Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Cao-afspraken KLM voldoen volgens staatsagent niet aan voorwaarden steun

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Cao-afspraken KLM voldoen volgens staatsagent niet aan voorwaarden steun
Afspraken die KLM wil maken met piloten over hun cao, voldoen niet aan de voorwaarden die gesteld zijn toen KLM vanwege corona staatssteun kreeg. Dat schrijft de staatsagent voor KLM, die toeziet op de naleving van de afspraken, in een advies dat door Financiënminister Sigrid Kaag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Ook de voorgenomen loonsverhoging van 5 procent voor al het cao-personeel zal niet voldoen aan de voorwaarden, tenzij er andere maatregelen worden genomen om kosten te besparen. Bovendien is hij hierover niet geïnformeerd, terwijl dat wel zou moeten.

De staatsagent 

Verder schiet KLM tekort in het beperken van belastingontwijking door werknemers, aldus de staatsagent. Jeroen Kremers, de staatsagent, maakt geen deel uit van het bestuur of raad van commissarissen van KLM, maar kan wel onderwerpen agenderen voor vergaderingen. Ook rapporteert hij aan het kabinet.

Loofoffer 

In totaal kreeg KLM 3,4 miljard euro steun, die het binnen 5,5 jaar moet aflossen. De Nederlandse overheid staat voor 90 procent garant. Onderdeel van de afspraken was dat piloten een loofoffer zouden brengen. Over de uitvoering daarvan wordt nu nog gesproken.

Nieuwe cao 

Er lag een nieuwe cao voor 2022-2023, maar die hebben de piloten niet ondertekend omdat er "discussie" was ontstaan. "Er moet nog blijken waar deze discussie toe leidt en of de arbeidsvoorwaarden van piloten in 2022 en daarna al dan niet aan de steunvoorwaarden voldoen", aldus de staatsagent. Hij vermeldt niet wat de inhoud van de discussie is.

Kaag noemt de bevindingen van de staatsagent "stevig". Ze laten volgens haar zien "dat we er nog niet zijn". Binnenkort gaat het kabinet met KLM in gesprek over de conclusies van de staatsagent, laat ze via een woordvoerder weten. "Uitgangspunt is dat KLM de gemaakte afspraken nakomt."

AirFrance-KLM 

Het kabinet kondigde afgelopen week aan aandelen te gaan kopen van AirFrance-KLM, omdat anders het belang van Nederland in het bedrijf kan verwateren. Naar verwachting trekt het kabinet hier ongeveer 220 miljoen euro voor uit. De Eerste en Tweede Kamer moeten snel akkoord geven voor de aankoop. Maandag debatteert de Tweede Kamer over de kwestie en dinsdag de Eerste Kamer.

Tussenrapportage 

De senaat had om informatie van de staatsagent gevraagd. Normaal gesproken geeft die halfjaarlijks een tussenrapportage, maar vanwege het verzoek van de senaat deelt hij nu zijn "laatste inzichten".

Door: ANP 

27 mei '24 (13:45)

ANWB Alarmcentrale: vier Nederlanders vliegen na instorten club terug van Mallorca

Vier van de tien Nederlanders die betrokken waren bij de ingestorte beachclub op Mallorca vliegen maandag terug naar huis. Dat meldt de ANWB Alarmcentrale. "We hopen dat een aantal op korte termijn volgt", aldus een woordvoerster. Eén Nederlander moet nog in het ziekenhuis blijven.

27 mei '24 (13:30)

Vakbond FNV: hoger loon en vaste banen nodig tegen criminaliteit Schiphol

Lage lonen en tijdelijke contracten voor werknemers op Schiphol vergroten de risico's voor criminele ondermijning op de luchthaven. Dat stelt vakbond FNV in een reactie op de arrestatie van een luchthavenmedewerker op verdenking van betrokkenheid bij internationale drugshandel. De bond vindt dat nu actie moet worden ondernomen en dat werknemers op Schiphol vaste contracten en hogere lonen moeten krijgen.

24 mei '24 (15:00)

Schiphol ondersteunt plannen kabinet rond geluidshinder

Schiphol steunt "vanzelfsprekend" de maatregelen die het kabinet neemt om geluidshinder rond Schiphol terug te dringen. Die "dragen bij aan een stiller Schiphol", stelt de luchthaven. Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen 's nachts opstijgen of landen op Schiphol. Ook worden de luidste toestellen 's nachts geweerd.

24 mei '24 (13:15)

Kabinet wil vanaf 2025 minder nachtvluchten op Schiphol

Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen 's nachts opstijgen of landen op luchthaven Schiphol, meldt demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) vrijdag na afloop van de ministerraad. Nu zijn dat er nog 32.000, maar dat worden er 27.000. Eerder zette het kabinet in op maximaal 28.700 nachtvluchten.

23 mei '24 (13:00)

Bouwconcern BAM maakt E-pier op Schiphol aardgasvrij

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

21 mei '24 ( 6:00)

Voorzorgslanding: KLM-vliegtuig terug naar Schiphol

Een vliegtuig van KLM dat was opgestegen vanaf Schiphol moest maandagavond omkeren en op datzelfde vliegveld landen. De voorzorgslanding van de vlucht naar Glasgow was om een technisch mankement, meldt een woordvoerster van KLM.

20 mei '24 ( 8:15)

Ryanair boekt recordwinst ondanks vertraging levering nieuwe Boeings

Ryanair heeft afgelopen boekjaar 184 miljoen passagiers vervoerd, bijna een kwart meer dan in het laatste jaar voor de coronapandemie. De Ierse budgetmaatschappij zette daarbij een recordwinst in de boeken, ondanks vertragingen bij de levering van nieuwe vliegtuigen door fabrikant Boeing.

17 mei '24 ( 8:44)

Corendon gaat met eigen vluchten vliegen naar Bonaire

Na de vluchten naar Curaçao en de groeiende vraag naar vakanties op Bonaire vliegt Corendon Dutch Airlines vanaf 3 november 2024 naar Bonaire. Daarover bericht Corendon.

16 mei '24 (18:30)

In april bijna 5,5 miljoen passagiers op Schiphol

Schiphol heeft in april meer passagiers verwelkomd dan in dezelfde maand een jaar eerder. In totaal reisden vorige maand bijna 5,5 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol, een toename van bijna 7 procent vergeleken met april vorig jaar.

16 mei '24 (11:30)

KLM blij met Schipholplannen in regeerakkoord

KLM is blij met de plannen rondom Schiphol die in het regeerakkoord staan. Ook is de luchtvaartmaatschappij te spreken over het feit dat het "gelijke speelveld voorop" staat.