Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

KLM zwijgt over schade door vluchten zonder passagiers te laten terugkeren

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
KLM zwijgt over schade door vluchten zonder passagiers te laten terugkeren
KLM zwijgt over de schade die de luchtvaartmaatschappij heeft geleden door afgelopen weekend vluchten zonder passagiers te laten terugkeren. Zaterdag vlogen 42 vliegtuigen van Europese bestemmingen naar Schiphol zonder reizigers om de drukte op de luchthaven niet verder te vergroten. De maatschappij maakt niet bekend hoeveel mensen er zijn achtergebleven. Naar schatting zijn dat er ruim 4000, uitgaande van zo'n 100 passagiers per vlucht.

De maatschappij heeft passagiers die het aangaat gevraagd om zich bij KLM te melden om een claim in te dienen. De maatschappij koos ervoor om vluchten te schrappen met veel transferpassagiers omdat het bij de transferbalies op Schiphol erg druk was. KLM wilde voorkomen dat er grote groepen reizigers op de luchthaven zouden stranden omdat ze hun aansluitende vlucht waarschijnlijk toch niet gingen halen. Of KLM de schade op Schiphol wil gaan verhalen, wil de luchtvaartmaatschappij niet zeggen.

Reizigers die op doorreis waren en door de annulering een overstap misten, kunnen de kosten van een eventuele terugvlucht terugkrijgen. Verder kunnen gedupeerde reizigers, naast de kosten van een hotel, ook maaltijden vergoed krijgen. Volgens de algemeen geldende regels kunnen ook nog compensaties worden uitgekeerd.

Onderhoud

KLM meldt dat zondagavond ruim 90 procent van de gestrande passagiers inmiddels op bestemming was, of was overgeboekt naar een andere vlucht. Of iedereen is geholpen is volgens de maatschappij lastig te verifiëren. "Als iemand zelf een andere terugreismogelijkheid kiest is het voor KLM lastig om na te gaan of het ze is gelukt om terug te komen", aldus een woordvoerster. Zo kunnen passagiers een ticket hebben geboekt bij een andere maatschappij of de auto of trein hebben genomen. Ook kunnen ze hebben gekozen voor een langer verblijf.

Zaterdag was er op Schiphol maar één baan beschikbaar door onderhoud en ongunstige weersomstandigheden. Het groot onderhoud aan de Aalsmeerbaan is in april begonnen en wordt naar verwachting half juli afgerond. Zo'n onderhoud wordt volgens Schiphol gepleegd in overleg met de vliegmaatschappijen en wordt lang voordat het plaatsvindt gepland. "Die stopt niet zomaar even een weekend", zegt een woordvoerster, die erop wijst dat het baanonderhoud van primair belang is voor de veiligheid. Schiphol benadrukt dat de annuleringen van KLM van afgelopen zaterdag op eigen initiatief werden gedaan.

Door: ANP

11 juli '25 ( 8:10)

Retro Airbus Transavia getest tijdens eerste vlucht

Woensdag 9 juli 2025 heeft de retrostijl Airbus A321neo, die Transavia ontvangt in het kader van haar zestigjarig jubileum, de eerste vlucht gemaakt. Deze F1-vlucht (First Flight) is een belangrijke test die Airbus uitvoert voordat het toestel wordt overgedragen. Dat meldt Transavia.

10 juli '25 ( 8:51)

KLM vliegt deze zomer naar 161 bestemmingen

Vanaf deze zomer vliegt KLM naar 161 bestemmingen wereldwijd. De stoelcapaciteit groeit met 4% en KLM vervoert in juli en augustus ongeveer 6,4 miljoen passagiers. Vooral Noord-Amerika (+9% vluchten) en Zuid-Europa tonen sterke groei, met 25% meer stoelen naar Portugal en Kroatië. Dat meldt KLM.

08 juli '25 (14:00)

Eindhoven Airport gaat parkeerterrein fors uitbreiden

Eindhoven Airport breidt parkeerterrein P3 op de luchthaven fors uit. Er komt een extra parkeergarage met 1125 parkeerplaatsen bij, is in een persbericht naar buiten gebracht.

08 juli '25 (14:00)

Problemen met afhandeling luchtvracht op Schiphol

De wachttijden voor vrachtwagens om goederen te laden of lossen op Schiphol zijn "onacceptabel lang" geworden. Vrachtwagens wachten soms vier tot acht uur voordat ze kunnen lossen, stelt managing director Maarten van As van brancheorganisatie Air Cargo Nederland (ACN). De afhandeling van luchtvracht op Schiphol kampt volgens hem al langer met problemen.

08 juli '25 ( 9:00)

KLM-piloten gaan ook gevechtsvliegtuigen besturen

KLM geeft piloten ruimte om als reservist verbonden te blijven aan Defensie. Het betreft vliegers die vanuit de luchtmacht overstapten naar de luchtvaartmaatschappij. Die kunnen zo hun vaardigheden op bijvoorbeeld de F-35 op peil houden, waardoor ze snel inzetbaar zijn voor de krijgsmacht. Staatssecretaris Gijs Tuinman en Marjan Rintel (president-directeur van KLM) ondertekenden hiervoor maandag 7 juli 2025 op Schiphol een overeenkomst. Daarover bericht het ministerie van Defensie.

07 juli '25 (13:22)

Nederland stuurt weer F-35's voor bewaking Poolse luchtruim

Nederlandse F-35's gaan van september tot en met december helpen het Poolse luchtruim te bewaken. De inzet van de gevechtsvliegtuigen moet bijdragen aan de militaire afschrikking van Rusland aan de oostkant van het NAVO-grondgebied. Dat schrijft demissionair defensieminister Ruben Brekelmans (VVD) aan de Tweede Kamer. Hij brengt maandag een bezoek aan Polen, samen met premier Dick Schoof.

04 juli '25 (12:56)

Topman Air France-KLM stelt vakbonden gerust over overname SAS

Medewerkers van bijvoorbeeld KLM hoeven niet te vrezen voor hun baan door de overname van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS. Volgens topman Ben Smith van Air France-KLM streeft het luchtvaartconcern juist naar verdere groei met de toevoeging van SAS.

04 juli '25 ( 8:35)

Boeing 747 van Corendon in kunstzinnig jasje

In het jubileumjaar van Corendon krijgt de iconische Boeing 747 in de tuin van het Corendon Amsterdam Schiphol Airport Hotel in Badhoevedorp een nieuw jasje. Beeldend kunstenaar Lieuwe van Gogh heeft een opvallend kunstwerk voor het toestel ontworpen. Medewerkers van Corendon hebben hun eigen creatieve bijdrage geleverd, die Van Gogh verwerkte in het kunstwerk. Dat meldt Corendon.

04 juli '25 ( 7:31)

Air France-KLM wil Scandinavische maatschappij SAS overnemen

Air France-KLM wil de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS overnemen. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie heeft al een belang van bijna 20 procent, maar wil dat uitbreiden naar 60,5 procent.

03 juli '25 (14:59)

KLM test nieuwe bagageregels aan boord van het vliegtuig

Vliegen met ruimbagage, handbagage of een accessoire. Luchtvaartmaatschappijen stunten steeds vaker met tarieven rondom bagage die meegaat op een vlucht. Hoe kleiner de tas, hoe minder je betaalt en hoe groter de tas, hoe meer je bijbetaalt. KLM is de laatste luchtvaartmaatschappij die de tarieven heeft aangepast. KLM test sinds 1 juli het ‘basic’ tarief met onder de stoel een accessoire. Volgens KLM is dat namelijk een stuk goedkoper. Dat meldt Hart van Nederland.