Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Ook de Staat is schuldig aan de problemen op Schiphol

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Ook de Staat is schuldig aan de problemen op Schiphol
Ook de overheid heeft bijgedragen aan de problemen op Schiphol die leidden tot de lange rijen van de afgelopen weken. Dat zegt zowel de baas van de luchthaven Dick Benschop als FNV-onderhandelaar Joost van Doesburg. De extreme drukte is volgens hen een indirect gevolg van een koers die te lang was gericht op commerciële groei van Schiphol, waar ook de overheid jarenlang groot voorstander van was.

"De problemen op de luchthaven die we hebben gezien, die hebben we te danken aan aan die race naar beneden. Aan de aandeelhouder van de Schiphol Group: de Rijksoverheid", zegt Van Doesburg. De overheid zag de luchthaven volgens hem jarenlang "niet alleen maar als een belangrijk logistiek knooppunt, maar ook als een logistiek knooppunt dat heel veel geld in het laatje moest brengen. Zonder dat ze keken naar al die duizenden mensen die daar werken."

Daar sluit ook Benschop zich bij aan. "Inderdaad, er is heel lang op groei gestuurd en op kosten. En daar waren we allemaal bij." Hij noemt als voorbeeld plannen uit 2016 die hij recent zag, waarin "door de overheid en door de sector" wordt gesproken over het drukken van kosten van beveiliging, "want we zijn uit op zo laag mogelijke tarieven". Dat was "expliciet beleid, waar alle partijen bij betrokken waren".

Aandeelhouders

De Staat heeft bijna 70 procent van de aandelen van Schiphol in handen. De gemeente Amsterdam heeft een belang van 20 procent, en 8 procent is in handen van luchthavenexploitant Aéroports de Paris. De gemeente Rotterdam is met dik 2 procent de kleinste aandeelhouder.

Benschop en Van Doesburg waren dinsdag in de Kamer om uitleg te geven over de lange rijen en de extreme drukte die sinds het begin van de meivakantie bijna dagelijks te zien zijn op Schiphol.

Door: ANP

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.

25 april '24 ( 8:30)

Vluchten vanaf Schiphol naar Parijs mogelijk gehinderd door staking in Frankrijk

Het luchtverkeer in grote delen van Europa dreigt donderdag grote hinder te ondervinden door een staking van Franse luchtverkeersleiders. De staking heeft niet alleen gevolgen voor vluchten naar Frankrijk maar ook voor vluchten door het luchtruim van het land.

24 april '24 (15:30)

Marechaussee Schiphol goed voorbereid op drukke meivakantie

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

24 april '24 ( 8:45)

Luchthaven Schiphol verwacht in meivakantie tien procent meer reizigers

Luchthaven Schiphol verwacht tijdens de meivakantie, die komend weekend begint, 10 procent meer reizigers dan vorig jaar. Vanaf 26 april vertrekken dagelijks gemiddeld ruim 70.000 reizigers vanaf Schiphol.

19 april '24 (12:45)

Transavia sluit vertrek uit Nederland bij nachtsluiting niet uit

Transavia-topman Marcel de Nooijer sluit niet uit dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt als de nachtsluiting van Schiphol er komt. Dat zei hij tijdens het radioprogramma Sven op 1. "Ik denk dat wij op een tijdpad zitten dat we niets uitsluiten", aldus De Nooijer.

19 april '24 ( 9:45)

Schiphol Group koopt stikstofrechten voor vliegveld bij Rotterdam

Luchthavenexploitant Schiphol Group heeft stikstofrechten van twee boerenbedrijven in Zuid-Holland gekocht voor vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Dat bevestigt een woordvoerder na een bericht van de Volkskrant. Het vliegveld bij Rotterdam heeft een natuurvergunning nodig en moet daarvoor voldoende rechten hebben om stikstof uit te stoten.