Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Meer passagiers van privéjets gaan per 1 januari 2025 vliegbelasting betalen

Door Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Meer passagiers van privéjets gaan per 1 januari 2025 vliegbelasting betalen
Het kabinet onderneemt actie zodat meer passagiers die in privéjets vliegen vliegbelasting gaan betalen. Dit gebeurt door de gewichtsgrens te verlagen, waardoor passagiers bij 82% van de vluchten met dit type vliegtuigen vliegbelasting gaan betalen. Nu betalen de passagiers van 60% van de vluchten met privéjets vliegbelasting. De maatregel gaat per 1 januari 2025 in.

De vliegbelasting is in 2021 door het kabinet ingevoerd om de vervuiling en overlast die door vliegen wordt veroorzaakt beter te beprijzen. Het kabinet heeft op verzoek van de Tweede Kamer naar 3 mogelijke aanvullingen op de in januari van dit jaar verhoogde vliegbelasting gekeken, waaronder het toepassen van een lagere gewichtsgrens. Dit blijkt te kunnen, waardoor meer passagiers van privéjets vliegbelasting gaan betalen. Naar verwachting stijgt het aantal vluchten van privéjets waarbij vliegbelasting door passagiers betaald moet worden hierdoor van 9960 (60%) naar 13.612 vluchten per jaar (82%).

Er is voor deze nieuwe grens gekozen zodat aangesloten wordt bij de gewichtsgrens die gehanteerd wordt in het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS). Zo blijft de maatregel uitvoerbaar. De aanpassing heeft minimale gevolgen voor de luchthavens, doordat het aanpassen van de grens makkelijk te verwerken is in de systemen van luchthavens. De maatregel voor het aanpassen van de gewichtsgrens zal worden opgenomen in het Belastingplan 2025.

Geen aanpassing voor transferpassagiers en AirRail-passagiers

Daarnaast is er nog gekeken naar de mogelijkheid om transferpassagiers te belasten en AirRail-passagiers juist vrij te stellen van de vliegbelasting. Het belasten van transferpassagiers heeft als voordelen een hogere belastingopbrengst en een lagere CO2-uitstoot. De nadelen zijn dat het zorgt voor een afname van intercontinentale verbindingen met Azië en Noord-Amerika vanuit Nederland doordat reizigers via andere Europese luchthavens gaan reizen. Dit kan de hubfunctie van Schiphol raken en economische gevolgen hebben. Het kabinet vindt het daarom onverstandig om op dit moment als enig lid van de Europese Unie een vliegbelasting voor transferpassagiers in te voeren. Het kabinet wil daarom op korte termijn in Europees verband de vliegbelasting en de hoogte van de tarieven bespreken. Het blijkt daarnaast dat onder de huidige omstandigheden het niet wenselijk is om een uitzondering te maken voor AirRail-passagiers in verband met slechte uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid.

14 februari '25 (12:45)

Schiphol: geluidshinder neemt af ondanks stijging aantal vluchten

Schiphol heeft de afgelopen jaren naar eigen zeggen al veel gedaan om de geluidshinder van de luchthaven terug te dringen. Dat hebben topman Pieter van Oord en financieel topman Robert Carsouw gezegd tijdens een toelichting op de jaarresultaten. Volgens Carsouw is het aantal ernstig gehinderden teruggelopen van 180.000 in 2000 naar 100.000 in 2024. Tegelijkertijd benadrukken zij dat Schiphol nog niet klaar is.

14 februari '25 (12:00)

Topman: Schiphol prijst zich niet uit markt met tariefverhoging

Schiphol prijst zichzelf niet uit de markt door de havengelden verder te verhogen. Die verwachting sprak topman Pieter van Oord uit in een toelichting op de jaarresultaten. Volgens hem is Schiphol in de afgelopen jaren juist relatief goedkoop geweest voor luchtvaartmaatschappijen. "We waren de goedkoopste en groeiden het hardst, maar in 2022 zijn we tegen een muur gelopen. Binnen die context zijn de tariefstijgingen doorgevoerd", aldus Van Oord.

