Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Meer passagiers van privéjets gaan per 1 januari 2025 vliegbelasting betalen

Door Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Meer passagiers van privéjets gaan per 1 januari 2025 vliegbelasting betalen
Het kabinet onderneemt actie zodat meer passagiers die in privéjets vliegen vliegbelasting gaan betalen. Dit gebeurt door de gewichtsgrens te verlagen, waardoor passagiers bij 82% van de vluchten met dit type vliegtuigen vliegbelasting gaan betalen. Nu betalen de passagiers van 60% van de vluchten met privéjets vliegbelasting. De maatregel gaat per 1 januari 2025 in.

De vliegbelasting is in 2021 door het kabinet ingevoerd om de vervuiling en overlast die door vliegen wordt veroorzaakt beter te beprijzen. Het kabinet heeft op verzoek van de Tweede Kamer naar 3 mogelijke aanvullingen op de in januari van dit jaar verhoogde vliegbelasting gekeken, waaronder het toepassen van een lagere gewichtsgrens. Dit blijkt te kunnen, waardoor meer passagiers van privéjets vliegbelasting gaan betalen. Naar verwachting stijgt het aantal vluchten van privéjets waarbij vliegbelasting door passagiers betaald moet worden hierdoor van 9960 (60%) naar 13.612 vluchten per jaar (82%).

Er is voor deze nieuwe grens gekozen zodat aangesloten wordt bij de gewichtsgrens die gehanteerd wordt in het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS). Zo blijft de maatregel uitvoerbaar. De aanpassing heeft minimale gevolgen voor de luchthavens, doordat het aanpassen van de grens makkelijk te verwerken is in de systemen van luchthavens. De maatregel voor het aanpassen van de gewichtsgrens zal worden opgenomen in het Belastingplan 2025.

Geen aanpassing voor transferpassagiers en AirRail-passagiers

Daarnaast is er nog gekeken naar de mogelijkheid om transferpassagiers te belasten en AirRail-passagiers juist vrij te stellen van de vliegbelasting. Het belasten van transferpassagiers heeft als voordelen een hogere belastingopbrengst en een lagere CO2-uitstoot. De nadelen zijn dat het zorgt voor een afname van intercontinentale verbindingen met Azië en Noord-Amerika vanuit Nederland doordat reizigers via andere Europese luchthavens gaan reizen. Dit kan de hubfunctie van Schiphol raken en economische gevolgen hebben. Het kabinet vindt het daarom onverstandig om op dit moment als enig lid van de Europese Unie een vliegbelasting voor transferpassagiers in te voeren. Het kabinet wil daarom op korte termijn in Europees verband de vliegbelasting en de hoogte van de tarieven bespreken. Het blijkt daarnaast dat onder de huidige omstandigheden het niet wenselijk is om een uitzondering te maken voor AirRail-passagiers in verband met slechte uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid.

10 september '24 (15:45)

Rechter geeft Schiphol gelijk in kort geding over ov-staking

De voorzieningenrechter in Haarlem heeft geoordeeld dat Schiphol voldoende reden heeft om een minimale dienstregeling te eisen tussen Amsterdam Centraal en de luchthaven tijdens de ov-staking. Dit was de insteek van een kort geding van Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer tegen vakbond FNV.

10 september '24 (11:15)

Schiphol vreest verkeersinfarct als er geen ov rijdt door staking

Schiphol vreest dat er woensdagochtend vroeg rond de luchthaven een verkeersinfarct ontstaat door de staking van de NS. Volgens de advocaat van Schiphol bereikt het wegennet al aan het begin van de actie om 04.00 uur de maximale capaciteit, zei ze in de rechtbank in Haarlem. Daarom eisen de luchthaven en de gemeente Haarlemmermeer een minimale dienstregeling.

10 september '24 ( 8:43)

KLM Cityhopper naar Valencia voor The Aviation Challenge

Een Embraer 195-E2 van KLM Cityhopper is donderdag 5 september 2024 vanaf Amsterdam Schiphol Airport naar Valencia Airport gevlogen voor The Aviation Challenge. Daarover bericht KLM.

10 september '24 ( 6:00)

Geheime archiefstukken Bijlmervliegramp na decennia openbaar

Nabestaanden en andere belangstellenden krijgen 32 jaar na de Bijlmervliegramp inzage in archiefstukken over de dodelijke vliegtuigcrash. Een deel van het tot dusver geheime archief wordt openbaar. Over de ramp leven nog altijd vragen en is in het verleden veel gespeculeerd.

09 september '24 (15:30)

Honderden schoonmakers voeren actie op Schiphol

Een paar honderd schoonmakers voeren op Schiphol actie voor een betere regeling om eerder te kunnen stoppen met hun werk. Volgens vakbond FNV is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd.

09 september '24 (15:15)

Schiphol test zelfrijdende rolstoel voor minder mobiele reizigers

Reizigers met verminderde mobiliteit, zoals ouderen of mensen met lichamelijke klachten, kunnen vanaf deze week op Schiphol gebruikmaken van zelfrijdende rolstoelen. De dienst is gratis en vooraf reserveren is niet nodig, meldt Schiphol.

09 september '24 (11:45)

Ook op Schiphol leggen schoonmakers 24 uur het werk neer

Schoonmakers in heel het land hebben maandag het werk neergelegd omdat ze een betere regeling willen om eerder met hun baan te kunnen stoppen. Volgens FNV-bestuurder Herrie Hoogenboom is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd. De vakbond heeft opgeroepen om 24 uur lang te staken, vanaf 00.00 uur in de nacht van zondag op maandag. Hoeveel mensen hun werk hebben neergelegd, weet de bestuurder nog niet.

05 september '24 ( 8:45)

Pilotentekort: KLM vraagt parttimevliegers om meer uren te vliegen

KLM gaat parttimepiloten vragen om meer uren te vliegen. De luchtvaartmaatschappij kampt naar eigen zeggen met een groot pilotentekort en denkt dat de parttimers kunnen helpen om komende jaren roosterproblemen te voorkomen.

04 september '24 (15:45)

Schiphol hoeft van kabinet minder te krimpen

Schiphol hoeft van het kabinet minder te krimpen, heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur) bepaald. Eerder moest het maximale aantal vluchten nog terug naar 460.000 tot 470.000 per jaar, nu wordt dat waarschijnlijk 475.000 tot 485.000. Madlener vraagt de Europese Commissie om advies over de plannen, meldt zijn ministerie in een persbericht.

03 september '24 (10:45)

Vakbond FNV eist schadevergoeding van KLM om overbelasting werknemers Schiphol

Vakbond FNV eist een schadevergoeding van KLM voor fysieke overbelasting van zijn bagagewerknemers op luchthaven Schiphol. FNV vindt dat KLM aansprakelijk is voor het ziek worden van bagageafhandelaars door die overbelasting. Ook andere werkgevers op Schiphol zullen aansprakelijk worden gesteld, aldus de bond.