Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Op Schiphol staan nog achtergebleven koffers na Pinksterchaos

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
Op Schiphol staan nog achtergebleven koffers na Pinksterchaos
Luchtvaartmaatschappijen op Schiphol kampen nog met de naweeën van de logistieke problemen en drukte op de luchthaven van afgelopen weekend. Zo zijn er meer koffers dan gebruikelijk achtergebleven in de bagagehal. Op sociale media circuleren beelden van tientallen koffers die bij de bagagebanden bij elkaar zijn gezet. Ook een verslaggever van het ANP merkte eerder deze week dat er veel koffers waren zonder eigenaar. Een woordvoerder van Schiphol erkent dat het aantal koffers dat moet worden nagezonden hoger ligt dan normaal, maar dat de problemen relatief beperkt zijn.

Bagageafhandelaren op Schiphol merken dat het druk is op de luchthaven en dat het dus kan voorkomen dat reizigers langer dan gebruikelijk op hun bagage moeten wachten. Afhandelaar Swissport somt daarbij de bekende oorzaken op zoals personeelskrapte. Ook sectorgenoot MenziesAviation spreekt van een combinatie van factoren waardoor de afhandeling langer op zich kan laten wachten.

Een van de oorzaken vormen vertragingen van vluchten, onder andere door het baanonderhoud op Schiphol in combinatie met ongunstig weer afgelopen weekend. Zo gebeurt het weleens dat er genoeg personeel klaarstaat om een vliegtuig uit te laden, maar dat de vlucht is vertraagd. En dan komen er ineens twee of drie tegelijk binnen. Dan kan het inderdaad weleens langer duren voordat de koffers op de band liggen, zo klinkt het. Ook hebben afhandelaars extra werk wanneer het een reiziger, bijvoorbeeld door de drukte bij de controles, niet lukt om op tijd in het vliegtuig te komen. Dan moeten ook de koffers weer van boord, wat weer extra werk betekent.

Nazending

Koffers die achterblijven worden door maatschappijen nagezonden. KLM, dat zaterdag 42 toestellen leeg naar Amsterdam liet terugvliegen, laat weten dat "door de verstoorde operatie van afgelopen weekend een groot aantal ingecheckte koffers nog niet op hun Europese bestemming is gearriveerd". "Deze koffers worden zo snel mogelijk nagezonden aan onze klanten", aldus de maatschappij. Een woordvoerder van Transavia zegt dat de kofferproblemen bij die maatschappij niet spelen. Transavia werkt bij de bagageafhandeling samen met afhandelaar Viggo.

Schiphol kwam samen met de vakbonden eerder tot een pakket maatregelen om de tekorten aan personeel tegen te gaan. Er komt onder meer een speciale toeslag voor bijvoorbeeld beveiligers, schoonmakers, medewerkers bij de check-in en afhandelaars van bagage om zo het werk aantrekkelijker te maken. Probleem is alleen dat personeel dat zich nu meldt gescreend en opgeleid moet worden. Alleen het screenen van medewerkers neemt al zeker zes weken in beslag. Daarmee is het de vraag of extra mensen wel op tijd ingezet kunnen worden tijdens de verwachte zomerpiek.

Door: ANP

20 september '22 (16:24)

Elektrische vliegtoestellen naar Groningen Airport Eelde?

Volgens directeur Meiltje de Groot van Groningen Airport Eelde vliegen over enkele jaren elektrische vliegtuigen op de regionale luchthaven. Dat meldt Groninger Internet Courant.

29 september '22 ( 9:28)

KLM vliegt voorlopig nog beperkt naar China toe

KLM vliegt voorlopig nog in beperkte mate naar China. In het winterschema is plaats voor drie vluchten per week naar Shanghai/Hangzhou met tussenstop in Seoul, zo meldde de luchtvaartmaatschappij bij de presentatie van haar winterdienstregeling.

27 september '22 ( 8:42)

Aantal vluchten worden verplaatst van Schiphol naar vliegveld Brussel

Reisorganisatie TUI gaat in oktober een aantal vluchten verplaatsen van Amsterdam naar Brussel vanwege de beperkingen van de vluchtcapaciteit door Schiphol. Volgens TUI gaat het om vakanties met vertrek in de periode 10 tot en met 31 oktober naar de bestemmingen Tenerife, Kos, Mallorca, Kreta en Gambia.

22 september '22 ( 9:31)

Luchtvaartindustrie waarschuwt voor hogere prijzen tickets

De ticketprijzen voor vliegreizen zullen mogelijk flink stijgen nu de sector te kampen heeft met de gevolgen van de coronapandemie, hoge olieprijzen en geopolitieke spanningen. Daarvoor waarschuwen bestuurders in de sector.

21 september '22 (13:10)

KLM annuleert weer tientallen vluchten op Schiphol

KLM moet de komende dagen weer vele tientallen vluchten annuleren om aan de nieuwe beperkingen van Schiphol te voldoen. Tot vrijdag gaat het dagelijks om gemiddeld vijftien vluchten die niet doorgaan, in het weekend zijn dit er volgens een woordvoerster "naar verwachting iets meer". Voor de periode daarna is de luchtvaartmaatschappij nog bezig "de puzzel compleet te krijgen".

20 september '22 (16:59)

Schiphol hoeft niet te rekenen op hulp van Eindhoven Airport

Schiphol hoeft niet te rekenen op hulp van Eindhoven Airport bij het aanpakken van de drukte. Tot eind oktober kan de luchthaven namelijk slechts een aantal vluchten overnemen. Dit meldt Studio 040.

20 september '22 (16:06)

Forse loonsverhoging bij Schiphol moet daar werken aantrekkelijker maken

Schiphol gaat een samenwerking aan met belangenorganisatie Nederlandse Veiligheidsbranche. Dit vanwege het personeelstekort dat nog lang niet is verholpen. Dit meldt Up in the Sky.

19 september '22 (10:46)

Vanwege drukte op Schiphol helpt het kantoorpersoneel mee in vertrekhallen

Onder meer de inzet van kantoorpersoneel moet de drukte op Schiphol maandag beheersbaar houden. Voor maandag verwacht de luchthaven namelijk opnieuw een "piekdag". Volgens een woordvoerder is het vooralsnog relatief rustig en staan de rijen voor de beveiliging binnen in de vertrekhallen.

19 september '22 ( 9:15)

KLM schrapt vandaag 42 vluchten vanwege drukte op Schiphol

Vanwege de drukte en personeelskrapte op Schiphol heeft KLM voor maandag 42 vluchten uit de dienstregeling gehaald. Die ingreep deed de maatschappij na een eerdere oproep van de luchthaven om minder passagiers vanaf Schiphol te vervoeren om de drukte het hoofd te bieden.

15 september '22 (17:07)

“Bij elke activiteit zetten we de Bèta&TechMentality-bril op”

Een wereld die er door corona heel andersuitziet: dat vraagt om een andere aanpak van techniekpromotie. NetwerkbedrijfAlliander ontwikkelt nieuwe vormen van kennismaken met techniek. Na het volgenvan een workshop bij Jet-Net & TechNet doen zij dit langs de meetlat vanhet Bèta&TechMentality-model.