Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Na staking van afgelopen weekend moet KLM nu met 'iets goeds' komen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Na staking van afgelopen weekend moet KLM nu met 'iets goeds' komen
KLM moet met "iets goeds" komen willen ze in de nabije toekomst problemen zoals afgelopen weekend op Schiphol voorkomen. Als het aan FNV-bestuurder David van de Geer ligt wordt er deze week nog een gesprek gevoerd tussen de leiding van KLM en de vakbond over de voorwaarden waarop grondpersoneel bij KLM aan het werk is. Blijft een akkoord uit dan lijken nieuwe acties onvermijdelijk.

Een wilde staking van zo'n 150 medewerkers van KLM zorgde zaterdag voor chaos op Schiphol. Tientallen vluchten werden geschrapt omdat vracht en bagage niet aan boord van vliegtuigen werd geladen. Door de werkonderbreking ontstonden extreem lange wachtrijen. Vanwege die drukte werden reizigers op een gegeven moment opgeroepen niet meer naar de luchthaven te komen. Ook gingen even de op- en afritten van de snelweg A4 naar Schiphol dicht.

Verbetering van de voorwaarden 

FNV heeft volgens Van de Geer het mandaat gekregen om nu namens personeel te onderhandelen. Daarom is zaterdag een brief gestuurd naar de leiding van KLM om met verbeteringen van de voorwaarden te komen. Daar heeft de vakbond nog geen reactie op gekregen. Waar nodig zal personeel verbeteringen met "klassiek vakbondswerk" geregeld proberen te krijgen. Daarmee doelt de FNV-bestuurder op nieuwe acties.

Arbeidsvoorwaarden KLM 

Anders dan de zes andere afhandelaars op Schiphol ondertekende KLM eerder niet een sectorbrede cao-overeenkomst. Daarin staat onder andere dat het loon van personeel minstens 14 euro per uur is. Bij KLM is dit 11,80 euro per uur. Van der Geer zegt daarbij direct wel dat de arbeidsvoorwaarden bij KLM over het algemeen beter zijn dan bij andere afhandelbedrijven. Dan gaat het onder meer om toeslagen en pensioenopbouw. "Maar KLM moet wel op z'n tellen passen", waarschuwt Van de Geer. "De oplossing zit hem niet in het inhuren van meer flexkrachten of de inhuur van concurrerende afhandelaars."

FNV wil graag met de leiding van KLM, maar ook met de ondernemingsraad van de maatschappij in gesprek. Ook omdat de vakbond wil weten waarom er bij andere domeinen bij de maatschappij geen problemen zijn.

Spagaat 

Dat KLM aan het staatsinfuus hangt als gevolg van de coronacrisis, hoeft voor het verhogen van de lonen van het grondpersoneel niet uit te maken, meent de vakbond. De crisis heeft ervoor gezorgd dat de lonen al twee jaar stilstaan. Met de oplopende inflatie wordt het voor mensen met lagere lonen steeds lastiger om rond te komen. Daarmee zit KLM in een lastige spagaat. Enerzijds moet het kosten besparen, anderzijds moet het juist investeren om de boel aan de gang te houden.

Door: ANP 

14 februari '25 (12:45)

Schiphol: geluidshinder neemt af ondanks stijging aantal vluchten

Schiphol heeft de afgelopen jaren naar eigen zeggen al veel gedaan om de geluidshinder van de luchthaven terug te dringen. Dat hebben topman Pieter van Oord en financieel topman Robert Carsouw gezegd tijdens een toelichting op de jaarresultaten. Volgens Carsouw is het aantal ernstig gehinderden teruggelopen van 180.000 in 2000 naar 100.000 in 2024. Tegelijkertijd benadrukken zij dat Schiphol nog niet klaar is.

14 februari '25 (12:00)

Topman: Schiphol prijst zich niet uit markt met tariefverhoging

Schiphol prijst zichzelf niet uit de markt door de havengelden verder te verhogen. Die verwachting sprak topman Pieter van Oord uit in een toelichting op de jaarresultaten. Volgens hem is Schiphol in de afgelopen jaren juist relatief goedkoop geweest voor luchtvaartmaatschappijen. "We waren de goedkoopste en groeiden het hardst, maar in 2022 zijn we tegen een muur gelopen. Binnen die context zijn de tariefstijgingen doorgevoerd", aldus Van Oord.

