Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Aantal claimbetalingen toegenomen door problemen in luchtvaart

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Aantal claimbetalingen toegenomen door problemen in luchtvaart
Claimorganisaties hebben afgelopen jaar tientallen miljoen euro’s meer proberen terug te krijgen bij luchtvaartmaatschappijen dan in 2019, het laatste ‘normale vliegjaar’ voor de coronacrisis. Dit komt door de problemen die personeelstekorten op Schiphol en bij maatschappijen zelf veroorzaakten. De grote speler Vlucht-vertraagd.nl kreeg tijdens het zomerseizoen van zo'n 130.000 passagiers een claim, twee tot drie keer meer dan in 2019. Dit terwijl het aantal vluchten nog een stuk lager lag.

De compensatieverzoeken bij Vlucht-vertraagd.nl, naar eigen zeggen marktleider, hadden een waarde van 40 miljoen euro. Daarvan is iets meer dan de helft nu uitgekeerd. De cijfers gaan over alle claims die Nederlandse reizigers deden van april tot en met oktober, ongeacht de luchthaven waarvandaan ze vlogen. Directeur Tom van Bokhoven zegt echter dat het grootste deel van deze melders ofwel op Schiphol landde of daarvandaan vertrok.

Concurrent EUclaim noemt zichzelf ook de marktleider. Bij deze hulpdienst meldden zich bijna 83.000 reizigers tussen april en oktober, het zomerseizoen in de luchtvaart, met een probleem op hun vlucht van of naar Schiphol. Dit was goed voor een bedrag van 30 miljoen euro, waarvan ongeveer de helft is opgelost. "Voor het overige deel moeten we nog naar de rechter omdat de maatschappijen het er niet mee eens zijn", aldus vluchtanalist Paul Vaneker. In dezelfde periode in 2019 kwam dit bedrag uit op 20 miljoen euro.

Compensatie bij vertragingen vanaf drie uur

De eventuele compensatie voor tijdsverlies kan bij langeafstandsvluchten oplopen tot 600 euro en komt bovenop het vergoeden van kosten voor eten en een overnachtingsplek. Die kosten moet een maatschappij hoe dan ook vergoeden in geval van annulering of vertraging van meer dan drie uur. De claimclubs helpen reizigers tegen betaling met hun verzoek om compensatie.

Deze claims gaan over vertragingen of annuleringen die veroorzaakt zijn door de maatschappijen zelf. Voor zaken waar Schiphol schuld aan had, bijvoorbeeld reizigers die hun vlucht misten door de lange wachtrijen, was een speciaal compensatiefonds. Schiphol keerde daar 5 miljoen euro voor uit aan 6000 (groepjes) reizigers die zich hadden gemeld, zei de luchthaven vrijdag.

Door: ANP

04 juli '25 (12:56)

Topman Air France-KLM stelt vakbonden gerust over overname SAS

Medewerkers van bijvoorbeeld KLM hoeven niet te vrezen voor hun baan door de overname van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS. Volgens topman Ben Smith van Air France-KLM streeft het luchtvaartconcern juist naar verdere groei met de toevoeging van SAS.

04 juli '25 ( 8:35)

Boeing 747 van Corendon in kunstzinnig jasje

In het jubileumjaar van Corendon krijgt de iconische Boeing 747 in de tuin van het Corendon Amsterdam Schiphol Airport Hotel in Badhoevedorp een nieuw jasje. Beeldend kunstenaar Lieuwe van Gogh heeft een opvallend kunstwerk voor het toestel ontworpen. Medewerkers van Corendon hebben hun eigen creatieve bijdrage geleverd, die Van Gogh verwerkte in het kunstwerk. Dat meldt Corendon.

04 juli '25 ( 7:31)

Air France-KLM wil Scandinavische maatschappij SAS overnemen

Air France-KLM wil de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS overnemen. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie heeft al een belang van bijna 20 procent, maar wil dat uitbreiden naar 60,5 procent.

03 juli '25 (14:59)

KLM test nieuwe bagageregels aan boord van het vliegtuig

Vliegen met ruimbagage, handbagage of een accessoire. Luchtvaartmaatschappijen stunten steeds vaker met tarieven rondom bagage die meegaat op een vlucht. Hoe kleiner de tas, hoe minder je betaalt en hoe groter de tas, hoe meer je bijbetaalt. KLM is de laatste luchtvaartmaatschappij die de tarieven heeft aangepast. KLM test sinds 1 juli het ‘basic’ tarief met onder de stoel een accessoire. Volgens KLM is dat namelijk een stuk goedkoper. Dat meldt Hart van Nederland.

03 juli '25 (14:14)

Ryanair roept op tot hervorming EU-luchtvaart na Franse stakingen

Ryanair, de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, roept de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, op om dringend actie te ondernemen om de EU-luchtvaartdiensten te hervormen. De oproep volgt op de nieuwe stakingen van de Franse luchtverkeersleiding op donderdag en vrijdag. Door de werkonderbreking moet Ryanair 170 vluchten annuleren en worden meer dan 30.000 passagiers getroffen.

03 juli '25 (14:14)

Schiphol verwacht drukkere zomervakantie dan vorig jaar

Schiphol verwacht een drukkere zomervakantie. Tot eind augustus rekent de luchthaven op 13 miljoen reizigers, ruim 7 procent meer dan vorig jaar. Dagelijks gaat het om meer dan 200.000 passagiers, zowel vertrekkende, aankomende als overstappende reizigers.

02 juli '25 (15:46)

Marechaussee: houd rekening met drukte op Schiphol door vakantie

De Koninklijke Marechaussee (KMar) waarschuwt mensen die via Schiphol reizen voor grote drukte de komende weken door de zomervakantie. Van 4 juli tot en met 31 augustus zullen in totaal ruim 5,8 miljoen reizigers de paspoortcontrole passeren, aldus de instantie. Door de grote drukte kan het zijn dat mensen wat langer dan gebruikelijk moeten wachten.

02 juli '25 (15:46)

Schiphol stopt met twee van de vijf beveiligingsbedrijven

Schiphol gaat het aantal beveiligingsbedrijven op de luchthaven terugbrengen van vijf naar drie. De luchthaven heeft de bedrijven I-Sec, Securitas en Trigion gekozen om nieuwe beveiligingscontracten mee te sluiten, maakte Schiphol woensdag bekend.

02 juli '25 (14:17)

Kort geding Schiphol tegen zonneparkeigenaar bij Polderbaan van start

Schiphol heeft een eigenaar van een zonnepanelenpark voor de rechter gesleept. Reden hiervoor is de uiterst onfortuinlijke plaatsing van de zonnepanelen bij de Polderbaan die piloten verblinden. Dit levert onacceptabele gevaren op de voor de veiligheid van vliegtuigen en iedereen die erin zit, aldus RTL.

02 juli '25 (10:30)

Grondpersoneel KLM gaat woensdag alsnog 8 uur staken, aldus CNV

Het grondpersoneel van KLM gaat volgende week woensdag alsnog staken, meldt CNV. De staking gaat acht uur duren, van 14.00 tot 22.00 uur. "We willen dat KLM met iets concreets komt voor het grondpersoneel. Voor vage toezeggingen kopen we niets", stelt de vakbond. Een woordvoerster van KLM kon nog niet direct inhoudelijk reageren.