Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Luchtvaart nog niet terug op het niveau van 2019

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Luchtvaart nog niet terug op het niveau van 2019
In het tweede kwartaal van 2022 verwerkten de vijf nationale luchthavens 17,4 miljoen passagiers. Dat is ruim 20 procent minder dan in het tweede kwartaal van 2019, vóór de coronapandemie. Ook het aantal vluchten in het handelsverkeer daalde met ruim 15 procent, vergeleken met het tweede kwartaal van 2019. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Van de bijna 127 duizend vluchten in het handelsverkeer in het tweede kwartaal van 2022 verwerkte Schiphol Airport 86 procent van de vluchten.

In deze periode reisden 14,9 miljoen mensen via Schiphol Airport, 22 procent minder dan in hetzelfde kwartaal van 2019. Toen ging het nog om 19 miljoen passagiers. Ook verwerkte de luchthaven ruim 16 procent minder vluchten, vergeleken met die periode.

Eindhoven Airport 

Het aantal reizigers dat in het tweede kwartaal van 2022 via Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport vloog, komt weer in de buurt van het niveau van vóór de coronapandemie. In het tweede kwartaal van 2022 reisden 1,8 miljoen mensen via Eindhoven Airport. Dit is bijna 94 procent van het aantal reizigers dat in het tweede kwartaal van 2019 via deze luchthaven reisde. Rotterdam The Hague Airport verwerkte ruim 92 procent van het aantal reizigers uit dat kwartaal.

Maastricht Aachen Airport en Groningen Airport Eelde vervoerden in het tweede kwartaal van 2022 minder passagiers dan in het tweede kwartaal van 2019.

Goederenvervoer 

In het tweede kwartaal van 2022 werd bijna 381 duizend ton vracht via de lucht vervoerd. Dit is ruim 8 procent minder dan in het tweede kwartaal van 2019. Bijna 93 procent van het goederenvervoer door de lucht vond plaats op Schiphol Airport; de rest op Maastricht Aachen Airport.

Van alle door de lucht vervoerde goederen in het tweede kwartaal van 2022, werd 66 procent vervoerd door vrachtvluchten en 34 procent door passagiersvluchten. In het tweede kwartaal van 2019 werd 57 procent van de goederen vervoerd per vrachtvliegtuig en ging 43 procent mee op een passagiersvlucht. In het tweede kwartaal van 2020 en 2021, toen er veel minder passagiersvluchten vertrokken door de coronamaatregelen, werden respectievelijk 12 en 31 procent van de goederen vervoerd op een passagiersvlucht. Omdat het aantal passagiersvluchten weer toeneemt, worden er weer meer goederen vervoerd op passagiersvluchten. 

Door: Nationale Transportgids 

11 juli '25 ( 8:10)

Retro Airbus Transavia getest tijdens eerste vlucht

Woensdag 9 juli 2025 heeft de retrostijl Airbus A321neo, die Transavia ontvangt in het kader van haar zestigjarig jubileum, de eerste vlucht gemaakt. Deze F1-vlucht (First Flight) is een belangrijke test die Airbus uitvoert voordat het toestel wordt overgedragen. Dat meldt Transavia.

10 juli '25 ( 8:51)

KLM vliegt deze zomer naar 161 bestemmingen

Vanaf deze zomer vliegt KLM naar 161 bestemmingen wereldwijd. De stoelcapaciteit groeit met 4% en KLM vervoert in juli en augustus ongeveer 6,4 miljoen passagiers. Vooral Noord-Amerika (+9% vluchten) en Zuid-Europa tonen sterke groei, met 25% meer stoelen naar Portugal en Kroatië. Dat meldt KLM.

08 juli '25 (14:00)

Eindhoven Airport gaat parkeerterrein fors uitbreiden

Eindhoven Airport breidt parkeerterrein P3 op de luchthaven fors uit. Er komt een extra parkeergarage met 1125 parkeerplaatsen bij, is in een persbericht naar buiten gebracht.

08 juli '25 (14:00)

Problemen met afhandeling luchtvracht op Schiphol

De wachttijden voor vrachtwagens om goederen te laden of lossen op Schiphol zijn "onacceptabel lang" geworden. Vrachtwagens wachten soms vier tot acht uur voordat ze kunnen lossen, stelt managing director Maarten van As van brancheorganisatie Air Cargo Nederland (ACN). De afhandeling van luchtvracht op Schiphol kampt volgens hem al langer met problemen.

08 juli '25 ( 9:00)

KLM-piloten gaan ook gevechtsvliegtuigen besturen

KLM geeft piloten ruimte om als reservist verbonden te blijven aan Defensie. Het betreft vliegers die vanuit de luchtmacht overstapten naar de luchtvaartmaatschappij. Die kunnen zo hun vaardigheden op bijvoorbeeld de F-35 op peil houden, waardoor ze snel inzetbaar zijn voor de krijgsmacht. Staatssecretaris Gijs Tuinman en Marjan Rintel (president-directeur van KLM) ondertekenden hiervoor maandag 7 juli 2025 op Schiphol een overeenkomst. Daarover bericht het ministerie van Defensie.

07 juli '25 (13:22)

Nederland stuurt weer F-35's voor bewaking Poolse luchtruim

Nederlandse F-35's gaan van september tot en met december helpen het Poolse luchtruim te bewaken. De inzet van de gevechtsvliegtuigen moet bijdragen aan de militaire afschrikking van Rusland aan de oostkant van het NAVO-grondgebied. Dat schrijft demissionair defensieminister Ruben Brekelmans (VVD) aan de Tweede Kamer. Hij brengt maandag een bezoek aan Polen, samen met premier Dick Schoof.

04 juli '25 (12:56)

Topman Air France-KLM stelt vakbonden gerust over overname SAS

Medewerkers van bijvoorbeeld KLM hoeven niet te vrezen voor hun baan door de overname van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS. Volgens topman Ben Smith van Air France-KLM streeft het luchtvaartconcern juist naar verdere groei met de toevoeging van SAS.

04 juli '25 ( 8:35)

Boeing 747 van Corendon in kunstzinnig jasje

In het jubileumjaar van Corendon krijgt de iconische Boeing 747 in de tuin van het Corendon Amsterdam Schiphol Airport Hotel in Badhoevedorp een nieuw jasje. Beeldend kunstenaar Lieuwe van Gogh heeft een opvallend kunstwerk voor het toestel ontworpen. Medewerkers van Corendon hebben hun eigen creatieve bijdrage geleverd, die Van Gogh verwerkte in het kunstwerk. Dat meldt Corendon.

04 juli '25 ( 7:31)

Air France-KLM wil Scandinavische maatschappij SAS overnemen

Air France-KLM wil de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS overnemen. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie heeft al een belang van bijna 20 procent, maar wil dat uitbreiden naar 60,5 procent.

03 juli '25 (14:59)

KLM test nieuwe bagageregels aan boord van het vliegtuig

Vliegen met ruimbagage, handbagage of een accessoire. Luchtvaartmaatschappijen stunten steeds vaker met tarieven rondom bagage die meegaat op een vlucht. Hoe kleiner de tas, hoe minder je betaalt en hoe groter de tas, hoe meer je bijbetaalt. KLM is de laatste luchtvaartmaatschappij die de tarieven heeft aangepast. KLM test sinds 1 juli het ‘basic’ tarief met onder de stoel een accessoire. Volgens KLM is dat namelijk een stuk goedkoper. Dat meldt Hart van Nederland.