KLM moet consumenten terugbetalen van wie vluchten geannuleerd zijn

De Consumentenbond wil dat minister Mark Harbers (Infrastructuur) vliegmaatschappijen KLM en Transavia dwingt consumenten van wie vluchten zijn geannuleerd terug te betalen. Het gaat om passagiers die tussen 2019 en 2021 via D-Reizen boekten. De maatschappijen zeggen volgens de Consumentenbond het ticketgeld aan D-Reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan hun verplichtingen te hebben voldaan. Het bedrijf ging echter failliet voordat het geld werd overgeboekt naar de gedupeerden.

Volgens de rechter, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Europese Commissie houden passagiers dan evengoed recht op terugbetaling, aldus de Consumentenbond. "KLM en Transavia weigeren hier gehoor aan te geven." De twee Nederlandse vliegmaatschappijen waren maandag nog niet bereikbaar voor een reactie.

Vervaltermijn van twee jaar 

"De starre houding van KLM en Transavia is pure strategie", zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond in een toelichting. "Ze laten het aankomen op tijdrovende bezwaar- en beroepsprocedures, terwijl een groot deel van de vorderingen binnenkort vervalt." Voor terugbetaling van een geannuleerde vlucht geldt een vervaltermijn van twee jaar. "Alleen door de vliegmaatschappij te dagvaarden of zich aan te melden bij een claimorganisatie die dat (tegen betaling) voor hen doet, kunnen zij dat voorkomen", stelt Molenaar. Naar schatting van de belangenorganisatie gaat het om zo'n 700 passagiers, die gemiddeld 800 euro per persoon schade hebben geleden.

Coronacrisis 

KLM kreeg eind vorig jaar een boete van de ILT omdat het bedrijf tijdens de coronacrisis te laat of niet rechtstreeks geld terugbetaalde voor geannuleerde vliegtickets.

Door: ANP