Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Inspectie ziet nog altijd veel veiligheidsrisico's bij afhandelaars op Schiphol

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Inspectie ziet nog altijd veel veiligheidsrisico's bij afhandelaars op Schiphol
Bij het werk van grondpersoneel op Schiphol is nog veel mis met de veiligheid. Regels die het werk rond gelande vliegtuigen veiliger moeten maken, werden vorig jaar vaak niet nageleefd. Ook meldden betrokkenen lang niet alle risicovolle situaties bij een bureau dat deze voorvallen analyseert, terwijl dit wel verplicht is.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die deze conclusies trekt in een nieuw rapport over Schiphol, zegt het toezicht op het werk bij grondafhandelaars aan te scherpen. Volgens de toezichthouder kwam het onder meer voor dat brandblussers geblokkeerd waren. Ook reden voertuigen te dicht bij geparkeerde vliegtuigen en stonden karretjes geparkeerd op plekken waar dat niet mocht.

Werknemers bij grondafhandelaren, die bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor het laden en lossen van bagage of het wegduwen van een vliegtuig van de gate, wijten de problemen aan de hoge tijdsdruk. Daarbij speelt ook het gebrek aan personeel een rol, gaven ze aan in interviews met het ILT. Ook is er volgens hen soms te weinig ruimte om alle veiligheidsvoorschriften na te leven en zijn werknemers vaak nog onervaren.

Onvoldoende effect

Het is niet de eerste keer dat de ILT klaagt over onveilige werkomstandigheden op de platforms van de nationale luchthaven. Maar een eerder opgesteld verbeterplan voor Schiphol heeft volgens de toezichthouder onvoldoende effect gehad. De kans op ongelukken is daarnaast groter geworden doordat het in 2022 in korte tijd veel drukker werd op Schiphol, door het verdwijnen van coronabeperkingen voor het internationale reisverkeer.

Als er sprake is van een gevaarlijk voorval rond een geparkeerd vliegtuig, moeten betrokkenen dit volgens Europese regels altijd melden aan de autoriteiten. Maar het analysebureau van het ILT kreeg van een aantal ernstige incidenten geen melding. Dat maakt het ook moeilijker om de veiligheid bij de grondafhandeling te vergroten op Schiphol. Bedrijven beoordelen mede op basis van die meldingen namelijk of risico's rond bepaalde werkzaamheden te groot zijn of acceptabel.

Door: ANP

13 september '24 (15:00)

Vanaf 2027 hogere belasting op lange vluchten

Het kabinet wil vanaf 2027 een hogere belasting invoeren op langeafstandsvluchten. Dat doet het kabinet vanwege de hogere CO2-uitstoot van dit soort vluchten.

13 september '24 ( 9:16)

Schiphol-Oostbaan ruim een week buiten gebruik om onderhoud

Aan de Schiphol-Oostbaan vindt van maandag 16 september tot en met dinsdag 24 september 2024 jaarlijks regulier onderhoud plaats. In deze periode is de Schiphol-Oostbaan buiten gebruik. Op zaterdag 21 en zondag 22 september is deze baan wel beschikbaar. Dat meldt Schiphol.

11 september '24 (15:30)

Schiphol haalt 600 miljoen op voor verbetering infrastructuur

Luchthaven Schiphol heeft voor 600 miljoen euro aan obligaties uitgegeven. Het bedrijf gebruikt dit geld om te investeren in de infrastructuur en om de arbeidsomstandigheden en dienstverlening op de luchthaven te verbeteren.

11 september '24 (11:30)

Schiphol tevreden na staking: geen hinder Transavia

Luchtvaartmaatschappij Transavia heeft geen hinder ondervonden van de staking in het openbaar vervoer woensdagochtend. "Iedereen heeft zijn weg naar de luchthaven gevonden", zegt een woordvoerder. Er waren volgens hem dan ook geen reizigers die hun vliegtuig hebben gemist.

10 september '24 (15:45)

Rechter geeft Schiphol gelijk in kort geding over ov-staking

De voorzieningenrechter in Haarlem heeft geoordeeld dat Schiphol voldoende reden heeft om een minimale dienstregeling te eisen tussen Amsterdam Centraal en de luchthaven tijdens de ov-staking. Dit was de insteek van een kort geding van Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer tegen vakbond FNV.

10 september '24 (11:15)

Schiphol vreest verkeersinfarct als er geen ov rijdt door staking

Schiphol vreest dat er woensdagochtend vroeg rond de luchthaven een verkeersinfarct ontstaat door de staking van de NS. Volgens de advocaat van Schiphol bereikt het wegennet al aan het begin van de actie om 04.00 uur de maximale capaciteit, zei ze in de rechtbank in Haarlem. Daarom eisen de luchthaven en de gemeente Haarlemmermeer een minimale dienstregeling.

10 september '24 ( 8:43)

KLM Cityhopper naar Valencia voor The Aviation Challenge

Een Embraer 195-E2 van KLM Cityhopper is donderdag 5 september 2024 vanaf Amsterdam Schiphol Airport naar Valencia Airport gevlogen voor The Aviation Challenge. Daarover bericht KLM.

10 september '24 ( 6:00)

Geheime archiefstukken Bijlmervliegramp na decennia openbaar

Nabestaanden en andere belangstellenden krijgen 32 jaar na de Bijlmervliegramp inzage in archiefstukken over de dodelijke vliegtuigcrash. Een deel van het tot dusver geheime archief wordt openbaar. Over de ramp leven nog altijd vragen en is in het verleden veel gespeculeerd.

09 september '24 (15:30)

Honderden schoonmakers voeren actie op Schiphol

Een paar honderd schoonmakers voeren op Schiphol actie voor een betere regeling om eerder te kunnen stoppen met hun werk. Volgens vakbond FNV is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd.

09 september '24 (15:15)

Schiphol test zelfrijdende rolstoel voor minder mobiele reizigers

Reizigers met verminderde mobiliteit, zoals ouderen of mensen met lichamelijke klachten, kunnen vanaf deze week op Schiphol gebruikmaken van zelfrijdende rolstoelen. De dienst is gratis en vooraf reserveren is niet nodig, meldt Schiphol.