14 februari '25 ( 8:30)

Schiphol winstgevend in 2024: verbetering resultaat noodzakelijk

Schiphol Group, waar naast de Amsterdamse luchthaven ook Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport onder vallen, heeft over 2024 een positief resultaat geboekt. Dat komt naar voren uit de jaarresultaten van het luchthavenbedrijf. Het bedrijf investeert fors in de verbetering van de luchthavens. Volgens financieel topman Robert Carsouw is een verdere verbetering van het resultaat "noodzakelijk om onze ambitieuze investeringen, zowel op korte als lange termijn, mogelijk te maken".

14 februari '25 ( 8:27)

Vrijwilligers Transavia op wintersport met zieke tieners

Afgelopen week is een groep jongeren tussen de 13 en 15 jaar met een nierziekte op wintersport geweest in het Oostenrijkse Flachau. Deze door de Peter Pan Vakantieclub georganiseerde reis bood hun de kans om ondanks hun ziekte te genieten van een vakantie in de sneeuw. Dat meldt Transavia.

12 februari '25 ( 9:45)

Meer passagiers op Europese luchthavens in 2024 dan voor corona

De passagiersaantallen op Europese luchthavens zijn vorig jaar gestegen tot boven het niveau van voor de coronacrisis. Dat meldt ACI Europe, de koepelorganisatie van luchthavens in Europa. Volgens ACI ging het in totaal om meer dan 2,5 miljard reizigers. Dat is 1,8 procent meer dan in 2019, het jaar voordat de pandemie toesloeg en de wereldwijde luchtvaart keihard raakte.

11 februari '25 (11:15)

ACM trekt dreigende dwangsommen tegen pakketreisaanbieders in

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dreigt niet langer met dwangsommen tegen drie pakketreisaanbieders. Eerder dreigde de toezichthouder daarmee omdat de bedrijven de prijzen van pakketreizen zouden hebben laten stijgen tijdens het boeken. Maar de ACM heeft besloten de lasten onder dwangsom tegen D-Reizen, Prijsvrij en Elmar Reizen in te trekken na een besluit van de rechter.

07 februari '25 ( 6:45)

Vorig jaar meer luchtvaartpassagiers maar minder dan voor corona

Vorig jaar reisden ruim 76 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf luchthavens in Nederland. Dat is bijna 7 procent meer dan in 2023, maar nog altijd 6 procent minder dan in 2019, het jaar voordat de coronamaatregelen van kracht werden. In 2019 bedroeg het aantal reizigers nog meer dan 81 miljoen.

06 februari '25 (15:45)

Madlener: economen onderschatten schade van krimp Schiphol

De conclusie dat Schiphol veel meer kan krimpen zonder het vestigingsklimaat in Nederland te schaden, klopt niet volgens minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat, PVV). Onderzoekers schreven in het economenblad ESB dinsdag dat het aantal vluchten omlaag zou kunnen naar 345.000 per jaar, fors minder dan de overheid heeft berekend. Madlener zegt donderdag tegen het ANP dat ESB de schade van krimp onderschat.

06 februari '25 (10:45)

Ruimere openingstijden voor Groningen Airport Eelde

Het kabinet wil Groningen Airport Eelde ruimere openingstijden toestaan. Dat staat in het ontwerp-luchthavenbesluit waarover minister Barry Madlener (Infrastructuur) de Tweede Kamer donderdag heeft geïnformeerd.

05 februari '25 (18:15)

KLM start onderzoek naar melding grensoverschrijdend gedrag

KLM is een onderzoek gestart naar mogelijk grensoverschrijdend gedrag door medewerkers. Volgens de luchtvaartmaatschappij is er melding gedaan over het digitaal delen van grensoverschrijdende berichten over collega's. Het onderzoek wordt gedaan door de security-afdeling van KLM. Ook is een onafhankelijk onderzoeksbureau ingeschakeld.