Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Gebruik privévliegtuigen in Nederland en rest EU flink toegenomen

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Gebruik privévliegtuigen in Nederland en rest EU flink toegenomen
Het gebruik van privévliegtuigen is vorig jaar sterk toegenomen, zowel in Nederland als de rest van de Europese Unie. Volgens een inventarisatie die het onafhankelijke onderzoeksbureau CE Delft heeft gemaakt in opdracht van Greenpeace, is het aantal privévluchten in de EU met 64 procent toegenomen. In Nederland was de stijging nog groter: volgens het rapport steeg vanaf Nederlandse luchthavens 12.176 keer een privévliegtuig op in 2022. Dat is een stijging van 87 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

De Nederlandse route top-3 wordt gevormd door Amsterdam-Londen, Rotterdam-Londen en Amsterdam-Parijs. Vanuit Nederland zijn Londen en Parijs ook goed bereikbaar per hogesnelheidstrein. Ook gaan dagelijks tientallen lijnvluchten. De organisatie Transport & Environment heeft eerder berekend dat een privévlucht per passagier tussen de vijf en veertien keer zo vervuilend is als een commerciële lijnvlucht en vijftig keer zo vervuilend als de trein.

Minder gevolgen tijden coronacrisis

Door de coronacrisis werd een tijdje minder gevlogen. Wie had gehoopt dat bestuurders en vermogenden daarna het vliegtuig massaal zouden laten staan, komt dus bedrogen uit.

De CO2-uitstoot van alle privévluchten vanuit Nederland bedroeg in 2022 bijna 53.000 ton. Dat is meer dan twee keer zoveel als een jaar eerder en bijna acht keer zoveel als in coronajaar 2020. Toen werden 'slechts' 2484 privévluchten ondernomen vanuit ons land.

Tientallen keren per jaar vliegen privéjets extreem korte stukjes. Zo werd de 46 kilometer die tussen Rotterdam en Amsterdam ligt, vorig jaar 149 keer afgelegd per privévliegtuig. Op de nog kortere route Maastricht-Luik (en vice versa) vloog volgens het rapport in totaal 62 keer een privéjet. In hoeverre die vluchten passagiers vervoerden is onbekend, zegt onderzoeker Jasper Faber. "Extreem korte vluchten zijn vaak herpositioneringsvluchten", legt hij uit. Dan wordt bijvoorbeeld een passagier afgezet in Maastricht en een volgende opgepikt in Luik.

Parijs-Londen

De populairste Europese route voor privévluchten was vorig jaar Parijs-Londen, gevolgd door Nice-Londen en Parijs-Genève. Londen-Amsterdam was goed voor een tiende plaats op de Europese ranglijst.

De cijfers die CE Delft heeft gebruikt komen van Cirium, een bedrijf dat is gespecialiseerd in luchtvaartdata. Ze gaan niet verder terug dan 2020, maar afgaande op eerdere rapportages van CE Delft zelf lijkt het erop dat het aantal vluchten in 2022 ook beduidend hoger lag dan in 2019, het jaar voor de pandemie. Omdat een andere methodiek is gebruikt, is een goede vergelijking echter niet mogelijk.

Greenpeace noemt de toename "schaamteloos".

17 mei '24 ( 8:44)

Corendon gaat met eigen vluchten vliegen naar Bonaire

Na de vluchten naar Curaçao en de groeiende vraag naar vakanties op Bonaire vliegt Corendon Dutch Airlines vanaf 3 november 2024 naar Bonaire. Daarover bericht Corendon.

16 mei '24 (18:30)

In april bijna 5,5 miljoen passagiers op Schiphol

Schiphol heeft in april meer passagiers verwelkomd dan in dezelfde maand een jaar eerder. In totaal reisden vorige maand bijna 5,5 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol, een toename van bijna 7 procent vergeleken met april vorig jaar.

16 mei '24 (11:30)

KLM blij met Schipholplannen in regeerakkoord

KLM is blij met de plannen rondom Schiphol die in het regeerakkoord staan. Ook is de luchtvaartmaatschappij te spreken over het feit dat het "gelijke speelveld voorop" staat.

16 mei '24 (11:00)

Luchtvaartmaatschappij EasyJet in Nederland klaar voor zomerseizoen

EasyJet is klaar voor het zomerseizoen met een vliegtuigcapaciteit dat weer op het niveau ligt van voor de coronacrisis. Dat zegt William Vet, directeur namens de luchtvaartmaatschappij in Nederland en Scandinavië. "Qua personeelsbestand en vliegoperatie waren we al op zomersterkte sinds het begin van dit jaar", vertelt hij aan het ANP.

16 mei '24 (10:45)

Hoofdlijnenakkoord: ANVR 'niet ontevreden' over luchtvaart en vliegreizen

Reiskoepel ANVR is "helemaal niet ontevreden" over het hoofdlijnenakkoord op het gebied van de luchtvaart en vliegreizen. "Het is zeker werkbaar", zegt Frank Oostdam, directeur van de organisatie. Hij is ook blij dat het netwerk van bestemmingen behouden blijft.

16 mei '24 (10:00)

Omwonenden niet blij met Schipholplannen in regeerakkoord

Omwonenden rond Schiphol zijn niet blij met wat de partijen in het regeerakkoord over de luchthaven schrijven. "Dit is weer oude wijn in nieuwe zakken", reageert Jan Boomhouwer van de stichting Recht op Bescherming tegen Vlieghinder (RBV), waar enkele duizenden mensen aan verbonden zijn.

16 mei '24 ( 6:00)

Meer vliegtuigpassagiers in Nederland in eerste kwartaal

Ruim 16 miljoen mensen reisden in het eerste kwartaal van dit jaar van of naar een Nederlands vliegveld, 15 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

15 mei '24 (12:15)

Recordomzet TUI door hogere prijzen

TUI, de grootste reisorganisatie van Europa, behaalde afgelopen kwartaal een recordomzet. De van oorsprong Duitse touroperator profiteerde ook in het winterseizoen van de aanhoudende sterke vraag naar vakanties en de hogere prijzen. Ondanks de hogere prijzen en de geopolitieke onrust in het Midden-Oosten is het bedrijf optimistisch over het aanstaande zomerseizoen.

14 mei '24 (16:00)

Havenbedrijf Rotterdam en vliegveld werken aan schonere luchtvaart

Het Havenbedrijf Rotterdam en Rotterdam The Hague Airport gaan samenwerken voor het gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstoffen op vliegvelden. Met de samenwerking willen het havenbedrijf en de luchthaven dat Rotterdam een kennisgebied wordt voor het verduurzamen van de luchtvaart in Europa. De opgedane kennis en ervaring moeten bruikbaar worden voor grotere luchthavens als Schiphol.

13 mei '24 (12:15)

Schiphol, KLM en Marechaussee blikken tevreden terug op meivakantie

Schiphol, KLM en de Koninklijke Marechaussee zijn "tevreden" dat de meivakantie zonder grote problemen is verlopen. "Dankzij de goede doorstroming hebben de meeste reizigers waarschijnlijk niet eens in de gaten gehad hoe ontzettend druk het is geweest", zegt Patricia Vitalis, directeur luchthavenoperaties bij Schiphol.