Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Schiphol wil structureel meer geld uitgeven aan kwaliteit luchthaven

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Schiphol wil structureel meer geld uitgeven aan kwaliteit luchthaven
Schiphol wil structureel meer geld uitgeven aan de kwaliteit van dienstverlening op de luchthaven. Dat zeiden interim-topman Ruud Sondag en financieel topman Robert Carsouw tijdens een persconferentie over de halfjaarcijfers. Dat geld gaat onder meer naar personeel, maar ook naar onderhoud en vernieuwing van de luchthaven. Al deze kosten kunnen uiteindelijk ook gevolgen hebben voor de prijzen van vliegtickets.

Schiphol verwacht in heel dit jaar tussen de 60 miljoen en 64 miljoen reizigers te ontvangen. Om hen goed op reis te laten gaan heeft de luchthaven flink geïnvesteerd, onder meer in personeel op de beveiligingsafdeling. Door tekorten daar ontstonden vorig jaar nog lange rijen op Schiphol. Inmiddels zijn 1050 nieuwe beveiligers aangenomen en behoren die rijen tot het verleden, ziet Sondag. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Zo zijn de salarissen van deze medewerkers omhoog gegaan en zijn ook poortjes bij de beveiliging vervangen om de doorstroom te bevorderen. "Veel van die kosten zijn structureel, dat gaan we in de toekomst niet meer anders doen", onderbouwt Carsouw.

Pieren en bagagekelder

Hij geeft verder aan dat Schiphol oorspronkelijk is gebouwd voor aanzienlijk minder passagiers. Daarom moet ook de luchthaven zelf vernieuwd worden. Zo moet de capaciteit van een van de bagagekelders worden vergroot, volgens Carsouw een "grote en belangrijke investering". Ook die pieren worden aangepakt, evenals achterstallig onderhoud.

Prijzen vliegtickets

De gebruikers van Schiphol, de luchtvaartmaatschappijen, zullen veel van die kosten gaan dragen door een verhoging van de havengelden, wat kan doorwerken in de prijzen van vliegtickets. Maar Sondag is niet bang dat luchtvaartmaatschappijen als gevolg daarvan weglopen. "Eerder werd ons nog een gebrek aan kwaliteit verweten. Dat zijn we nu aan het oplossen en een logische consequentie daarvan is het verhogen van de kosten. Maar je kan niet anders zeggen dan dat kwaliteit van het proces tot meer loyaliteit van passagiers leidt."

Haperen kan niet meer

Door de salarisverhogingen, maar ook de gestegen inflatie, zijn de operationele kosten van Schiphol al fors gestegen. Maar volgens Sondag moet Schiphol voor de kwaliteit staan die deze stijging oplevert. "Haperen kan niet meer", zegt hij. "Als prijs het motief is, dan gaan we terug naar wat we hadden. En daar willen we niet naar terug."

11 september '24 (11:30)

Schiphol tevreden na staking: geen hinder Transavia

Luchtvaartmaatschappij Transavia heeft geen hinder ondervonden van de staking in het openbaar vervoer woensdagochtend. "Iedereen heeft zijn weg naar de luchthaven gevonden", zegt een woordvoerder. Er waren volgens hem dan ook geen reizigers die hun vliegtuig hebben gemist.

10 september '24 (15:45)

Rechter geeft Schiphol gelijk in kort geding over ov-staking

De voorzieningenrechter in Haarlem heeft geoordeeld dat Schiphol voldoende reden heeft om een minimale dienstregeling te eisen tussen Amsterdam Centraal en de luchthaven tijdens de ov-staking. Dit was de insteek van een kort geding van Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer tegen vakbond FNV.

10 september '24 (11:15)

Schiphol vreest verkeersinfarct als er geen ov rijdt door staking

Schiphol vreest dat er woensdagochtend vroeg rond de luchthaven een verkeersinfarct ontstaat door de staking van de NS. Volgens de advocaat van Schiphol bereikt het wegennet al aan het begin van de actie om 04.00 uur de maximale capaciteit, zei ze in de rechtbank in Haarlem. Daarom eisen de luchthaven en de gemeente Haarlemmermeer een minimale dienstregeling.

10 september '24 ( 8:43)

KLM Cityhopper naar Valencia voor The Aviation Challenge

Een Embraer 195-E2 van KLM Cityhopper is donderdag 5 september 2024 vanaf Amsterdam Schiphol Airport naar Valencia Airport gevlogen voor The Aviation Challenge. Daarover bericht KLM.

10 september '24 ( 6:00)

Geheime archiefstukken Bijlmervliegramp na decennia openbaar

Nabestaanden en andere belangstellenden krijgen 32 jaar na de Bijlmervliegramp inzage in archiefstukken over de dodelijke vliegtuigcrash. Een deel van het tot dusver geheime archief wordt openbaar. Over de ramp leven nog altijd vragen en is in het verleden veel gespeculeerd.

09 september '24 (15:30)

Honderden schoonmakers voeren actie op Schiphol

Een paar honderd schoonmakers voeren op Schiphol actie voor een betere regeling om eerder te kunnen stoppen met hun werk. Volgens vakbond FNV is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd.

09 september '24 (15:15)

Schiphol test zelfrijdende rolstoel voor minder mobiele reizigers

Reizigers met verminderde mobiliteit, zoals ouderen of mensen met lichamelijke klachten, kunnen vanaf deze week op Schiphol gebruikmaken van zelfrijdende rolstoelen. De dienst is gratis en vooraf reserveren is niet nodig, meldt Schiphol.

09 september '24 (11:45)

Ook op Schiphol leggen schoonmakers 24 uur het werk neer

Schoonmakers in heel het land hebben maandag het werk neergelegd omdat ze een betere regeling willen om eerder met hun baan te kunnen stoppen. Volgens FNV-bestuurder Herrie Hoogenboom is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd. De vakbond heeft opgeroepen om 24 uur lang te staken, vanaf 00.00 uur in de nacht van zondag op maandag. Hoeveel mensen hun werk hebben neergelegd, weet de bestuurder nog niet.

05 september '24 ( 8:45)

Pilotentekort: KLM vraagt parttimevliegers om meer uren te vliegen

KLM gaat parttimepiloten vragen om meer uren te vliegen. De luchtvaartmaatschappij kampt naar eigen zeggen met een groot pilotentekort en denkt dat de parttimers kunnen helpen om komende jaren roosterproblemen te voorkomen.

04 september '24 (15:45)

Schiphol hoeft van kabinet minder te krimpen

Schiphol hoeft van het kabinet minder te krimpen, heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur) bepaald. Eerder moest het maximale aantal vluchten nog terug naar 460.000 tot 470.000 per jaar, nu wordt dat waarschijnlijk 475.000 tot 485.000. Madlener vraagt de Europese Commissie om advies over de plannen, meldt zijn ministerie in een persbericht.