Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Luchtvaartsector denkt niet dat verhogen luchtvaarttaks leidt tot beter milieu

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Luchtvaartsector denkt niet dat verhogen luchtvaarttaks leidt tot beter milieu
Het verhogen van de vliegtaks van 8 euro naar 24 euro per vlucht, zoals het kabinet wil, zal niet zorgen voor een beter milieu. Die conclusie trekken verschillende partijen in de luchtvaart in een reactie op de uitwerking van de Nederlandse plannen om een beroep te doen op Europese miljarden uit het herstel- en veerkrachtfonds. In ruil voor geld uit dat fonds moeten landen hervormingen doorvoeren, bijvoorbeeld op het gebied van klimaat.

Volgens prijsvechter easyJet, een van de grootste gebruikers van Schiphol, is de belasting niet direct gekoppeld aan de CO2-uitstoot. Daarmee worden luchtvaartmaatschappijen niet gestimuleerd om hun uitstoot te verminderen. "Het maakt vliegen alleen duurder en slechts toegankelijk voor de elite", aldus een woordvoerster. Verder zegt easyJet dat de luchtvaart de middelen nodig heeft om te innoveren op weg naar schonere technologieën. "Wat betreft de impact op onze operatie op Schiphol, is het nu nog te vroeg om hier iets over te zeggen. Op het moment opereren we negen toestellen op Schiphol en zijn er lokaal driehonderd mensen in dienst.

KLM gaat ervan uit dat, gelet op de inhoud van het regeerakkoord, de opbrengsten van de vliegbelasting naar de verduurzaming van de sector gaan. Zolang de maatschappij niet in staat is de vliegbelasting in de tickets te verwerken gaat dit ten koste van investeringen, aldus de maatschappij. Het is volgens KLM, gelet op de concurrentie, niet zo dat de prijzen zomaar even omhoog gegooid kunnen worden. Dat zou ook passagiers kosten.

BARIN

BARIN, de branchevereniging voor luchtvaartmaatschappijen die actief zijn in Nederland, meent dat het kabinet als aandeelhouder van KLM en Schiphol beter zou moeten weten. Daarbij moet gewaakt worden dat vliegen niet voor een beperkte groep mensen beschikbaar blijft. Zeker omdat Nederland hierin alleen opereert. "De luchtvaart wordt niet alleen getroffen door de vliegtaks, corona of het Oekraïne-conflict", aldus BARIN-voorzitter Marnix Fruitema. "Maar ook door extra kosten voor geluidsheffingen, duurdere duurzame brandstof, de tariefsverhoging van 37 procent van monopolist Schiphol, CO2-plafonds en alle maatregelen die Brussel oplegt." Dat laat volgens hem onverlet dat de luchtvaart inspanningen moet en wil doen om de industrie duurzamer te maken.

Door: ANP

04 december '23 (11:45)

Bijna evenveel passagiers op Europese luchthavens als voor corona

De passagiersaantallen op Europese luchthavens zijn in oktober gestegen tot bijna het niveau van voor de coronacrisis. Dat meldt ACI Europe, de koepelorganisatie van luchthavens in Europa. Het passagiersverkeer lag die maand slechts 1,7 procent lager dan in oktober 2019, toen de pandemie nog moest beginnen.

01 december '23 ( 8:45)

Staatssecretaris Gunay Uslu stopt en keert terug naar Corendon

Demissionair staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media) zet vandaag een punt achter haar huidige Haagse functie en gaat vanaf 11 december 2023 aan de slag als CEO van reisorganisatie en luchtvaartmaatschappij Corendon. Zij volgt Steven van der Heijden op. Dat meldt Corendon.

28 november '23 (20:45)

Transavia moet nog even wachten op komst eerste Airbus

De komst van de eerste Airbus van Transavia heeft vertraging opgelopen. De luchtvaartmaatschappij meldt dat het nieuwe toestel door een nog onbekende oorzaak beschadigd is geraakt. Transavia zou de Airbus A321neo, die al gereed was voor gebruik, begin december ophalen uit Hamburg.

26 november '23 (15:30)

Pieter van Oord nieuwe topman Schiphol

Schiphol heeft in Pieter van Oord een opvolger gevonden voor de tijdelijke topman van de luchthavengroep Ruud Sondag. Hij komt over van de maritiem dienstverlener Van Oord, bekend van bijvoorbeeld baggerklussen en het leggen van kabels voor windparken op zee.

24 november '23 (11:00)

Nederlanders mogen in 2024 halve maand visumvrij reizen in China

Nederlanders hoeven het komende jaar geen visum meer aan te vragen voor een bezoek aan China van maximaal vijftien dagen. Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken maakte bekend dat burgers uit Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Maleisië vanaf 1 december geen visum meer nodig hebben om door China te reizen.

22 november '23 ( 9:00)

Air France-KLM mag Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS overnemen

Een faillissementsrechtbank in New York heeft een reddingsplan voor de noodlijdende Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS goedgekeurd. Hierdoor wordt Air France-KLM samen met investeerder Castlelake de nieuwe eigenaar van SAS.

21 november '23 (17:00)

Winkelbedrijf Kappé wordt overgenomen door Schiphol

Schiphol neemt winkelbedrijf Kappé begin volgend jaar over. Daarvoor hebben beide partijen een principeovereenkomst gesloten. Het gaat om het verwerven van alle aandelen van het familiebedrijf met in totaal vijftien winkels op de luchthaven. Kappé verkoopt onder meer parfums, zonnebrillen en cosmetica.

20 november '23 (15:15)

In oktober veel meer reizigers op Schiphol

Het aantal vliegtuigpassagiers op Schiphol is afgelopen maand fors doorgegroeid. Een van de grootste luchthavens van Europa had in oktober 5,8 miljoen reizigers, wat 18 procent meer is dan vorig jaar. In september ging het nog om een stijging van 11 procent vergeleken met een jaar eerder.

20 november '23 ( 6:00)

Interim-topman Sondag van Schiphol waarschuwt voor nog meer krimp

Interim-topman Ruud Sondag van Schiphol vreest dat het besluit om de krimp van de luchthaven op te schorten uiteindelijk zal leiden tot nog minder vluchten dan in het krimpplan was voorgesteld, onder meer door juridisch getouwtrek. "Er zijn partijen die zeggen: onder de 400.000", zo reageert hij in Nieuwsuur voor het eerst op het besluit van minister Mark Harbers (Infrastructuur) om het plan voorlopig in de ijskast te zetten. "Daar wil ik voor waarschuwen."

17 november '23 (13:30)

Vanaf volgend jaar vliegen vliegtuigen op luchthaven Rotterdam deels op biobrandstof

Vliegtuigen die tanken op Rotterdam The Hague Airport vliegen vanaf volgend jaar niet alleen op kerosine, maar ook voor een klein deel op duurzame brandstof, meldt het vliegveld. Die biobrandstof wordt gemaakt van afvaloliën en -vetten. Vanaf volgend jaar wordt 2 procent van de brandstof op de luchthaven bijgemengd met de duurzame brandstof en het vliegveld wil dit komende jaren verhogen tot 14 procent in 2030.