KLM boekt betere resultaten in tweede kwartaal 2023

Transavia moest in Nederland in de afgelopen maanden vluchten schrappen doordat er te weinig vliegtuigen beschikbaar waren. In Frankrijk had de budgetluchtvaart last van stakingen van de luchtverkeersleiding. Maar Transavia groeit hard en daardoor vervoerde die maatschappij nog altijd meer passagiers dan het jaar ervoor. Ook bij Cityhopper had KLM last van problemen met de Embraer-vliegtuigen, wat tot geschrapte vluchten leidde.
Daarnaast waren er vorig jaar problemen op Schiphol, maar ook op de Parijse luchthavens. Die zijn nu opgelost, tot tevredenheid van topman Ben Smith van Air France-KLM. "Dit seizoen is een soort test voor de Olympische Spelen die volgend jaar in Parijs worden gehouden en waar Air France sponsor van is."
Duurdere tickets
De omzet van KLM kwam uit op 3,1 miljard euro. Voor heel Air France-KLM ging het 7,8 miljard euro. Dat was 14 procent hoger dan een jaar eerder, terwijl de capaciteit van de maatschappijen van het concern maar met 8 procent groeide. De vliegtuigen zaten echter ook voller en passagiers betaalden meer voor hun tickets. Dat laatste komt zowel omdat de tickets duurder zijn om de inflatie te compenseren, maar ook doordat passagiers meer geld overhebben voor een luxueuzere zitplaats.
Air France-KLM ziet bovendien nog niets van een afnemende vraag door de hoge inflatie. De boekingen lopen nog net zo hard of zelfs harder dan vorig jaar. Het concern houdt daarom vast aan de verwachtingen die het eerder al uitsprak voor heel dit jaar. En volgend jaar verwacht Air France-KLM qua capaciteit weer op het niveau van voor de coronacrisis te zitten of zelfs daarboven.
Door: ANP