Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Stakingsschade KLM loopt in de miljoenen, stakers worden ontzien

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Stakingsschade KLM loopt in de miljoenen, stakers worden ontzien
De kosten van de wilde staking van KLM-personeel op zaterdag lopen in de miljoenen. Zo'n 150 werknemers die verantwoordelijk zijn voor onder andere de afhandeling van de vracht en bagage legden 's ochtends het werk neer. Daardoor konden tientallen vluchten bij de start van de meivakantie niet doorgaan en ontstond er chaos op de luchthaven. KLM is, ondanks dat het om een niet vooraf aangekondigde staking gaat, niet van plan de schade op de veroorzakers te verhalen.

Een snelle rekensom leert dat elke vlucht die niet doorging, KLM tot wel 100.000 euro kost. De maatschappij is bij een vertraging van minstens drie uur en bij annuleringen bijvoorbeeld verplicht om vergoedingen aan gedupeerde passagiers over te maken. Dat kan oplopen tot 600 euro per passagier, afhankelijk van de bestemming. Daarnaast is KLM verantwoordelijk voor het alsnog uitvoeren van vluchten of het omboeken van passagiers op een andere vlucht, maar ook andere kosten.

De luchtvaartmaatschappij is niet blij met de actie, maar ontkent de problemen met betrekking tot de werkdruk niet. De klacht van het grondpersoneel gaat daar met name over. Het lukt KLM niet om de roosters rond te krijgen. De maatschappij denkt extern een oplossing te hebben gevonden. Daarvoor wil het bedrijf aankloppen bij bagageafhandelaar Viggo, die bij elkaar zo'n driehonderd diensten moet overnemen. Dat komt neer op zo'n honderd paar extra handen die volgens KLM nodig zijn om de werkdruk te verlichten.

Onregelmatigheidstoeslag 

De boodschap met die strekking viel donderdag bij personeel verkeerd. Die vrezen vooral op de langere termijn voor hun baan. Iets wat KLM met kracht tegenspreekt. Anders dan andere afhandelaars vallen de KLM-medewerkers niet onder een sectorbrede cao die onlangs werd afgesloten. Zowel KLM als FNV zei eerder dat de arbeidsvoorwaarden bij KLM Ground Services beter zijn dan die van de andere afhandelaars op Schiphol. Zo krijgt personeel van KLM een onregelmatigheidstoeslag van 20 tot 25 procent op het totale maandinkomen. Naast de toeslagen zijn ook de pensioenvoorwaarden bij KLM beter.

In de drukke zomermaanden werken bij KLM zo'n 1300 mensen op de platformen. De verhouding vast versus flex over een heel jaar genomen is volgens afspraak met de bonden 80-20. Op de drukste dagen is het percentage flex iets hoger omdat ook personeel van KLM op vakantie is en het gewoonweg drukker is. Omdat de inhuur via uitzendbureaus tegenvalt, greep KLM naar de optie van externe inhuur. De komende tijd wil de maatschappij in eerste instantie met de ondernemingsraad van KLM en later mogelijk ook met de bonden om tafel om de onduidelijkheden weg te nemen.

Door: ANP

28 maart '24 (13:48)

ILT controleert vanaf zondag misbruik slots op Schiphol

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) begint vanaf zondag met het controleren van vluchten op Schiphol om te zien of ze misbruik maken van toegewezen start- en landingsrechten, zogeheten slots. De focus ligt op de sector general aviation, die recreatieve luchtvaart, privéjets en niet-commerciële zakelijke luchtvaart omvat. De Inspectie let vooral op het ongeoorloofd uitvoeren van nachtvluchten, met het oog op geluidsoverlast voor omwonenden.

26 maart '24 (11:45)

Schiphol mag verliezen door corona doorberekenen aan maatschappijen

Schiphol mag verliezen uit de coronaperiode doorberekenen in de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen die de luchthaven gebruiken. Luchtvaartbedrijven klagen al een tijdlang over de sterk gestegen havengelden. Voor de rechter betoogden ze dat de met 37 procent verhoogde prijzen buitensporig zijn. Maar het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) oordeelt dat er van onredelijke tarieven geen sprake is.