14 februari '25 ( 8:30)

Schiphol winstgevend in 2024: verbetering resultaat noodzakelijk

Schiphol Group, waar naast de Amsterdamse luchthaven ook Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport onder vallen, heeft over 2024 een positief resultaat geboekt. Dat komt naar voren uit de jaarresultaten van het luchthavenbedrijf. Het bedrijf investeert fors in de verbetering van de luchthavens. Volgens financieel topman Robert Carsouw is een verdere verbetering van het resultaat "noodzakelijk om onze ambitieuze investeringen, zowel op korte als lange termijn, mogelijk te maken".

14 februari '25 ( 8:27)

Vrijwilligers Transavia op wintersport met zieke tieners

Afgelopen week is een groep jongeren tussen de 13 en 15 jaar met een nierziekte op wintersport geweest in het Oostenrijkse Flachau. Deze door de Peter Pan Vakantieclub georganiseerde reis bood hun de kans om ondanks hun ziekte te genieten van een vakantie in de sneeuw. Dat meldt Transavia.

12 februari '25 ( 9:45)

Meer passagiers op Europese luchthavens in 2024 dan voor corona

De passagiersaantallen op Europese luchthavens zijn vorig jaar gestegen tot boven het niveau van voor de coronacrisis. Dat meldt ACI Europe, de koepelorganisatie van luchthavens in Europa. Volgens ACI ging het in totaal om meer dan 2,5 miljard reizigers. Dat is 1,8 procent meer dan in 2019, het jaar voordat de pandemie toesloeg en de wereldwijde luchtvaart keihard raakte.

11 februari '25 (11:15)

ACM trekt dreigende dwangsommen tegen pakketreisaanbieders in

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dreigt niet langer met dwangsommen tegen drie pakketreisaanbieders. Eerder dreigde de toezichthouder daarmee omdat de bedrijven de prijzen van pakketreizen zouden hebben laten stijgen tijdens het boeken. Maar de ACM heeft besloten de lasten onder dwangsom tegen D-Reizen, Prijsvrij en Elmar Reizen in te trekken na een besluit van de rechter.

07 februari '25 ( 6:45)

Vorig jaar meer luchtvaartpassagiers maar minder dan voor corona

Vorig jaar reisden ruim 76 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf luchthavens in Nederland. Dat is bijna 7 procent meer dan in 2023, maar nog altijd 6 procent minder dan in 2019, het jaar voordat de coronamaatregelen van kracht werden. In 2019 bedroeg het aantal reizigers nog meer dan 81 miljoen.

06 februari '25 (15:45)

Madlener: economen onderschatten schade van krimp Schiphol

De conclusie dat Schiphol veel meer kan krimpen zonder het vestigingsklimaat in Nederland te schaden, klopt niet volgens minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat, PVV). Onderzoekers schreven in het economenblad ESB dinsdag dat het aantal vluchten omlaag zou kunnen naar 345.000 per jaar, fors minder dan de overheid heeft berekend. Madlener zegt donderdag tegen het ANP dat ESB de schade van krimp onderschat.

06 februari '25 (10:45)

Ruimere openingstijden voor Groningen Airport Eelde

Het kabinet wil Groningen Airport Eelde ruimere openingstijden toestaan. Dat staat in het ontwerp-luchthavenbesluit waarover minister Barry Madlener (Infrastructuur) de Tweede Kamer donderdag heeft geïnformeerd.

05 februari '25 (18:15)

KLM start onderzoek naar melding grensoverschrijdend gedrag

KLM is een onderzoek gestart naar mogelijk grensoverschrijdend gedrag door medewerkers. Volgens de luchtvaartmaatschappij is er melding gedaan over het digitaal delen van grensoverschrijdende berichten over collega's. Het onderzoek wordt gedaan door de security-afdeling van KLM. Ook is een onafhankelijk onderzoeksbureau ingeschakeld.