Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Consumentenbond sleept KLM voor rechter om terugbetaling tickets

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Consumentenbond sleept KLM voor rechter om terugbetaling tickets
KLM blijft reizigers die geld terug willen na een geannuleerde vlucht "van het kastje naar de muur" sturen. En honderden klanten van het failliete reisconcern D-Reizen wachten nog altijd op het geld van hun geannuleerde KLM-tickets. Daarover klaagt de Consumentenbond die toezichthouder ILT vraagt om ingrijpen en zelf een gedupeerde van KLM gaat bijstaan om het geld via de rechter terug te vorderen.

Volgens de belangenbehartiger van consumenten horen passagiers van wie de vlucht is geannuleerd de keuze te krijgen tussen een vervangende vlucht of geld terug. Maar reizigers die een ticket hebben gekocht via een reisbureau of ticketsite worden door luchtvaartmaatschappijen soms ten onrechte terugverwezen naar die partij voor terugbetaling.

Dat laatste is ook het geval bij een groep klanten van het voormalige D-Reizen. KLM heeft eerder gezegd het ticketgeld aan D-reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan zijn verplichtingen te hebben voldaan. Maar het reisbedrijf ging failliet voordat het geld werd overgeboekt naar de gedupeerden.

Boete

KLM kreeg vorige maand al een boete van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van ruim 40.000 euro vanwege het niet terugbetalen van geannuleerde tickets, maar er is nog altijd geen geld aan de gedupeerden overgemaakt. In plaats daarvan besloot KLM om beroep aan te tekenen tegen de boete.

De Consumentenbond vindt dat de gedupeerden niet langer horen te wachten en besluit nu zelf actie te ondernemen. Door een van de klanten bij te staan in een proefprocedure hoopt de organisatie dat KLM snel besluit om met geld over de brug te komen voor alle mensen die dit betreft.

Communicatie

De ILT legde vorige maand ook een last onder dwangsom op om de maatschappij te dwingen de communicatie richting passagiers aan te passen. KLM paste de website vervolgens binnen twee weken aan en daarom heeft de ILT besloten de dwangsom niet te innen.

Maar volgens Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar is de communicatie aan klanten nog steeds niet op orde. "We roepen de ILT op om de al eerder aan KLM opgelegde last onder dwangsom te innen. Want KLM geeft op zijn website wel de juiste informatie, maar wie telefonisch, via de chat, Facebook Messenger of WhatsApp vragen stelt, wordt met een kluitje in het riet gestuurd."

Door: ANP

27 mei '24 (13:45)

ANWB Alarmcentrale: vier Nederlanders vliegen na instorten club terug van Mallorca

Vier van de tien Nederlanders die betrokken waren bij de ingestorte beachclub op Mallorca vliegen maandag terug naar huis. Dat meldt de ANWB Alarmcentrale. "We hopen dat een aantal op korte termijn volgt", aldus een woordvoerster. Eén Nederlander moet nog in het ziekenhuis blijven.

27 mei '24 (13:30)

Vakbond FNV: hoger loon en vaste banen nodig tegen criminaliteit Schiphol

Lage lonen en tijdelijke contracten voor werknemers op Schiphol vergroten de risico's voor criminele ondermijning op de luchthaven. Dat stelt vakbond FNV in een reactie op de arrestatie van een luchthavenmedewerker op verdenking van betrokkenheid bij internationale drugshandel. De bond vindt dat nu actie moet worden ondernomen en dat werknemers op Schiphol vaste contracten en hogere lonen moeten krijgen.

24 mei '24 (15:00)

Schiphol ondersteunt plannen kabinet rond geluidshinder

Schiphol steunt "vanzelfsprekend" de maatregelen die het kabinet neemt om geluidshinder rond Schiphol terug te dringen. Die "dragen bij aan een stiller Schiphol", stelt de luchthaven. Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen 's nachts opstijgen of landen op Schiphol. Ook worden de luidste toestellen 's nachts geweerd.

24 mei '24 (13:15)

Kabinet wil vanaf 2025 minder nachtvluchten op Schiphol

Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen 's nachts opstijgen of landen op luchthaven Schiphol, meldt demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) vrijdag na afloop van de ministerraad. Nu zijn dat er nog 32.000, maar dat worden er 27.000. Eerder zette het kabinet in op maximaal 28.700 nachtvluchten.

23 mei '24 (13:00)

Bouwconcern BAM maakt E-pier op Schiphol aardgasvrij

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

21 mei '24 ( 6:00)

Voorzorgslanding: KLM-vliegtuig terug naar Schiphol

Een vliegtuig van KLM dat was opgestegen vanaf Schiphol moest maandagavond omkeren en op datzelfde vliegveld landen. De voorzorgslanding van de vlucht naar Glasgow was om een technisch mankement, meldt een woordvoerster van KLM.

20 mei '24 ( 8:15)

Ryanair boekt recordwinst ondanks vertraging levering nieuwe Boeings

Ryanair heeft afgelopen boekjaar 184 miljoen passagiers vervoerd, bijna een kwart meer dan in het laatste jaar voor de coronapandemie. De Ierse budgetmaatschappij zette daarbij een recordwinst in de boeken, ondanks vertragingen bij de levering van nieuwe vliegtuigen door fabrikant Boeing.

17 mei '24 ( 8:44)

Corendon gaat met eigen vluchten vliegen naar Bonaire

Na de vluchten naar Curaçao en de groeiende vraag naar vakanties op Bonaire vliegt Corendon Dutch Airlines vanaf 3 november 2024 naar Bonaire. Daarover bericht Corendon.

16 mei '24 (18:30)

In april bijna 5,5 miljoen passagiers op Schiphol

Schiphol heeft in april meer passagiers verwelkomd dan in dezelfde maand een jaar eerder. In totaal reisden vorige maand bijna 5,5 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol, een toename van bijna 7 procent vergeleken met april vorig jaar.

16 mei '24 (11:30)

KLM blij met Schipholplannen in regeerakkoord

KLM is blij met de plannen rondom Schiphol die in het regeerakkoord staan. Ook is de luchtvaartmaatschappij te spreken over het feit dat het "gelijke speelveld voorop" staat.