Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Parkeren bij Nederlandse vliegvelden flink duurder geworden

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Parkeren bij Nederlandse vliegvelden is flink duurder geworden. Voor een weekje parkeren op Schiphol zijn reizigers dit voorjaar minstens zo'n 80 euro kwijt. Dat is bijna een vijfde meer in vergelijking met het tarief van 67,50 euro voordat de coronacrisis uitbrak, concludeert reiswebsite Vliegveldinfo. Ook bij de luchthavens Rotterdam, Eindhoven, Groningen en Maastricht zijn parkeerders duurder uit.

Vliegveldinfo peilde de parkeerkosten van een aantal luchthavens in Nederland, maar ook van luchthavens kort over de grens in België en Duitsland, waarvan veel Nederlanders doorgaans gebruik maken. Deze kosten werden afgezet tegen de bedragen die parkeerders kwijt waren in 2019, de periode voor de crisis. Hierbij zijn telkens de goedkoopste alternatieven met elkaar vergeleken.

Voor een week parkeren bij Rotterdam The Hague Airport ben je nu 73 euro kwijt, een kwart meer vergeleken met 2019. In Maastricht kost een week parkeren met 65 euro ruim 8 procent meer. In Eindhoven stegen de parkeerkosten met circa 7 procent. Dit voorjaar kost een week de auto stallen daar 72,60 euro. In Groningen betaal je nu 38 euro, tegen 35 euro twee jaar terug. Ook voor een weekend parkeren ben je bij Nederlandse luchthavens meer kwijt.

Corona

Door de coronapandemie werd er de voorbije twee jaar minder gevlogen. Dat was bijvoorbeeld voor Schiphol reden om goedkopere parkeerplaatsen, die wat verder van de luchthaven vandaan liggen, tijdelijk te sluiten. Andere oorzaken die worden genoemd voor de prijsstijgingen zijn de oorlog in Oekraïne en de oplopende inflatie.

Volgens Vliegveldinfo zijn de parkeerkosten op twaalf van de zestien onderzochte luchthavens gestegen. Bij de luchthavens van Luik en Brugge in België en die van Weeze in Duitsland zijn de kosten niet opgelopen. De luchthaven van Bremen is qua parkeerkosten zelfs iets goedkoper geworden.

Door: ANP

12 februari '25 ( 9:45)

Meer passagiers op Europese luchthavens in 2024 dan voor corona

De passagiersaantallen op Europese luchthavens zijn vorig jaar gestegen tot boven het niveau van voor de coronacrisis. Dat meldt ACI Europe, de koepelorganisatie van luchthavens in Europa. Volgens ACI ging het in totaal om meer dan 2,5 miljard reizigers. Dat is 1,8 procent meer dan in 2019, het jaar voordat de pandemie toesloeg en de wereldwijde luchtvaart keihard raakte.

11 februari '25 (11:15)

ACM trekt dreigende dwangsommen tegen pakketreisaanbieders in

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dreigt niet langer met dwangsommen tegen drie pakketreisaanbieders. Eerder dreigde de toezichthouder daarmee omdat de bedrijven de prijzen van pakketreizen zouden hebben laten stijgen tijdens het boeken. Maar de ACM heeft besloten de lasten onder dwangsom tegen D-Reizen, Prijsvrij en Elmar Reizen in te trekken na een besluit van de rechter.

07 februari '25 ( 6:45)

Vorig jaar meer luchtvaartpassagiers maar minder dan voor corona

Vorig jaar reisden ruim 76 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf luchthavens in Nederland. Dat is bijna 7 procent meer dan in 2023, maar nog altijd 6 procent minder dan in 2019, het jaar voordat de coronamaatregelen van kracht werden. In 2019 bedroeg het aantal reizigers nog meer dan 81 miljoen.

06 februari '25 (15:45)

Madlener: economen onderschatten schade van krimp Schiphol

De conclusie dat Schiphol veel meer kan krimpen zonder het vestigingsklimaat in Nederland te schaden, klopt niet volgens minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat, PVV). Onderzoekers schreven in het economenblad ESB dinsdag dat het aantal vluchten omlaag zou kunnen naar 345.000 per jaar, fors minder dan de overheid heeft berekend. Madlener zegt donderdag tegen het ANP dat ESB de schade van krimp onderschat.

06 februari '25 (10:45)

Ruimere openingstijden voor Groningen Airport Eelde

Het kabinet wil Groningen Airport Eelde ruimere openingstijden toestaan. Dat staat in het ontwerp-luchthavenbesluit waarover minister Barry Madlener (Infrastructuur) de Tweede Kamer donderdag heeft geïnformeerd.

05 februari '25 (18:15)

KLM start onderzoek naar melding grensoverschrijdend gedrag

KLM is een onderzoek gestart naar mogelijk grensoverschrijdend gedrag door medewerkers. Volgens de luchtvaartmaatschappij is er melding gedaan over het digitaal delen van grensoverschrijdende berichten over collega's. Het onderzoek wordt gedaan door de security-afdeling van KLM. Ook is een onafhankelijk onderzoeksbureau ingeschakeld.

04 februari '25 (14:45)

Studie: minder vluchten Schiphol schaden vestigingsklimaat niet

Het aantal vliegbewegingen via Schiphol kan fors omlaag, zonder dat het Nederlandse vestigingsklimaat in het geding komt. Dat schrijven onderzoekers Walter Manshanden en Hans Buursma in het economenblad ESB. Volgens hen kan het aantal vliegbewegingen naar 345.000 in plaats van de 452.500 waar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nu naar streeft.

03 februari '25 (13:15)

Provincie Utrecht uit bij minister zorgen over vierde aanvliegroute Schiphol

De provincie Utrecht maakt zich grote zorgen over de gevolgen van de luchtruimherziening, en dan vooral over het plan een vierde aanvliegroute naar Schiphol in te stellen. In een brief aan minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) schrijft gedeputeerde Huib van Essen dat het "niet acceptabel" is als er door de extra aanvliegroute meer hinder ontstaat voor de huidige en toekomstige bewoners van de provincie. Ongeveer twintig Utrechtse gemeenten hebben hun handtekening onder de brief gezet.

31 januari '25 (11:10)

Raymond Reedijk is de nieuwe Sales Director Indirect Sales bij KLM

Vanaf 1 februari is Raymond Reedijk de nieuwe Sales Director Indirect Sales bij KLM Nederland. Hij is dan verantwoordelijk voor de ticketverkoop via de indirecte kanalen. Daarbij gaat het om zowel de zakelijke als de vrijetijdssector. Dat meldt Travelpro. 

30 januari '25 (16:00)

Belgisch luchtruim dicht door probleem bij luchtverkeersleiding

Het Belgische luchtruim is gesloten door een technisch probleem bij luchtverkeersleider skeyes, meldt het Belgische persbureau Belga. Mogelijk heeft dit ook gevolgen voor vliegverkeer van en naar Nederland, aangezien veel vluchten ook door het Belgische luchtruim gaan.