Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

'Schiphol prijst zich uit de markt'

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Schiphol is volgens luchtvaartmaatschappijen hard op weg op weg om zichzelf uit de markt te prijzen. De luchthaven kampt met grote personele problemen waardoor het niet lukt de reizigersstroom het hoofd te bieden. Daarnaast verhoogt de luchthaven de luchthaventarieven met bijna 40 procent, waarmee het tot de duurdere luchthavens in Europa behoort. Ook spelen er nog klimaat- en stikstofproblemen en wil de overheid het huidige plafond van 500.000 vluchten verlagen om de overlast van omwonenden te verzachten. Ondernemersorganisatie VNO-NCW maakt zich ernstig zorgen over die uitgelekte plannen.

Marnix Fruitema voorzitter van Barin, de belangenvereniging van in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen, legt uit dat de huidige problemen er toe kunnen leiden dat buitenlandse maatschappijen zoals Korean Air of Delta Air Lines naar andere luchthavens uitwijken. "En als de verbindingen wegvallen, dan volgen doorgaans de bedrijven ook", aldus Fruitema. Hij doelt onder meer op de Europese hoofdkantoren van grote bedrijven uit Azië en Noord-Amerika die nu nog in Nederland gevestigd zijn.

Middenmoot

"Schiphol stond qua kosten altijd in de middenmoot. Dat betekende tot voor kort dat je waar kreeg voor je geld. Door de verhoging is Schiphol een van de duurdere luchthavens geworden", aldus Fruitema. "En wat krijgen ze momenteel? Non-kwaliteit, krimp en gezeur aan je hoofd. Ik kan me goed indenken dat internationale maatschappijen denken waarom haal ik me dit op de hals." Volgens de Barin-voorman hoort bij een gezond investeringsklimaat een goede en bereikbare luchthaven. Daarbij is de luchtvaart een middel om tot welvaart te komen. "Als je het investeringsklimaat aan het afbreken bent, heeft dat consequenties."

Vestiging van bedrijven

VNO-NCW legt uit dat de combinatie van Schiphol en KLM Nederland direct verbindt met vrijwel alle belangrijke economische centra van de wereld. De aanwezigheid van de luchthaven is een belangrijke reden voor bedrijven om zich hier te vestigen. Daarbij maakt dit Nederland aantrekkelijker dan omringende landen. Volgens VNO-NCW verdient Nederland meer dan 30 procent van zijn welvaart door internationaal zakendoen.

Volgens de ondernemersorganisatie staat buiten kijf dat de overlast en emissies van Schiphol snel moeten afnemen. "Maar alleen krimpen is niet het antwoord op deze complexe vraag", zo klinkt het. Ook omdat een afgebouwd netwerk, niet zomaar weer is opgebouwd.

Door: ANP

04 december '23 (11:45)

Bijna evenveel passagiers op Europese luchthavens als voor corona

De passagiersaantallen op Europese luchthavens zijn in oktober gestegen tot bijna het niveau van voor de coronacrisis. Dat meldt ACI Europe, de koepelorganisatie van luchthavens in Europa. Het passagiersverkeer lag die maand slechts 1,7 procent lager dan in oktober 2019, toen de pandemie nog moest beginnen.

01 december '23 ( 8:45)

Staatssecretaris Gunay Uslu stopt en keert terug naar Corendon

Demissionair staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media) zet vandaag een punt achter haar huidige Haagse functie en gaat vanaf 11 december 2023 aan de slag als CEO van reisorganisatie en luchtvaartmaatschappij Corendon. Zij volgt Steven van der Heijden op. Dat meldt Corendon.

28 november '23 (20:45)

Transavia moet nog even wachten op komst eerste Airbus

De komst van de eerste Airbus van Transavia heeft vertraging opgelopen. De luchtvaartmaatschappij meldt dat het nieuwe toestel door een nog onbekende oorzaak beschadigd is geraakt. Transavia zou de Airbus A321neo, die al gereed was voor gebruik, begin december ophalen uit Hamburg.

26 november '23 (15:30)

Pieter van Oord nieuwe topman Schiphol

Schiphol heeft in Pieter van Oord een opvolger gevonden voor de tijdelijke topman van de luchthavengroep Ruud Sondag. Hij komt over van de maritiem dienstverlener Van Oord, bekend van bijvoorbeeld baggerklussen en het leggen van kabels voor windparken op zee.

24 november '23 (11:00)

Nederlanders mogen in 2024 halve maand visumvrij reizen in China

Nederlanders hoeven het komende jaar geen visum meer aan te vragen voor een bezoek aan China van maximaal vijftien dagen. Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken maakte bekend dat burgers uit Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Maleisië vanaf 1 december geen visum meer nodig hebben om door China te reizen.

22 november '23 ( 9:00)

Air France-KLM mag Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS overnemen

Een faillissementsrechtbank in New York heeft een reddingsplan voor de noodlijdende Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS goedgekeurd. Hierdoor wordt Air France-KLM samen met investeerder Castlelake de nieuwe eigenaar van SAS.

21 november '23 (17:00)

Winkelbedrijf Kappé wordt overgenomen door Schiphol

Schiphol neemt winkelbedrijf Kappé begin volgend jaar over. Daarvoor hebben beide partijen een principeovereenkomst gesloten. Het gaat om het verwerven van alle aandelen van het familiebedrijf met in totaal vijftien winkels op de luchthaven. Kappé verkoopt onder meer parfums, zonnebrillen en cosmetica.

20 november '23 (15:15)

In oktober veel meer reizigers op Schiphol

Het aantal vliegtuigpassagiers op Schiphol is afgelopen maand fors doorgegroeid. Een van de grootste luchthavens van Europa had in oktober 5,8 miljoen reizigers, wat 18 procent meer is dan vorig jaar. In september ging het nog om een stijging van 11 procent vergeleken met een jaar eerder.

20 november '23 ( 6:00)

Interim-topman Sondag van Schiphol waarschuwt voor nog meer krimp

Interim-topman Ruud Sondag van Schiphol vreest dat het besluit om de krimp van de luchthaven op te schorten uiteindelijk zal leiden tot nog minder vluchten dan in het krimpplan was voorgesteld, onder meer door juridisch getouwtrek. "Er zijn partijen die zeggen: onder de 400.000", zo reageert hij in Nieuwsuur voor het eerst op het besluit van minister Mark Harbers (Infrastructuur) om het plan voorlopig in de ijskast te zetten. "Daar wil ik voor waarschuwen."

17 november '23 (13:30)

Vanaf volgend jaar vliegen vliegtuigen op luchthaven Rotterdam deels op biobrandstof

Vliegtuigen die tanken op Rotterdam The Hague Airport vliegen vanaf volgend jaar niet alleen op kerosine, maar ook voor een klein deel op duurzame brandstof, meldt het vliegveld. Die biobrandstof wordt gemaakt van afvaloliën en -vetten. Vanaf volgend jaar wordt 2 procent van de brandstof op de luchthaven bijgemengd met de duurzame brandstof en het vliegveld wil dit komende jaren verhogen tot 14 procent in 2030.