Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Weinig multinationals hebben plannen om minder te vliegen, ABN AMRO wel ambitieus

Door Milan Bos
schedule 5 min
location_on [xx]km
Weinig multinationals hebben plannen om minder te vliegen, ABN AMRO wel ambitieus
Veruit de meeste multinationals hebben geen serieuze plannen om minder zakelijk te gaan vliegen. Milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) heeft het vliegbeleid van 322 bedrijven wereldwijd onderzocht en concludeert dat 85 procent "geen geloofwaardig plan" heeft om het aantal vluchten te beperken. Dat het wel degelijk kan, bewijzen volgen het onderzoek vier bedrijven die voldoen aan de "gouden standaard": ze zijn ambitieus en rapporteren over hun uitstoot. ABN AMRO is een van die bedrijven.

T&E plaatst bedrijven in de hoogste categorie als ze hun uitstoot in 2025 of eerder willen halveren en daar informatie over geven. Naast de bank uit Nederland staan in de top van de lijst het Deense farmaceutische bedrijf Novo Nordisk, verzekeringsbedrijf Swiss Re en Fidelity International, een Britse financiële instelling.

De meeste onderzochte bedrijven hebben wel algemenere doelen om de uitstoot van broeikasgassen die hun werknemers en bestuurders veroorzaken met reizen te verminderen. In het rapport kregen de ondernemingen onder meer punten toegekend voor de doelen die ze stellen om minder te vliegen, hoe snel ze die doelen willen bereiken en hoe specifiek ze daarover rapporteren.

Vier categorieën

Uiteindelijk zijn de bedrijven in vier categorieën ingedeeld, van A tot en met D. In totaal kregen 11 bedrijven een A, waaronder de vier "gouden standaard"-bedrijven die zichzelf nog extra onderscheiden. Zij zijn volgens T&E goed bezig. In het B-segment daaronder staan 38 bedrijven. De bulk (212 bedrijven) kwam niet verder dan een C. Nog eens 61 bedrijven tonen zo weinig ambities of rapporteren zo gebrekkig dat ze een D kregen.

De top drie van grootste uitstoters wordt gevormd door Volkswagen, KPMG en Johnson & Johnson. Volkswagen is door de opstellers van de lijst in de laagste categorie gezet, KPMG en Johnson & Johnson kregen een C.

Onder de bedrijven die zich positief onderscheiden is ook het Nederlandse Arcadis, dat net als ABN AMRO streeft naar 50 procent reductie in 2025, zo vult Natuur & Milieu aan. De Nederlandse organisatie was zijdelings betrokken bij het onderzoek en roept bedrijven die nog geen specifiek beleid hebben opgesteld op dit alsnog te doen. "Dat begint bij het transparant maken van de uitstoot, het stellen van reductiedoelen en het nemen van maatregelen om die doelen te behalen." Om minder te vliegen, kunnen bedrijven bijvoorbeeld vaker videoconferenties houden of met de trein reizen.

Door: ANP

01 juli '25 (11:09)

Aantal passagiers budgetmaatschappijen verdrievoudigd in twintig jaar

Het aantal passagiers dat met een budgetvliegtuigmaatschappij zoals Ryanair en easyJet vliegt, is in twintig jaar verdrievoudigd. In 2024 reisden 27,8 miljoen passagiers van of naar een Nederlandse luchthaven met een budgetmaatschappij, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is drie keer zoveel als de 9,3 miljoen passagiers in 2004.

01 juli '25 (10:11)

Aantal reizigers met budgetmaatschappij verdrievoudigd sinds 2004

Steeds meer Nederlanders stappen op het vliegtuig met een budgetmaatschappij. In 2024 vlogen 27,8 miljoen passagiers via een prijsvechter van of naar een Nederlandse luchthaven. Twintig jaar geleden waren dat er nog maar 9,3 miljoen. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

28 juni '25 (11:21)

Transavia ontvangt tiende Airbus A321neo: exit voor Boeing 737

Transavia heeft de tiende Airbus A321neo in ontvangst genomen. Dit vliegtuig landde vrijdag 27 juni 2025 omstreeks 18.00 uur op Schiphol en maakte ’s avonds al de eerste commerciële vlucht naar Mallorca. Dat meldt Transavia.

27 juni '25 (22:21)

Provincie: vliegveld Maastricht Aachen Airport niet in de buurt van faillissement

Het noodlijdende Maastricht Aachen Airport (MAA) staat niet op punt van omvallen en zit daar ook niet tegenaan, zegt de Limburgse gedeputeerde Stephan Satijn. De luchthaven ten noorden van Maastricht sloot vorig jaar af met 11,5 miljoen euro verlies, fors meer dan in 2023.

27 juni '25 (22:21)

KLM wil met loonbod vakbonden tegemoetkomen

Luchtvaartmaatschappij KLM wil met een loonbod de vakbonden tegemoetkomen. KLM zegt de nullijn los te zullen laten en nodigt alle tien vakbonden uit voor een zogenoemd multi-overleg op 2 juli waar over vier cao's gesproken wordt. Dat overleg zal dan gaan over loon en looptijd, twee onderwerpen die voor al deze cao's relevant zijn, aldus KLM.

26 juni '25 ( 1:59)

Rechter verbiedt 24 uursstaking KLM-personeel op Schiphol

Grondpersoneel van KLM mag zaterdag niet 24 uur lang staken, oordeelt de rechtbank in Haarlem. Vakbonden FNV en CNV kondigden de actie op Schiphol aan om hun eisen voor koopkrachtbehoud kracht bij te zetten. KLM spande een kort geding aan omdat de luchtvaartmaatschappij de actie te ver vindt gaan. De rechter oordeelt dat de staking te ingrijpend is door alle mogelijke veiligheidsproblemen die op Schiphol kunnen ontstaan.

25 juni '25 (14:14)

Van Zanen: bijna driehonderd drones uit lucht gehaald rond NAVO-top

Tot nu toe zijn er in de dagen rond de NAVO-top in Den Haag bijna driehonderd drones uit de lucht gehaald. Dat zei de Haagse burgemeester Jan van Zanen tijdens een werkbezoek dat hij deed met demissionair staatssecretaris van Defensie, Gijs Tuinman. Ze namen een kijkje op locaties in de hofstad waar speciale eenheden van Defensie drones uit de lucht halen.

25 juni '25 ( 8:51)

Opnieuw problemen op spoor bij Schiphol: nu seinstoring

Er zijn woensdagochtend opnieuw problemen op het spoor bij Schiphol. Tussen Amsterdam Zuid en Schiphol rijden fors minder treinen dan normaal door een seinstoring. Dit duurt naar verwachting tot ongeveer 09.15 uur. De storing heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven.

24 juni '25 (11:03)

FNV kondigt staking aan bij grondpersoneel KLM

Het grondpersoneel van KLM staakt zaterdag 24 uur lang, heeft vakbond FNV aangekondigd. Daardoor dreigen dan veel vluchten uit te vallen, omdat bijvoorbeeld koffers niet in vliegtuigen geladen kunnen worden.

24 juni '25 (11:03)

Groter jaarverlies voor Maastricht Aachen Airport

Maastricht Aachen Airport heeft over 2024 een groter verlies geleden dan een jaar eerder. De hoeveelheid via de lucht vervoerde vracht liep terug en het aantal passagiers groeide slechts minimaal ten opzichte van 2023, het jaar waarin de luchthaven acht weken gesloten was voor vliegverkeer door de baanrenovatie.