Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Schrappen van vluchten door drukte op Schiphol is "uiterst middel"

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Luchtvaartmaatschappijen zijn er andermaal "mordicus tegen" opnieuw eventueel verplicht vluchten te moeten schrappen door de drukte op Schiphol. Dat zegt Marnix Fruitema, voorzitter van brancheorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen Barin, die schrappen "een uiterste middel" noemt. De mogelijkheid staat in het door Schiphol gepresenteerde actieplan om de drukte op de luchthaven tegen te gaan.

"Op basis van het totale pakket zoals het gepresenteerd is, heb ik vertrouwen dat het niet nodig is. Ik ben voorzichtig optimistisch", zegt Fruitema voorafgaand aan nieuw overleg met de luchthaven dat na het weekend gepland staat. Wel zegt hij dat de organisatie "als een bok op de haverkist blijft zitten" om de situatie op Schiphol in de gaten te houden. "De chaos op Schiphol is extreem en onacceptabel", aldus Fruitema.

De voorzitter zegt "goed vertrouwen" te hebben in het actieplan, waar onder meer in staat dat vluchten verplaatst zullen worden naar regionale luchthavens. "Alle kleine beetjes helpen", zegt Fruitema. Verplaatsing betekent volgens de voorzitter ook geen grote inkomstenderving voor luchtvaartmaatschappijen.

Banenmarkt

Ook beperkt Schiphol de komende tijd het opnieuw uitgeven van slots. Dat betekent dat de rechten voor vluchten niet zomaar aan andere maatschappijen worden gegeven als zij er geen gebruik van maken. Dat moet minder vluchten op de luchthaven opleveren. Volgens Fruitema zijn er altijd wel redenen om vluchten te annuleren en kampen luchtvaartmaatschappijen zelf ook met personeelstekort en ziekteverzuim.

Vakbonden FNV en CNV voeren maandag een apart gesprek met de luchthaven over personeelstekort en werkdruk, waardoor de laatste weken lange rijen en wachttijden zijn ontstaan. Op de agenda staat onder meer de door Schiphol aangekondigde banenmarkt om meer personeel te werven. Die staat voor 11 juni gepland.

Fruitema, die zegt "meer achtergrond" te willen over het banenplan, vindt dat laat. "Schiphol moet wat doen aan het managen van de perceptie bij het publiek", vindt hij.

Door: ANP

12 februari '25 ( 9:45)

Meer passagiers op Europese luchthavens in 2024 dan voor corona

De passagiersaantallen op Europese luchthavens zijn vorig jaar gestegen tot boven het niveau van voor de coronacrisis. Dat meldt ACI Europe, de koepelorganisatie van luchthavens in Europa. Volgens ACI ging het in totaal om meer dan 2,5 miljard reizigers. Dat is 1,8 procent meer dan in 2019, het jaar voordat de pandemie toesloeg en de wereldwijde luchtvaart keihard raakte.

11 februari '25 (11:15)

ACM trekt dreigende dwangsommen tegen pakketreisaanbieders in

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dreigt niet langer met dwangsommen tegen drie pakketreisaanbieders. Eerder dreigde de toezichthouder daarmee omdat de bedrijven de prijzen van pakketreizen zouden hebben laten stijgen tijdens het boeken. Maar de ACM heeft besloten de lasten onder dwangsom tegen D-Reizen, Prijsvrij en Elmar Reizen in te trekken na een besluit van de rechter.

07 februari '25 ( 6:45)

Vorig jaar meer luchtvaartpassagiers maar minder dan voor corona

Vorig jaar reisden ruim 76 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf luchthavens in Nederland. Dat is bijna 7 procent meer dan in 2023, maar nog altijd 6 procent minder dan in 2019, het jaar voordat de coronamaatregelen van kracht werden. In 2019 bedroeg het aantal reizigers nog meer dan 81 miljoen.

06 februari '25 (15:45)

Madlener: economen onderschatten schade van krimp Schiphol

De conclusie dat Schiphol veel meer kan krimpen zonder het vestigingsklimaat in Nederland te schaden, klopt niet volgens minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat, PVV). Onderzoekers schreven in het economenblad ESB dinsdag dat het aantal vluchten omlaag zou kunnen naar 345.000 per jaar, fors minder dan de overheid heeft berekend. Madlener zegt donderdag tegen het ANP dat ESB de schade van krimp onderschat.

06 februari '25 (10:45)

Ruimere openingstijden voor Groningen Airport Eelde

Het kabinet wil Groningen Airport Eelde ruimere openingstijden toestaan. Dat staat in het ontwerp-luchthavenbesluit waarover minister Barry Madlener (Infrastructuur) de Tweede Kamer donderdag heeft geïnformeerd.

05 februari '25 (18:15)

KLM start onderzoek naar melding grensoverschrijdend gedrag

KLM is een onderzoek gestart naar mogelijk grensoverschrijdend gedrag door medewerkers. Volgens de luchtvaartmaatschappij is er melding gedaan over het digitaal delen van grensoverschrijdende berichten over collega's. Het onderzoek wordt gedaan door de security-afdeling van KLM. Ook is een onafhankelijk onderzoeksbureau ingeschakeld.

04 februari '25 (14:45)

Studie: minder vluchten Schiphol schaden vestigingsklimaat niet

Het aantal vliegbewegingen via Schiphol kan fors omlaag, zonder dat het Nederlandse vestigingsklimaat in het geding komt. Dat schrijven onderzoekers Walter Manshanden en Hans Buursma in het economenblad ESB. Volgens hen kan het aantal vliegbewegingen naar 345.000 in plaats van de 452.500 waar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nu naar streeft.

03 februari '25 (13:15)

Provincie Utrecht uit bij minister zorgen over vierde aanvliegroute Schiphol

De provincie Utrecht maakt zich grote zorgen over de gevolgen van de luchtruimherziening, en dan vooral over het plan een vierde aanvliegroute naar Schiphol in te stellen. In een brief aan minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) schrijft gedeputeerde Huib van Essen dat het "niet acceptabel" is als er door de extra aanvliegroute meer hinder ontstaat voor de huidige en toekomstige bewoners van de provincie. Ongeveer twintig Utrechtse gemeenten hebben hun handtekening onder de brief gezet.

31 januari '25 (11:10)

Raymond Reedijk is de nieuwe Sales Director Indirect Sales bij KLM

Vanaf 1 februari is Raymond Reedijk de nieuwe Sales Director Indirect Sales bij KLM Nederland. Hij is dan verantwoordelijk voor de ticketverkoop via de indirecte kanalen. Daarbij gaat het om zowel de zakelijke als de vrijetijdssector. Dat meldt Travelpro. 

30 januari '25 (16:00)

Belgisch luchtruim dicht door probleem bij luchtverkeersleiding

Het Belgische luchtruim is gesloten door een technisch probleem bij luchtverkeersleider skeyes, meldt het Belgische persbureau Belga. Mogelijk heeft dit ook gevolgen voor vliegverkeer van en naar Nederland, aangezien veel vluchten ook door het Belgische luchtruim gaan.