Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Blijvende onzekerheid over landingsrechten JetBlue op Schiphol

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Blijvende onzekerheid over landingsrechten JetBlue op Schiphol
Of de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij JetBlue mag blijven vliegen op Schiphol is nog maar de vraag. Het besluit om de krimp van Schip op te schorten, betekent niet automatisch dat alles terugkeert naar het oude.

Dat zegt slotcoördinator Hugo Thomassen van Airport Coordination Netherlands (ACNL), de organisatie die gaat over de verdeling van de zogenoemde slots. Dat is het recht om op een bepaalde tijd te landen of op te stijgen. Schiphol bepaalt hoeveel slots er te vergeven zijn, maar maatschappijen maken niet altijd optimaal gebruik van dat recht. Als een luchtvaartmaatschappij meer dan 80 procent van de toegewezen slots heeft gebruikt, is een historisch recht opgebouwd om het seizoen daarna weer te mogen vliegen. Een luchtvaartmaatschappij die minder dan 80 procent van de toegewezen slots benut, verliest volgens de regels die plekken.

Nieuwkomer

JetBlue was als nieuwkomer op Schiphol een van de luchtvaartmaatschappijen die zijn start- en landingsrechten dreigde kwijt te raken, omdat er geen historische rechten waren opgebouwd. De maatschappij drong uit woede hierover er bij de Amerikaanse regering al op aan vergeldingsmaatregelen te nemen tegen Nederlandse maatschappijen, met name KLM. Maandag overlegden het Amerikaanse ministerie van Transport, de Europese Commissie en de Nederlandse overheid in Brussel over de kwestie, met als uitkomst dat de krimp van Schiphol voorlopig wordt opgeschort.

Besluit

Grote vraag is of de rust hiermee is teruggekeerd. Welke luchtvaartmaatschappijen de komende tijd op Schiphol mogen blijven vliegen, moet nog worden bekeken. Afgelopen zomer waren er 293.000 slots op Schiphol te verdelen, maar daar werd slechts in 290.000 gevallen gebruik van gemaakt. Onduidelijk is nu of Schiphol besluit terug te keren naar 293.000 slots of 290.000 slots. In het eerste geval komt weer plek vrij voor nieuwe toetreders, zoals JetBlue, aldus Thomassen, anders niet. Schiphol moet daar de komende weken een besluit over nemen.

19 juli '24 (13:45)

Ook vertraging op Eindhoven Airport door computerstoring

De drukte en vertraging op Eindhoven Airport als gevolg van de wereldwijde computerstoring lopen op. In de vertrekhal van het vliegveld staan volgens een woordvoerster lange rijen en veel inkomende en uitgaande vluchten hebben ruim een uur vertraging. "De situatie is onder controle, maar nog niet opgelost", klinkt het.

19 juli '24 (11:15)

Zeer grote drukte op Schiphol door computerstoring

Op Schiphol hebben passagiers veel last van de wereldwijde computerstoring, die onder meer de luchtvaart heeft getroffen. Volgens een ANP-verslaggever is het vooral druk in vertrekhal 3, met lange rijen, en wordt omgeroepen dat door de storing vluchten kunnen uitvallen of vertraging oplopen. De storing lijkt vooral vertrekkende vluchten te raken, want op de borden staat dat een aantal vertrekkende vluchten vertraging heeft.

19 juli '24 (11:00)

Inchecken Rotterdam The Hague Airport onmogelijk door storing

Rotterdam The Hague Airport ondervindt grote problemen door de wereldwijde computerstoring. Volgens een woordvoerder van de luchthaven is het op dit moment niet mogelijk voor de meeste passagiers om in te checken.

19 juli '24 ( 9:00)

Meerdere internationale vluchten aan de grond door computerstoringen

In Nederland en over de rest van de wereld worden door internationale media computerstoringen gemeld. Dat lijkt te maken te hebben met problemen bij het cyberbeveiligingsbedrijf CrowdStrike, meldt de Australische regering. Ook meerdere internationale vluchten moeten aan de grond blijven door de storing.

18 juli '24 (14:45)

Marechaussee Schiphol verstrekt deze zomer meer nooddocumenten

De Koninklijke Marechaussee op Schiphol ziet deze zomervakantie vooral drukte bij het verstrekken van nooddocumenten. Volgens een woordvoerder is het drukker dan vorig jaar, omdat veel paspoorten dit jaar aflopen. "Het is druk, maar het verloopt over het algemeen goed. We zien geen extremen."

16 juli '24 (13:45)

Onderzoek provincie Zuid-Holland naar andere bestemming vliegveld Rotterdam

De provincie Zuid-Holland laat onderzoeken wat het betekent als het vliegveld van Rotterdam wordt omgevormd tot een bedrijventerrein, een recreatie- of natuurgebied of een woningbouwlocatie. Zuid-Holland zoekt hiervoor een gerenommeerd bureau op het gebied van maatschappelijke kosten-batenanalyse. Het onderzoek moet eind dit jaar beginnen en Zuid-Holland hoopt in de winter van 2025 de resultaten te kunnen presenteren.

16 juli '24 (11:45)

Meer Nederlandse bloemenexport naar Oost-Europa

De Nederlandse export van bloemen is in de eerste helft van 2024 met 5 procent gegroeid tot een waarde van 2,5 miljard euro, meldt de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB). In het eerste kwartaal bleef het aantal verkochte bloemen nog vrijwel onveranderd ten opzichte van een jaar geleden. Volgens VGB-directeur Matthijs Mesken lijkt vooral de afzet naar Oost-Europese landen de groeimotor van de sector te zijn.

16 juli '24 ( 8:11)

Meer lastminuteboekingen naar zon bij Corendon

Donderdag 11 juli 2024, een dag na de uitschakeling van Oranje tijdens het Europees kampioenschap voetbal, steeg bij Corendon het aantal lastminuteboekingen naar zonnige bestemmingen met een kwart ten opzichte van 2023. Dat meldt Corendon.

12 juli '24 (11:15)

Vakantieboekingen volgens ANVR in eerste helft 2024 met zes procent gestegen

Nederlanders zoeken vanwege het slechte weer dit jaar veel vaker de zon op. Reisbranchevereniging ANVR zag het aantal boekingen de eerste helft van dit jaar met 6 procent stijgen.

12 juli '24 (11:00)

Hoge Raad: kabinet kan niet zomaar vluchten op Schiphol minderen

Het kabinet kan niet zomaar het aantal vluchten beperken op Schiphol, want bij plannen daartoe moet op grond van Europese regels een speciale procedure worden gevolgd. Dat heeft de Hoge Raad geoordeeld. De tijdelijke maatregel waarmee het vorige kabinet het aantal vluchten op Schiphol wilde inkrimpen, voldeed daardoor niet aan de eisen.