Zweeds onderzoek: piloten vinden Europese luchtvaart afgelopen jaren minder veilig geworden

Van de 10.000 ondervraagde piloten, stewards en stewardessen zegt een derde dat de Europese luchtvaart onveiliger is geworden. Daarnaast vindt 80 procent van het cabinepersoneel en 66 procent van de piloten dat arbeidsomstandigheden zijn verslechterd, aldus het Zweedse onderzoek volgens Zembla.
Atypische contracten
Onderzoekers melden dat de verslechterde arbeidsomstandigheden mede een gevolg zijn van een stijgend aantal zogeheten atypische contracten, zoals schijnzelfstandigheid en nulurencontracten. De rechtspositie van die luchtvaartmedewerkers is zwak, waardoor ze minder vaak een melding durven doen van ziekte of vermoeidheid. Volgens de wet moeten piloten en cabinepersoneel zich dan eigenlijk 'unfit to fly' melden.
Angstcultuur
Volgens Zembla heerst er bij een aantal budgetmaatschappijen een angstcultuur, waardoor medewerkers de klok niet luiden. Ook erkennen piloten tegenover Zembla tijdens vluchten in slaap te zijn gevallen. "Ik merkte ineens dat ik mijn ogen dicht had. Toen ik mijn ogen opendeed zag ik dat mijn collega ook zijn ogen dicht had," citeert het tv-programma uit een interview met een piloot.
EASA, de Europese toezichthouder op de vliegveiligheid, neemt meldingen over voorvallen of veiligheidsrisico's bovendien onvoldoende serieus, zeggen Europese vakbonden voor vliegpersoneel. Het toezicht schiet daardoor tekort.
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers pleit voor een verbod op atypische contracten. EASA erkent dat de contracten een risico kunnen zijn, maar zegt "geen aantoonbaar verband met incidenten te zien," aldus het actualiteitenprogramma.