Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

'Schiphol prijst zich uit de markt'

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
Schiphol is volgens luchtvaartmaatschappijen hard op weg op weg om zichzelf uit de markt te prijzen. De luchthaven kampt met grote personele problemen waardoor het niet lukt de reizigersstroom het hoofd te bieden. Daarnaast verhoogt de luchthaven de luchthaventarieven met bijna 40 procent, waarmee het tot de duurdere luchthavens in Europa behoort. Ook spelen er nog klimaat- en stikstofproblemen en wil de overheid het huidige plafond van 500.000 vluchten verlagen om de overlast van omwonenden te verzachten. Ondernemersorganisatie VNO-NCW maakt zich ernstig zorgen over die uitgelekte plannen.

Marnix Fruitema voorzitter van Barin, de belangenvereniging van in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen, legt uit dat de huidige problemen er toe kunnen leiden dat buitenlandse maatschappijen zoals Korean Air of Delta Air Lines naar andere luchthavens uitwijken. "En als de verbindingen wegvallen, dan volgen doorgaans de bedrijven ook", aldus Fruitema. Hij doelt onder meer op de Europese hoofdkantoren van grote bedrijven uit Aziƫ en Noord-Amerika die nu nog in Nederland gevestigd zijn.

Middenmoot

"Schiphol stond qua kosten altijd in de middenmoot. Dat betekende tot voor kort dat je waar kreeg voor je geld. Door de verhoging is Schiphol een van de duurdere luchthavens geworden", aldus Fruitema. "En wat krijgen ze momenteel? Non-kwaliteit, krimp en gezeur aan je hoofd. Ik kan me goed indenken dat internationale maatschappijen denken waarom haal ik me dit op de hals." Volgens de Barin-voorman hoort bij een gezond investeringsklimaat een goede en bereikbare luchthaven. Daarbij is de luchtvaart een middel om tot welvaart te komen. "Als je het investeringsklimaat aan het afbreken bent, heeft dat consequenties."

Vestiging van bedrijven

VNO-NCW legt uit dat de combinatie van Schiphol en KLM Nederland direct verbindt met vrijwel alle belangrijke economische centra van de wereld. De aanwezigheid van de luchthaven is een belangrijke reden voor bedrijven om zich hier te vestigen. Daarbij maakt dit Nederland aantrekkelijker dan omringende landen. Volgens VNO-NCW verdient Nederland meer dan 30 procent van zijn welvaart door internationaal zakendoen.

Volgens de ondernemersorganisatie staat buiten kijf dat de overlast en emissies van Schiphol snel moeten afnemen. "Maar alleen krimpen is niet het antwoord op deze complexe vraag", zo klinkt het. Ook omdat een afgebouwd netwerk, niet zomaar weer is opgebouwd.

Door: ANP

20 september '22 (16:24)

Elektrische vliegtoestellen naar Groningen Airport Eelde?

Volgens directeur Meiltje de Groot van Groningen Airport Eelde vliegen over enkele jaren elektrische vliegtuigen op de regionale luchthaven. Dat meldt Groninger Internet Courant.

07 oktober '22 ( 9:09)

'Schiphol blijft ook bij minder vluchten internationaal luchtknooppunt'

Ook als er minder vluchten van en naar luchthaven Schiphol mogen, blijft de luchthaven haar internationale rol als knooppunt voor de luchtvaart houden, zei minister Mark Harbers (Infrastructuur) tijdens een debat in de Tweede Kamer. Eerder dit jaar hakte het kabinet de knoop door dat het maximale aantal vluchten van 500.000 per jaar vanaf volgend jaar omlaag moet naar 440.000.

05 oktober '22 (11:10)

KLM moet aantal vliegbestemmingen beperken door krimp Schiphol

Door de krimpplannen voor Schiphol van het kabinet moet KLM zijn bestemmingennetwerk waarschijnlijk flink verkleinen. De luchtvaartmaatschappij denkt dat er dan zo'n 25 Europese plaatsen geschrapt moeten worden en zeker vijf verdere bestemmingen. Dat zou betekenen dat het netwerk ruwweg met bijna een vijfde moet slinken.

04 oktober '22 (15:40)

Eind van deze maand meer duidelijkheid over aantal vluchten Schiphol

Er wordt verwacht dat er eind deze maand meer duidelijkheid is over het aantal vluchten dat deze winter vanaf Schiphol vertrekt. De luchthaven riep luchtvaartmaatschappijen eerder op om ook deze winter het aantal passagiers te verminderen. Wat deze oproep concreet inhoudt voor het aantal vluchten is tot nu toe nog onduidelijk. Dit meldt Transport Online.

04 oktober '22 (11:28)

KLM en Transavia komen met zwarte lijst 'No Fly-list' voor passagiers

KLM en Transavia gaan persoonsgegevens uitwisselen van passagiers die zich hebben misdragen op vluchten van een van de twee luchtvaartmaatschappijen. Staan deze passagiers op de zogeheten No Fly-list, dan krijgen zij een reisverbod van vijf jaar bij zowel KLM als Transavia.

03 oktober '22 (14:32)

Winterschema aantal vluchten vanaf Schiphol eind oktober vrijwel rond

Slotcoördinator ACNL verwacht dat er eind oktober meer duidelijkheid is over het aantal vluchten dat vertrekt vanaf Schiphol tijdens de winter. Eerder riep de luchthaven luchtvaartmaatschappijen op ook gedurende de winter het aantal passagiers te verminderen. Wat die oproep betekent voor het aantal vluchten is vooralsnog onduidelijk.

03 oktober '22 ( 9:42)

Storing in het bagagesysteem van Eindhoven Airport is verholpen

De storing in het bagage-afhandelingssysteem op Eindhoven Airport is verholpen. Dat twitterde de luchthaven zondagochtend.

29 september '22 ( 9:28)

KLM vliegt voorlopig nog beperkt naar China toe

KLM vliegt voorlopig nog in beperkte mate naar China. In het winterschema is plaats voor drie vluchten per week naar Shanghai/Hangzhou met tussenstop in Seoul, zo meldde de luchtvaartmaatschappij bij de presentatie van haar winterdienstregeling.

27 september '22 ( 8:42)

Aantal vluchten worden verplaatst van Schiphol naar vliegveld Brussel

Reisorganisatie TUI gaat in oktober een aantal vluchten verplaatsen van Amsterdam naar Brussel vanwege de beperkingen van de vluchtcapaciteit door Schiphol. Volgens TUI gaat het om vakanties met vertrek in de periode 10 tot en met 31 oktober naar de bestemmingen Tenerife, Kos, Mallorca, Kreta en Gambia.

22 september '22 ( 9:31)

Luchtvaartindustrie waarschuwt voor hogere prijzen tickets

De ticketprijzen voor vliegreizen zullen mogelijk flink stijgen nu de sector te kampen heeft met de gevolgen van de coronapandemie, hoge olieprijzen en geopolitieke spanningen. Daarvoor waarschuwen bestuurders in de sector.