Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Op Schiphol staan nog achtergebleven koffers na Pinksterchaos

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Op Schiphol staan nog achtergebleven koffers na Pinksterchaos
Luchtvaartmaatschappijen op Schiphol kampen nog met de naweeën van de logistieke problemen en drukte op de luchthaven van afgelopen weekend. Zo zijn er meer koffers dan gebruikelijk achtergebleven in de bagagehal. Op sociale media circuleren beelden van tientallen koffers die bij de bagagebanden bij elkaar zijn gezet. Ook een verslaggever van het ANP merkte eerder deze week dat er veel koffers waren zonder eigenaar. Een woordvoerder van Schiphol erkent dat het aantal koffers dat moet worden nagezonden hoger ligt dan normaal, maar dat de problemen relatief beperkt zijn.

Bagageafhandelaren op Schiphol merken dat het druk is op de luchthaven en dat het dus kan voorkomen dat reizigers langer dan gebruikelijk op hun bagage moeten wachten. Afhandelaar Swissport somt daarbij de bekende oorzaken op zoals personeelskrapte. Ook sectorgenoot MenziesAviation spreekt van een combinatie van factoren waardoor de afhandeling langer op zich kan laten wachten.

Een van de oorzaken vormen vertragingen van vluchten, onder andere door het baanonderhoud op Schiphol in combinatie met ongunstig weer afgelopen weekend. Zo gebeurt het weleens dat er genoeg personeel klaarstaat om een vliegtuig uit te laden, maar dat de vlucht is vertraagd. En dan komen er ineens twee of drie tegelijk binnen. Dan kan het inderdaad weleens langer duren voordat de koffers op de band liggen, zo klinkt het. Ook hebben afhandelaars extra werk wanneer het een reiziger, bijvoorbeeld door de drukte bij de controles, niet lukt om op tijd in het vliegtuig te komen. Dan moeten ook de koffers weer van boord, wat weer extra werk betekent.

Nazending

Koffers die achterblijven worden door maatschappijen nagezonden. KLM, dat zaterdag 42 toestellen leeg naar Amsterdam liet terugvliegen, laat weten dat "door de verstoorde operatie van afgelopen weekend een groot aantal ingecheckte koffers nog niet op hun Europese bestemming is gearriveerd". "Deze koffers worden zo snel mogelijk nagezonden aan onze klanten", aldus de maatschappij. Een woordvoerder van Transavia zegt dat de kofferproblemen bij die maatschappij niet spelen. Transavia werkt bij de bagageafhandeling samen met afhandelaar Viggo.

Schiphol kwam samen met de vakbonden eerder tot een pakket maatregelen om de tekorten aan personeel tegen te gaan. Er komt onder meer een speciale toeslag voor bijvoorbeeld beveiligers, schoonmakers, medewerkers bij de check-in en afhandelaars van bagage om zo het werk aantrekkelijker te maken. Probleem is alleen dat personeel dat zich nu meldt gescreend en opgeleid moet worden. Alleen het screenen van medewerkers neemt al zeker zes weken in beslag. Daarmee is het de vraag of extra mensen wel op tijd ingezet kunnen worden tijdens de verwachte zomerpiek.

Door: ANP

12 februari '25 ( 9:45)

Meer passagiers op Europese luchthavens in 2024 dan voor corona

De passagiersaantallen op Europese luchthavens zijn vorig jaar gestegen tot boven het niveau van voor de coronacrisis. Dat meldt ACI Europe, de koepelorganisatie van luchthavens in Europa. Volgens ACI ging het in totaal om meer dan 2,5 miljard reizigers. Dat is 1,8 procent meer dan in 2019, het jaar voordat de pandemie toesloeg en de wereldwijde luchtvaart keihard raakte.

