Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Consumentenbond sleept KLM voor rechter om terugbetaling tickets

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
Consumentenbond sleept KLM voor rechter om terugbetaling tickets
KLM blijft reizigers die geld terug willen na een geannuleerde vlucht "van het kastje naar de muur" sturen. En honderden klanten van het failliete reisconcern D-Reizen wachten nog altijd op het geld van hun geannuleerde KLM-tickets. Daarover klaagt de Consumentenbond die toezichthouder ILT vraagt om ingrijpen en zelf een gedupeerde van KLM gaat bijstaan om het geld via de rechter terug te vorderen.

Volgens de belangenbehartiger van consumenten horen passagiers van wie de vlucht is geannuleerd de keuze te krijgen tussen een vervangende vlucht of geld terug. Maar reizigers die een ticket hebben gekocht via een reisbureau of ticketsite worden door luchtvaartmaatschappijen soms ten onrechte terugverwezen naar die partij voor terugbetaling.

Dat laatste is ook het geval bij een groep klanten van het voormalige D-Reizen. KLM heeft eerder gezegd het ticketgeld aan D-reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan zijn verplichtingen te hebben voldaan. Maar het reisbedrijf ging failliet voordat het geld werd overgeboekt naar de gedupeerden.

Boete

KLM kreeg vorige maand al een boete van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van ruim 40.000 euro vanwege het niet terugbetalen van geannuleerde tickets, maar er is nog altijd geen geld aan de gedupeerden overgemaakt. In plaats daarvan besloot KLM om beroep aan te tekenen tegen de boete.

De Consumentenbond vindt dat de gedupeerden niet langer horen te wachten en besluit nu zelf actie te ondernemen. Door een van de klanten bij te staan in een proefprocedure hoopt de organisatie dat KLM snel besluit om met geld over de brug te komen voor alle mensen die dit betreft.

Communicatie

De ILT legde vorige maand ook een last onder dwangsom op om de maatschappij te dwingen de communicatie richting passagiers aan te passen. KLM paste de website vervolgens binnen twee weken aan en daarom heeft de ILT besloten de dwangsom niet te innen.

Maar volgens Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar is de communicatie aan klanten nog steeds niet op orde. "We roepen de ILT op om de al eerder aan KLM opgelegde last onder dwangsom te innen. Want KLM geeft op zijn website wel de juiste informatie, maar wie telefonisch, via de chat, Facebook Messenger of WhatsApp vragen stelt, wordt met een kluitje in het riet gestuurd."

Door: ANP

25 september '23 ( 6:07)

Werkonderbreking piloten volgens KLM afgewend na hoofdlijnenakkoord

Luchtvaartmaatschappij KLM zegt een akkoord op hoofdlijnen te hebben gesloten met pilotenvakbond VNV over een nieuwe cao. Daardoor zou een geplande werkonderbreking van vliegers niet meer doorgaan, stelt het bedrijf.

22 september '23 (14:07)

Mogelijk draait KLM toch op voor fikse naheffing piloten

KLM moet mogelijk alsnog opdraaien voor een deel van de fikse naheffing die de Belastingdienst heeft neergelegd bij twee in Zwitserland woonachtige piloten. De vliegers vinden dat de luchtvaartmaatschappij zich geen goede werkgever toonde door hen niet te waarschuwen voor de verandering van een belastingverdrag tussen Nederland en Zwitserland in 2012. Het gerechtshof Amsterdam wees die klachten af, maar de hoogste rechter van Nederland vindt dat een nieuw oordeel over die zaak nodig is.

21 september '23 (11:37)

Plan van Schiphol en bagageafhandelaren om werk lichter te maken

Schiphol heeft met de zes bagageafhandelaren op de luchthaven een plan ingediend bij de Arbeidsinspectie om zo het fysiek zware werk in bagagehallen lichter te maken. Eerder tikte de toezichthouder de afhandelbedrijven nog op de vingers, omdat zij te weinig deden aan het verlichten van het fysiek zware werk door personeel. Inmiddels hing de bedrijven zelfs een dwangsom boven het hoofd.

20 september '23 ( 9:07)

KLM vliegt uit voorzorg niet meer boven Armenië en Azerbeidzjan

KLM schrapt vluchten vanwege de oorlogsuitbraak in Nagorno-Karabach. De maatschappij heeft besloten voorlopig uit voorzorg niet meer door het luchtruim boven Armenië en Azerbeidzjan te vliegen. Daardoor konden er dinsdag meteen vijf vluchten naar Azië niet doorgaan.

19 september '23 (10:37)

TUI ziet sterke vraag naar vakantiereizen in winter

Touroperator TUI ziet een sterke vraag naar vakantiereizen in de winterperiode, ondanks de hoge inflatie die de koopkracht van huishoudens ondermijnt. Volgens het bedrijf liggen de boekingen voor het winterseizoen 15 procent hoger dan een jaar geleden, terwijl de prijzen 4 procent hoger zijn.

15 september '23 (11:52)

Lichaam gevonden in landingsgestel na vlucht van Amsterdam naar Istanbul

In het landingsgestel van een vliegtuig dat van Amsterdam naar Istanbul is gevlogen, is een lichaam aangetroffen. Details over de identiteit van de dode zijn niet bekendgemaakt. Zowel de politie als de luchtvaartmaatschappij Turkish Airlines doet onderzoek.

15 september '23 ( 9:52)

Air France-KLM wil volgens Bloomberg dertig tot vijftig nieuwe vliegtuigen kopen

Air France-KLM heeft plannen om dertig tot vijftig nieuwe vliegtuigen aan te schaffen om verouderde toestellen in de vloot te vervangen. Dat meldden bronnen aan persbureau Bloomberg. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie zou nu een formeel proces zijn begonnen voor de aanschaf van die zogeheten widebody-jets, oftewel toestellen met meerdere gangpaden die worden ingezet op langere afstanden.

14 september '23 ( 7:37)

Na CNV schort ook FNV acties bij grondpersoneel KLM voorlopig op

Vakbond FNV schort in navolging van CNV ook acties onder het grondpersoneel van KLM op. Dat meldt een woordvoerster donderdagochtend. Volgens haar is er beweging gekomen vanuit de luchtvaartmaatschappij en zijn er weer gesprekken gaande over een nieuwe cao voor 15.000 grondmedewerkers.

13 september '23 (17:07)

Zes miljoen passagiers in augustus verwerkt op Schiphol

Luchthaven Schiphol heeft in de drukke vakantiemaand augustus 6 miljoen passagiers verwerkt. Dat is een stijging van 14 procent vergeleken met vorig jaar. Het aantal vluchten van en naar Schiphol nam met 10 procent toe tot 41.584.

08 september '23 (14:52)

Test van Schiphol met apparaat dat ultrafijnstof uit de lucht filtert

Schiphol is onlangs begonnen met een proef waarin ultrafijnstof uit de lucht wordt gehaald, bevestigt een woordvoerster van de luchthaven na berichtgeving in Het Parool. Volgens de woordvoerster zuigt een speciaal apparaat lucht op dat is vervuild met ultrafijnstof. In de machine wordt de lucht gefilterd en vervolgens gaat schone lucht zonder ultrafijnstof weer naar buiten.