Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

KLM biedt excuses aan voor rommelig verloop en afhandeling 'coronavluchten'

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
KLM biedt excuses aan voor rommelig verloop en afhandeling 'coronavluchten'
Luchtvaartmaatschappij KLM biedt zijn excuses aan voor het rommelige verloop van de afhandeling van twee vluchten uit Zuid-Afrika afgelopen vrijdag. Verschillende passagiers klaagden over de wijze waarop ze in isolatie werden geplaatst vanwege de nieuwe Omikron-variant die is ontdekt in het zuiden van Afrika. Klanten die daar behoefte aan hebben, kunnen nog met KLM in gesprek. Volgens een woordvoerder van de maatschappij is van een eventuele schadevergoeding nog geen sprake.

Volgens de klagers was onder andere de communicatie onvoldoende en waren omstandigheden onhygiënisch, waarmee de kans op verdere verspreiding van het coronavirus op de loer lag. Ze moesten uren in het vliegtuig blijven. De ruimte waar ze daarna heen moesten zou te krap zijn geweest waarbij het ook aan frisse lucht zou hebben ontbroken. Ook duurde het uren voordat er voor eten en drinken was gezorgd. Veel reizigers zouden zich ook niet aan de coronamaatregelen hebben gehouden.

Verrast door aangepaste reisrestricties 

KLM zegt in een reactie heel goed te begrijpen dat passagiers ontevreden zijn over de gang van zaken rondom de vluchten. De maatschappij werd naar eigen zeggen vrijdagochtend verrast door de plotseling aangepaste reisrestricties, terwijl de vluchten al onderweg waren naar Nederland.

Met de GGD en Schiphol om tafel

"We balen er enorm van dat klanten mede door externe omstandigheden lange tijd geen duidelijkheid verschaft kon worden over het proces, zij zo veel uren aan boord moesten blijven en vervolgens op deze niet-klantvriendelijke wijze behandeld zijn", aldus de maatschappij in een verklaring. KLM wil dit soort situaties in de toekomst voorkomen en wil daarom met de GGD en Schiphol om tafel gaan om te leren en het proces voor klanten te verbeteren.

61 passagiers besmet 

Op de twee KLM-vluchten uit Johannesburg en Kaapstad bleken besmette reizigers te zitten. De GGD moest in allerijl passagiers testen. Uiteindelijk bleken 61 van de in totaal ruim zeshonderd passagiers besmet met het coronavirus. Zeker veertien van hen bleken besmet met de nieuwe Omikron-variant, die ontdekt is in het zuiden van Afrika. Zij moesten verplicht in isolatie in een hotel. Alle andere reizigers uit de twee toestellen moesten in thuisquarantaine. Voor dat het zover was hadden zij op Schiphol te maken met verschillende ontberingen.

Protocol voor infectieziekten 

Schiphol stelde eerder dat de reizigers vanuit Zuid-Afrika er nadrukkelijk op gewezen zijn een mondkapje te dragen en afstand te houden. De luchthaven zegt gehandeld te hebben volgens het protocol voor infectieziekten en is bezig met een evaluatie van de "uitzonderlijke situatie" die vrijdag ontstond, zei een woordvoerder.

Door: ANP

12 juni '25 ( 9:43)

Inflatie daalt door prijsdaling vliegtickets en bungalowparken

Het dagelijks leven is in mei gemiddeld 3,3 procent duurder geworden dan in dezelfde maand een jaar geleden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van definitieve cijfers, die gelijk zijn aan de eerder gemelde snelle raming. De inflatie koelde daarmee af ten opzichte van de 4,1 procent in april.

11 juni '25 (11:11)

Gebied rond Polderbaan Schiphol dicht tijdens NAVO-top

Het gebied rond de Polderbaan wordt rond de NAVO-top helemaal afgesloten. Dat deel van Schiphol wordt gebruikt voor aankomst en vertrek van wereldleiders. Ook de spottersplek bij Vijfhuizen gaat tijdelijk dicht.

11 juni '25 ( 8:37)

Schipholfonds reikt ruim 110.000 euro uit aan organisaties in de regio

Vrijdag 6 juni 2025 is een bedrag van ruim € 110.000 uitgereikt aan organisaties die actief zijn op het gebied van sport en bewegen in de omgeving van Amsterdam Airport Schiphol. Dat meldt Schiphol. 

10 juni '25 ( 8:55)

ACM keurt nieuwe tarieven Schiphol goed

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft de nieuwe tarieven die Schiphol per 1 april 2025 rekent goedgekeurd. Dat meldt Schiphol.

09 juni '25 (14:05)

Schiphol: dinsdag slecht bereikbaar

Schiphol denkt dinsdag door de staking van NS-personeel slecht bereikbaar te zijn. Er rijden alleen tussen Amsterdam en Schiphol treinen, dus wordt verwacht dat veel mensen met de auto of taxi komen. "Dit leidt naar verwachting tot veel extra verkeer en drukte op de wegen rondom de luchthaven."

09 juni '25 (10:52)

Corendon van start met gratis clean-up excursies op Curaçao

Corendon biedt reizigers op Curaçao voortaan de mogelijkheid om mee te helpen aan een schoner eiland. Samen met excursiepartner FBTT en de Kunuku Man organiseert de reisorganisatie gratis clean-up excursies. Mensen kunnen tijdens deze excursies zwerfafval op stranden en langs wegen opruimen. Dat meldt Corendon.

06 juni '25 (13:09)

Extra marechaussee tegen lopende reizigers op Schipholterrein

De marechaussee op Schiphol laat vrijdag extra motoragenten patrouilleren op het terrein van de luchthaven. De in totaal acht motorrijders moeten erop toezien dat reizigers niet op gedeelten gaan lopen waar dat niet de bedoeling is. Die kans is aanwezig, omdat veel mensen nu met de auto naar Schiphol komen vanwege de staking op het spoor.

06 juni '25 (13:09)

Geen grote problemen op Schiphol door treinstaking

Op Schiphol lijken de problemen door de spoorstaking tot nu toe mee te vallen. Veel reizigers gebruiken alternatief vervoer om naar de luchthaven te komen. Op de toegangswegen, en vooral op de wegen op het luchthaventerrein, is het erg druk. Volgens een woordvoerder van Schiphol zijn er nog geen signalen dat mensen hierdoor hun vlucht hebben gemist.

06 juni '25 ( 9:32)

Onderzoek naar ervaringen medewerkers op Schiphol afgerond

Schiphol heeft in samenwerking met twaalf werkgevers en de vakbonden CNV en FNV een onderzoek laten doen naar de ervaringen van medewerkers op de luchthaven. Aan het onderzoek, dat is uitgevoerd door TNO, deden bijna zestienhonderd medewerkers mee. Dat meldt Schiphol. 

05 juni '25 (19:57)

TNO: personeel Schiphol ervaart hoge werkdruk en weinig autonomie

Medewerkers van de luchthaven Schiphol ervaren een relatief hoge werkdruk en weinig autonomie in vergelijking met andere werkenden in Nederland. Dat volgt uit onderzoek van TNO in opdracht van Schiphol en vakbonden FNV en CNV waaraan ongeveer 1600 van de in totaal 75.000 luchthavenmedewerkers hebben deelgenomen. Zo heeft personeel onder andere het gevoel niet altijd zelf beslissingen te kunnen nemen in het uitvoeren van werkzaamheden.