11 februari '25 (11:15)

ACM trekt dreigende dwangsommen tegen pakketreisaanbieders in

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dreigt niet langer met dwangsommen tegen drie pakketreisaanbieders. Eerder dreigde de toezichthouder daarmee omdat de bedrijven de prijzen van pakketreizen zouden hebben laten stijgen tijdens het boeken. Maar de ACM heeft besloten de lasten onder dwangsom tegen D-Reizen, Prijsvrij en Elmar Reizen in te trekken na een besluit van de rechter.

07 februari '25 ( 6:45)

Vorig jaar meer luchtvaartpassagiers maar minder dan voor corona

Vorig jaar reisden ruim 76 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf luchthavens in Nederland. Dat is bijna 7 procent meer dan in 2023, maar nog altijd 6 procent minder dan in 2019, het jaar voordat de coronamaatregelen van kracht werden. In 2019 bedroeg het aantal reizigers nog meer dan 81 miljoen.

06 februari '25 (15:45)

Madlener: economen onderschatten schade van krimp Schiphol

De conclusie dat Schiphol veel meer kan krimpen zonder het vestigingsklimaat in Nederland te schaden, klopt niet volgens minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat, PVV). Onderzoekers schreven in het economenblad ESB dinsdag dat het aantal vluchten omlaag zou kunnen naar 345.000 per jaar, fors minder dan de overheid heeft berekend. Madlener zegt donderdag tegen het ANP dat ESB de schade van krimp onderschat.

06 februari '25 (10:45)

Ruimere openingstijden voor Groningen Airport Eelde

Het kabinet wil Groningen Airport Eelde ruimere openingstijden toestaan. Dat staat in het ontwerp-luchthavenbesluit waarover minister Barry Madlener (Infrastructuur) de Tweede Kamer donderdag heeft geïnformeerd.

05 februari '25 (18:15)

KLM start onderzoek naar melding grensoverschrijdend gedrag

KLM is een onderzoek gestart naar mogelijk grensoverschrijdend gedrag door medewerkers. Volgens de luchtvaartmaatschappij is er melding gedaan over het digitaal delen van grensoverschrijdende berichten over collega's. Het onderzoek wordt gedaan door de security-afdeling van KLM. Ook is een onafhankelijk onderzoeksbureau ingeschakeld.

04 februari '25 (14:45)

Studie: minder vluchten Schiphol schaden vestigingsklimaat niet

Het aantal vliegbewegingen via Schiphol kan fors omlaag, zonder dat het Nederlandse vestigingsklimaat in het geding komt. Dat schrijven onderzoekers Walter Manshanden en Hans Buursma in het economenblad ESB. Volgens hen kan het aantal vliegbewegingen naar 345.000 in plaats van de 452.500 waar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nu naar streeft.

03 februari '25 (13:15)

Provincie Utrecht uit bij minister zorgen over vierde aanvliegroute Schiphol

De provincie Utrecht maakt zich grote zorgen over de gevolgen van de luchtruimherziening, en dan vooral over het plan een vierde aanvliegroute naar Schiphol in te stellen. In een brief aan minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) schrijft gedeputeerde Huib van Essen dat het "niet acceptabel" is als er door de extra aanvliegroute meer hinder ontstaat voor de huidige en toekomstige bewoners van de provincie. Ongeveer twintig Utrechtse gemeenten hebben hun handtekening onder de brief gezet.

31 januari '25 (11:10)

Raymond Reedijk is de nieuwe Sales Director Indirect Sales bij KLM

Vanaf 1 februari is Raymond Reedijk de nieuwe Sales Director Indirect Sales bij KLM Nederland. Hij is dan verantwoordelijk voor de ticketverkoop via de indirecte kanalen. Daarbij gaat het om zowel de zakelijke als de vrijetijdssector. Dat meldt Travelpro. 

30 januari '25 (16:00)

Belgisch luchtruim dicht door probleem bij luchtverkeersleiding

Het Belgische luchtruim is gesloten door een technisch probleem bij luchtverkeersleider skeyes, meldt het Belgische persbureau Belga. Mogelijk heeft dit ook gevolgen voor vliegverkeer van en naar Nederland, aangezien veel vluchten ook door het Belgische luchtruim gaan.