Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Schiphol 's nachts op slot en stopt met privéjets

Door ANP
schedule 6 min
location_on [xx]km
Schiphol  's nachts op slot en stopt met privéjets
Schiphol gaat het aantal vluchten in de nacht beperken. Ook worden lawaaiige vliegtuigen stapsgewijs verboden en stopt de luchthaven met privéjets. Dat zegt interim-topman Ruud Sondag van de luchthaven in een interview in het AD. "We zullen Schiphol tussen 00.00 uur ’s nachts en 06.00 uur ’s ochtends sluiten voor vertrekkende vliegtuigen, voor aankomende vliegtuigen tot 05.00 uur ’s ochtends."

Sondag verklaart de stappen om geluidsoverlast aan te pakken door erop te wijzen dat er al vijftien jaar te weinig is gedaan met de zorgen op dat vlak. "We zien de problemen rond nachtvluchten jaar in, jaar uit stijgen. Als risico’s stijgen, dan moet je er wat aan doen. Nu maken wij er korte metten mee." Nu vinden er in de nachtelijke uren 10.000 vluchten per jaar plaats.

Het einde van de nachtvluchten laat nog wel enige tijd op zich wachten. Sondag geeft aan dat het tot eind 2025 kan duren voordat de nieuwe regel van kracht wordt, "maar wat mij betreft een jaar eerder". Daarvoor is wel overleg nodig met de luchtvaartmaatschappijen, "want het heeft inderdaad flinke impact". Zo is 55 procent van de nachtelijke vluchten van Transavia. Maar ook komen veel vluchten van KLM uit Noord-Amerika in de vroege ochtend aan zodat reizigers makkelijk kunnen overstappen.

Positieve milieueffecten

"De gevolgen zijn aanzienlijk", beseft Sondag. "Dat is het dilemma van de afweging tussen het belang van vakantiegangers en van omwonenden. Die valt nu goed uit voor omwonenden." Maar de Schiphol-topman denkt rekening te houden met de belangen van KLM en de hubfunctie van Schiphol. "Wij geven de voorrang aan het netwerk van Schiphol. Daarom kunnen aankomende vluchten al om 05.00 uur weer landen om het overstapnetwerk te ontzien." Voor vakantievluchten kunnen de maatregelen wel vervelend uitpakken.

De stappen die Sondag nu aankondigt, richten zich vooral op geluid, erkent hij. Maar het weren van lawaaiige vliegtuigen heeft ook positieve milieueffecten, omdat die vliegtuigen vaak ook vervuilender zijn. Meer stappen volgen nog. "We komen op termijn met concrete voorstellen op het gebied van uitstoot in lijn met het Parijsakkoord. Die nemen we dan, net als nu met het geluid, op in onze exploitatievoorwaarden zodat iedereen zich eraan moet houden."

Woensdag doet de rechter uitspraak in het kort geding van de luchtvaart of het kabinet de krimpplannen voor Schiphol mag doorzetten. Maar Sondag ontkent dat dit zijn plannen heeft beïnvloed. "Ik vind dat wíj maatregelen moeten nemen. We moeten niet blijven polderen, een kort geding aanspannen of roepen: groei, groei, groei, als heilige graal. Daarmee voed je alle negativiteit in het debat over de luchtvaart."

10 september '24 (15:45)

Rechter geeft Schiphol gelijk in kort geding over ov-staking

De voorzieningenrechter in Haarlem heeft geoordeeld dat Schiphol voldoende reden heeft om een minimale dienstregeling te eisen tussen Amsterdam Centraal en de luchthaven tijdens de ov-staking. Dit was de insteek van een kort geding van Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer tegen vakbond FNV.

10 september '24 (11:15)

Schiphol vreest verkeersinfarct als er geen ov rijdt door staking

Schiphol vreest dat er woensdagochtend vroeg rond de luchthaven een verkeersinfarct ontstaat door de staking van de NS. Volgens de advocaat van Schiphol bereikt het wegennet al aan het begin van de actie om 04.00 uur de maximale capaciteit, zei ze in de rechtbank in Haarlem. Daarom eisen de luchthaven en de gemeente Haarlemmermeer een minimale dienstregeling.

10 september '24 ( 8:43)

KLM Cityhopper naar Valencia voor The Aviation Challenge

Een Embraer 195-E2 van KLM Cityhopper is donderdag 5 september 2024 vanaf Amsterdam Schiphol Airport naar Valencia Airport gevlogen voor The Aviation Challenge. Daarover bericht KLM.

10 september '24 ( 6:00)

Geheime archiefstukken Bijlmervliegramp na decennia openbaar

Nabestaanden en andere belangstellenden krijgen 32 jaar na de Bijlmervliegramp inzage in archiefstukken over de dodelijke vliegtuigcrash. Een deel van het tot dusver geheime archief wordt openbaar. Over de ramp leven nog altijd vragen en is in het verleden veel gespeculeerd.

09 september '24 (15:30)

Honderden schoonmakers voeren actie op Schiphol

Een paar honderd schoonmakers voeren op Schiphol actie voor een betere regeling om eerder te kunnen stoppen met hun werk. Volgens vakbond FNV is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd.

09 september '24 (15:15)

Schiphol test zelfrijdende rolstoel voor minder mobiele reizigers

Reizigers met verminderde mobiliteit, zoals ouderen of mensen met lichamelijke klachten, kunnen vanaf deze week op Schiphol gebruikmaken van zelfrijdende rolstoelen. De dienst is gratis en vooraf reserveren is niet nodig, meldt Schiphol.

09 september '24 (11:45)

Ook op Schiphol leggen schoonmakers 24 uur het werk neer

Schoonmakers in heel het land hebben maandag het werk neergelegd omdat ze een betere regeling willen om eerder met hun baan te kunnen stoppen. Volgens FNV-bestuurder Herrie Hoogenboom is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd. De vakbond heeft opgeroepen om 24 uur lang te staken, vanaf 00.00 uur in de nacht van zondag op maandag. Hoeveel mensen hun werk hebben neergelegd, weet de bestuurder nog niet.

05 september '24 ( 8:45)

Pilotentekort: KLM vraagt parttimevliegers om meer uren te vliegen

KLM gaat parttimepiloten vragen om meer uren te vliegen. De luchtvaartmaatschappij kampt naar eigen zeggen met een groot pilotentekort en denkt dat de parttimers kunnen helpen om komende jaren roosterproblemen te voorkomen.

04 september '24 (15:45)

Schiphol hoeft van kabinet minder te krimpen

Schiphol hoeft van het kabinet minder te krimpen, heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur) bepaald. Eerder moest het maximale aantal vluchten nog terug naar 460.000 tot 470.000 per jaar, nu wordt dat waarschijnlijk 475.000 tot 485.000. Madlener vraagt de Europese Commissie om advies over de plannen, meldt zijn ministerie in een persbericht.

03 september '24 (10:45)

Vakbond FNV eist schadevergoeding van KLM om overbelasting werknemers Schiphol

Vakbond FNV eist een schadevergoeding van KLM voor fysieke overbelasting van zijn bagagewerknemers op luchthaven Schiphol. FNV vindt dat KLM aansprakelijk is voor het ziek worden van bagageafhandelaars door die overbelasting. Ook andere werkgevers op Schiphol zullen aansprakelijk worden gesteld, aldus de bond.