toenemen in plaats van afnemen.