Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Behoud urentoeslag voor schoonmakers en beveiligers Schiphol

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Behoud urentoeslag voor schoonmakers en beveiligers Schiphol
Schoonmakers en beveiligers op Schiphol blijven ook volgend jaar recht houden op een toeslag van 1,40 euro per uur. Dat meldt vakbond FNV. Vanaf september krijgt het personeel daar nog eens 70 eurocent per uur bovenop. "Met behoud van de toeslag slaan we twee vliegen in één klap: werknemers kunnen hun dagelijkse boodschappen blijven betalen en Schiphol prijst zichzelf niet uit de markt als werkplek", stelt FNV-bestuurder Jaap de Bie.

Het betreft afspraken die vorig jaar zijn gemaakt in een sociaal akkoord met Schiphol, maar nu zijn verlengd. Destijds waren de afspraken, die ook gelden voor begeleiders van mensen met een beperkte mobiliteit, bedoeld om het werk op de luchthaven aantrekkelijker te maken om zo het personeelstekort terug te dringen. Het sociaal akkoord liep af, en volgens FNV wilde Schiphol in eerste instantie niet verlengen. Maar daar is de luchthaven nu op teruggekomen.

Leefbaar loon

Naast de urentoeslag is ook afgesproken dat iedereen die werkt op Schiphol "een leefbaar loon moet kunnen verdienen". Daaronder verstaat FNV een salaris van minimaal 16 euro per uur, maar dat bedrag heeft Schiphol nog niet toegezegd. Het akkoord wordt de komende weken voorgelegd aan de FNV-leden.

Wensen in verschillende sectoren

Vanaf 2025 komt de urentoeslag voor Schiphol-personeel te vervallen. FNV ziet daarom het liefst dat de waarde van die toeslagen wordt vastgelegd in alle cao's die gelden op de luchthaven. Op welke manier, in de vorm van een toeslag of opgenomen in het salaris, hangt volgens De Bie af van de wensen in de verschillende sectoren. "Zo kan het zijn dat beveiligers liever een hoger loon willen, maar schoonmakers juist een toeslag", legt de vakbondsbestuurder uit.

Werkdruk

Maar de bond heeft nog meer wensen, bijvoorbeeld als het gaat om werkdruk. Zo wil FNV onder meer dat Schiphol gaat werken aan betere roosters. Ook het grote aantal afhandelingsbedrijven stoort de bond. "Dat zorgt voor moordende concurrentie op prijs en drukt de lonen", onderbouwt De Bie. In de afspraken die FNV met Schiphol heeft gemaakt, is nu vastgelegd dat ook vakbonden worden betrokken bij aanbestedingen en tenders voor afhandelingsbedrijven. "De fysieke belasting van werknemers moet omlaag, daarvoor is het belangrijk dat er minimumeisen worden gesteld aan bedrijven die werken op de luchthaven", meent De Bie.

19 mei '25 ( 8:24)

Record van 200 miljoen passagiers voor budgetmaatschappij Ryanair

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft in het afgelopen boekjaar een recordaantal van iets meer dan 200 miljoen passagiers vervoerd, een stijging van 9 procent in vergelijking met een jaar eerder. De groei komt volgens Ryanair ondanks vertragingen bij de leveringen van nieuwe Boeing-vliegtuigen. Voor dit jaar rekent de budgetvlieger op een groei naar 206 miljoen reizigers.

18 mei '25 (11:41)

Koepel en radar op verkeerstoren Schiphol vervangen

De verkeerstoren op Schiphol heeft een nieuwe koepel met radarapparatuur. Na een eerste poging zaterdag is de witte koepel, de Radome genaamd, zondag geplaatst. De koepel beschermt de radarinstallatie eronder tegen de weersomstandigheden op ruim 100 meter hoogte. De oude zat er dertien jaar en was aan vervanging toe, meldde de LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland).

16 mei '25 (11:49)

Madlener wist niet dat Kamer eerder tegen Lelystad Airport stemde

Minister Barry Madlener (Infrastructuur) zegt dat er "werk aan de winkel" is om de Tweede Kamer te overtuigen van het openen van Lelystad Airport voor burgerluchtvaart. De PVV-minister denkt dat het openen van het vliegveld voor commerciële vluchten goed is voor de regio. Hij verwacht hierover dit jaar een besluit.

16 mei '25 ( 8:28)

Traumahelikopters ANWB dertig jaar in Nederland

Het is deze vrijdag exact dertig jaar geleden dat de eerste traumahelikopter officieel ging vliegen in Nederland, meldt de ANWB. Destijds begon ANWB Medical Air Assistance (MMA), het vliegbedrijf van de ANWB, met een proef met één helikopter. Dat is dertig jaar later uitgegroeid tot een landelijk dekkende operatie met acht helikopters en 37 piloten.

16 mei '25 ( 8:28)

Nederlandse export van goederen stijgt in maart

De Nederlandse goederenexport is in maart opnieuw gestegen, na een groei in februari en januari. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek nam vooral de uitvoer van machines, chemische producten en voedings- en genotmiddelen toe. De groei kwam uit op 3,2 procent.

15 mei '25 (15:18)

Milieuclubs: kabinet haalt bij Lelystad Airport zaken door elkaar

Milieuorganisaties blijven het "onverantwoord en onacceptabel" vinden om Lelystad Airport open te stellen voor vakantievluchten. Het kabinet heeft volgens ingewijden plannen om er maximaal 10.000 passagiersvluchten per jaar toe te staan én F-35-gevechtsvliegtuigen te stationeren. "Civiele en militaire luchtvaart zijn fundamenteel verschillende kwesties, maar worden nu bewust door elkaar gehaald", reageren Greenpeace en Milieudefensie.

15 mei '25 (12:00)

Kabinet wil F-35's en burgerluchtvaart vanaf Lelystad

Als het aan het kabinet ligt, gaan vanaf Lelystad Airport zowel passagiersvliegtuigen als F-35 gevechtsvliegtuigen vliegen. De ministerraad beslist volgens ingewijden volgende week of die week erop over de plannen.

15 mei '25 (11:07)

Lelystad Airport nieuwe standplaats voor F-35's

Lelystad Airport wordt de nieuwe standplaats voor F-35’s en niet Twente Airport. Meerdere bronnen bevestigen dit na een bericht in De Telegraaf. Dat meldt Oost.

14 mei '25 (16:39)

Hervatten vluchten naar Israël leidt tot zorgen bij KLM-personeel

Onder het personeel van KLM bestaan zorgen over het hervatten van de vluchten naar Israël. Dat bevestigt de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) na berichtgeving van de NOS.

14 mei '25 (13:27)

ILT: beperken geluidshinder vraagt om meer dan stille vliegtuigen

De geluidshinder voor omwonenden van luchthavens groeit. Het verminderen van de hinder vraagt om meer dan stille vliegtuigen. Ook is in de luchtvaart meer cyberweerbaarheid nodig door geopolitieke ontwikkelingen. Dat concludeert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een nieuw rapport.