26 maart '24 ( 8:08)

WBC-passagiers KLM kunnen vooraf maaltijden bestellen

Passagiers van KLM die reizen in World Business Class kunnen met een nieuwe service vanaf 45 dagen tot 24 uur voor vertrek hun hoofdgerecht bestellen. De maaltijd kunnen zij kiezen als ze hun reis boeken op de KLM-website, in de app van KLM of na boeking via MyTrip. Daarover bericht KLM.

22 maart '24 ( 9:00)

Passagiersterminal Eindhoven Airport vanaf eind 2024 uitgebreid

Eindhoven Airport begint aan het eind van dit jaar met uitbreiding van de passagiersterminal, inclusief een bagagekelder. De bouw moet zo min mogelijk hinder opleveren voor passagiers, bezoekers en medewerkers, aldus de luchthaven.

21 maart '24 (16:00)

Provincie Noord-Holland werkt samen met Californië aan luchtvaartinnovaties

De provincie Noord-Holland gaat de komende drie jaar kennis en ervaring uitwisselen met de Amerikaanse staat Californië over de mogelijkheden van innovatieve, duurzame luchtvaart. Het gaat dan bijvoorbeeld om drones en technologische ontwikkelingen die elektrisch vliegen mogelijk maken.

20 maart '24 (18:30)

Defensieminister Ollongren verwacht dat F-16's in najaar naar Oekraïne gaan

Nederlandse F-16's gaan in het najaar naar Oekraïne. Dat verwacht minister Kajsa Ollongren (Defensie) die op bezoek is in het land dat iets meer dan twee jaar geleden werd aangevallen door buurland Rusland. Voor het eerst nam de minister een handelsdelegatie mee.

20 maart '24 (12:45)

ANVR bezorgd over 'instabiele' treinverbinding Schiphol

De koepel voor reisorganisaties ANVR is bezorgd over de stabiliteit van de treinverbinding van en naar Schiphol. Volgens de brancheorganisatie geven leden aan "gefrustreerd en geïrriteerd" te zijn over de recente vertragingen rond de luchthaven. Ook zijn er zorgen over de bereikbaarheid met de mei- en zomervakantie in aantocht, zegt een woordvoerster.

20 maart '24 (11:15)

Rechtbank: omwonenden Schiphol onvoldoende beschermd tegen geluidshinder

De Staat heeft de belangen van omwonenden rond Schiphol "stelselmatig onrechtmatig" ondergeschikt gesteld aan die van de luchtvaart. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald. De rechter stelt dat de Nederlandse overheid daarmee in strijd handelde met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Centraal in de zaak, die werd aangespannen door omwonenden van Schiphol, stond de handhaving op geluidshinder door de overheid.

20 maart '24 (11:00)

KLM heeft volgens rechter consumenten misleid met groene reclames

KLM heeft met diverse groene claims in reclames consumenten misleid, oordeelt de rechtbank in Amsterdam. De luchtvaartmaatschappij schetste in het verleden volgens de rechters "een te rooskleurig beeld" van de gunstige effecten van bijvoorbeeld bosprojecten en het gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstof. Zulke maatregelen "verminderen de negatieve milieuaspecten slechts marginaal en wekken ten onrechte de indruk dat vliegen met KLM duurzaam is", staat in het vonnis.

19 maart '24 (16:13)

Wat is de situatie omtrent de klokkenluider bij Boeing?

De dood van de 62-jarige John Barnett was een schok voor de luchtvaartsector. Hij werd gezien als de ‘’klokkenluider’’ binnen Boeing toen hij in 2019 misstanden bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer aankaartte, meldt De Standaard. Wat is nu de situatie omtrent de curieuze dood van John Barnett?