Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Regionale luchthavens jagen groei vaak niet aan

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Regionale luchthavens jagen groei vaak niet aan
Regionale luchthavens zijn vaak geen aanjager van economische groei. Dat concluderen Felix Pot en Sierdjan Koster van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) in een studie. Volgens de economisch geografen is er wel een verband tussen luchtvaart en economische groei in algemene zin, maar bij kleinere luchthavens is dit vaak beperkt.

De onderzoekers betrokken in de studie, een statistische analyse, Europese luchthavens die jaarlijks tot 1 miljoen passagiers verwelkomen. In Nederland gaat het dan om luchthavens zoals die bij Groningen en Maastricht. Er is niet per luchthaven afzonderlijk bekeken of deze wel of niet bijdraagt aan economische groei of wat het effect zal zijn bij sluiting. Maar bij eventuele politieke keuzes daarover zou het maatschappelijk belang centraal moeten staan en niet het economisch belang zoals nu vaak het geval is, stellen de onderzoekers.

Volgens de RUG zijn er zeker kansen voor luchthavens om in bepaalde achtergelegen gebieden economische groei te stimuleren. Maar de vraag is of dat in Nederland, met de aanwezigheid van Schiphol, het geval is. Ook omdat je vanuit alle regio's in Nederland relatief snel op Schiphol kan zijn.

Bestaansrecht

Het beperkte economische belang van regionale luchthavens betekent volgens de onderzoekers niet automatisch dat ze geen bestaansrecht hebben. Maar dan gaat het dus meer om het algemene belang, zoals de bereikbaarheid van afgelegen gebieden, het ondersteunen van het regionale imago, het streven naar spreiding van passagiers, of andere functies van de luchthaven zoals het huisvesten van een vliegschool of het accommoderen van een traumahelikopter.

Door: ANP

03 mei '24 ( 7:33)

Stilstaande treinen (4 mei) en langere treinen (5 mei)

NS laat zaterdag 4 mei 2024 vanwege Nationale Dodenherdenking alle treinen om 20.00 uur twee minuten stilstaan. Op datzelfde tijdstip is het ook twee minuten stil op de vierhonderd NS-stations en in de stationswinkels. Daarover bericht NS.

03 mei '24 ( 7:20)

Afrikaans eiland Zanzibar opnieuw winterbestemming Corendon

Vanaf 27 oktober 2024 tot eind maart 2025 kunnen vakantiegangers via Corendon weer vliegen naar Zanzibar. Elke donderdag en zondag kunnen zij in deze periode met rechtstreekse vluchten van KLM vanaf luchthaven Schiphol vliegen naar dit exotische eiland, dat behoort tot het Afrikaanse land Tanzania. Dat meldt Corendon.

02 mei '24 (11:15)

Voor onder meer KLM en Air France dreigt boete om 'groenwassen'

Onder meer KLM en zustermaatschappij Air France hebben een brief ontvangen van de Europese toezichthouders met een dreigende boete voor 'groenwassen'. Dat hebben de maatschappijen bevestigd na berichtgeving van de Belgische omroep RTBF. Europese toezichthouders als de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vinden dat de maatschappijen zich te groen voordoen en eisen dat ze deze claims binnen dertig dagen aanpassen.

30 april '24 (15:30)

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was. Tilhulpen moeten bagagemedewerkers fysiek ontlasten, maar Schiphol loopt naar eigen zeggen tegen technische en operationele uitdagingen aan waardoor het aantal achterblijft.

30 april '24 (12:00)

KLM-topvrouw Rintel verwacht dat capaciteit dit jaar op orde komt

KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij dit jaar op orde komt. Dat zei zij in gesprek met het ANP. In het vorige kwartaal had KLM nog last van problemen met de levering van vliegtuigonderdelen, waardoor het aantal beschikbare vliegtuigen beperkter was. Ook slecht weer had impact op de prestaties. De luchtvaartmaatschappij heeft echter maatregelen genomen, en Rintel ziet dat die sinds maart effect hebben.

30 april '24 ( 9:45)

Air France-KLM wil kosten terugdringen na fors kwartaalverlies

Air France-KLM wil de kosten terugdringen nadat het luchtvaartconcern over de eerste drie maanden een verlies van bijna een half miljard euro heeft gerapporteerd. Zo wil het bedrijf onder meer voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aannemen. Ook moeten de overheadkosten, de kosten voor het draaiende houden van de onderneming, omlaag. Of er ook banen moeten verdwijnen, is niet bekend.

30 april '24 ( 7:39)

Corendon gaat vliegen met Boeing 737-9 MAX

Vrijdag 26 april 2024 is op Schiphol de nieuwste Boeing 737-9 MAX geland. Naar verwachting voert dit vliegtuig van Corendon Dutch Airlines woensdag 1 mei zijn eerste commerciële vlucht uit. Bestemming: het Griekse eiland Corfu. Daarover bericht Corendon.

29 april '24 (12:00)

Massaclaim van 3 miljard tegen Staat om Schiphol 'in aantocht'

Een groep omwonenden en belangenorganisaties bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor tegen de Staat over Schiphol. Aanleiding voor de claim is de uitspraak van de rechtbank in Den Haag vorige maand. Volgens de rechter heeft de Staat lange tijd inbreuk gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid.

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.