Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Luchtvaartbranche wil in kort geding tegen Staat krimp Schiphol voorkomen

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Luchtvaartbranche wil in kort geding tegen Staat krimp Schiphol voorkomen
De Staat moet dinsdag in de rechtbank in Haarlem uitleg geven over de voorgenomen krimp van luchthaven Schiphol. De luchtvaartbranche heeft een kort geding aangespannen om het plan van tafel te vegen om het aantal vluchten per jaar te verlagen van 500.000 naar 460.000. KLM Groep is initiatiefnemer van het kort geding.

Het bedrijf, waar ook Transavia, Martinair en KLM Cityhopper onder vallen, is goed voor 60 procent van de luchtvaart vanaf Schiphol. Ook TUI, Corendon, KLM-partner Delta Air Lines en de Britse budgetluchtvaartmaatschappij easyJet hebben zich bij het initiatief aangesloten. De luchtvaartmaatschappijen willen dat de overheid eerst naar minder drastische manieren kijkt om geluidsoverlast en vervuiling te beperken en claimen dat dit volgens internationale afspraken ook moet.

Topvrouw van KLM Marjan Rintel liet eerder al weten de doelstellingen voor minder geluid en CO2 te "omarmen". Maar vlootvernieuwing en de inkoop van duurzame luchtvaartbrandstof leiden volgens haar tot "meer resultaat op het gebied van geluid en klimaat, terwijl het netwerk van 170 bestemmingen wereldwijd in stand kan worden gehouden". Die plannen kregen echter nul op het rekest van de Staat, waardoor KLM zich genoodzaakt zag naar de rechter te stappen.

Brancheverenigingen

De branchevereniging voor in Nederland actieve luchtvaartbedrijven BARIN ondersteunt de gang naar de rechter eveneens, net als brancheverenigingen Airlines for Europe (A4E) en de European Regions Airline Association (ERA). De internationale luchtvaartbranchevereniging IATA kondigde samen met een groep andere luchtvaartmaatschappijen ook een kort geding aan, maar de twee zaken zijn samengevoegd..

De overheid staat er in die procedures niet helemaal alleen voor. Een groep omwonenden van Schiphol, verenigd in de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV), is door de voorzieningenrechter als belanghebbende partij toegelaten. Zij scharen zich achter de Staat en het plan om het aantal vluchten te verminderen.

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.

25 april '24 ( 8:30)

Vluchten vanaf Schiphol naar Parijs mogelijk gehinderd door staking in Frankrijk

Het luchtverkeer in grote delen van Europa dreigt donderdag grote hinder te ondervinden door een staking van Franse luchtverkeersleiders. De staking heeft niet alleen gevolgen voor vluchten naar Frankrijk maar ook voor vluchten door het luchtruim van het land.

24 april '24 (15:30)

Marechaussee Schiphol goed voorbereid op drukke meivakantie

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

24 april '24 ( 8:45)

Luchthaven Schiphol verwacht in meivakantie tien procent meer reizigers

Luchthaven Schiphol verwacht tijdens de meivakantie, die komend weekend begint, 10 procent meer reizigers dan vorig jaar. Vanaf 26 april vertrekken dagelijks gemiddeld ruim 70.000 reizigers vanaf Schiphol.

19 april '24 (12:45)

Transavia sluit vertrek uit Nederland bij nachtsluiting niet uit

Transavia-topman Marcel de Nooijer sluit niet uit dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt als de nachtsluiting van Schiphol er komt. Dat zei hij tijdens het radioprogramma Sven op 1. "Ik denk dat wij op een tijdpad zitten dat we niets uitsluiten", aldus De Nooijer.

19 april '24 ( 9:45)

Schiphol Group koopt stikstofrechten voor vliegveld bij Rotterdam

Luchthavenexploitant Schiphol Group heeft stikstofrechten van twee boerenbedrijven in Zuid-Holland gekocht voor vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Dat bevestigt een woordvoerder na een bericht van de Volkskrant. Het vliegveld bij Rotterdam heeft een natuurvergunning nodig en moet daarvoor voldoende rechten hebben om stikstof uit te stoten.