Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Kamer wil stikstofgaranties als voorwaarde voor natuurvergunning Schiphol

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Kamer wil stikstofgaranties als voorwaarde voor natuurvergunning Schiphol
De Tweede Kamer wil dat de luchthavens Schiphol en Lelystad Airport geen natuurvergunning krijgen, voordat gegarandeerd is dat de luchtvaart een eerlijke bijdrage levert aan het oplossen van het stikstofprobleem. Een meerderheid steunt een motie van die strekking van GroenLinks, de Partij voor de Dieren en BBB.

Schiphol is mede op aandringen van het kabinet bezig met de aanvraag van een natuurvergunning. Daarvoor moet het luchthavenbedrijf stikstofruimte vrijspelen en daarom heeft het onlangs een aantal boerenbedrijven opgekocht. De Kamer reageerde daar gepikeerd op, mede omdat ook veel agrarische bedrijven in de problemen zitten door een ontbrekende natuurvergunning.

Deze boeren hebben hun bedrijf op- of uitgebouwd zonder vergunning, omdat die onder de oude stikstofwetgeving (PAS) niet nodig was. Zij konden volstaan met een melding. Ook Lelystad Airport behoorde tot deze zogenoemde PAS-melders. Maar de Raad van State oordeelde een kleine vier jaar geleden dat die aanpak de natuur onvoldoende beschermde tegen een toenemende stikstofuitstoot.

Stikstofdoelen voor andere sectoren

Sindsdien heeft het kabinet doelen opgesteld om de stikstofuitstoot van de landbouw de komende jaren drastisch terug te dringen. Maar het kabinet kwam pas vorige week met doelstellingen waar andere vervuilende sectoren, zoals de industrie, het wegverkeer en de luchtvaart, aan moeten voldoen. Daarin ontbraken nog concrete plannen specifiek voor het vliegverkeer.

Minister Mark Harbers (Infrastructuur) had de motie ontraden. Hij vindt dat iedereen die een natuurvergunning aanvraagt, dat moet doen binnen de op dat moment geldende regels. Het voorstel om daar in het geval van Schiphol nu extra voorwaarden aan te gaan stellen, is volgens de bewindsman in strijd met dat principe.

Door: ANP

13 januari '25 (11:36)

Kjell Kloosterziel nieuwe directeur Strategy & Airport Planning van Royal Schiphol Group

Kjell Kloosterziel is de nieuwe directeur Strategy & Airport Planning van Royal Schiphol Group. Hij volgt Richard Emmerink op, die in november afscheid nam. Naast zijn nieuwe functie blijft Kloosterziel directeur van Schiphol International. Dat meldt Schiphol.

13 januari '25 (11:15)

Ook bij Nederlanders populaire vliegveld Brussel-Charleroi schrapt alle vluchten door stakingen

Het vliegveld van Brussel-Charleroi annuleert vanaf het middaguur alle vertrekkende vluchten voor de rest van de dag. Er zijn te weinig beveiligers door protestacties van vakbonden.

10 januari '25 ( 9:18)

Aantal reizigers op Schiphol blijft toenemen

In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar Schiphol. Een toename van 8% ten opzichte van 2023. De meesten reisden naar het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, de Verenigde Staten en Turkije. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 473.814 in kalenderjaar 2024. Een toename van 7% ten opzichte van 2023. Dit betreft de voorlopige verkeer- en vervoercijfers van Schiphol. De definitieve cijfers volgen bij de publicatie van de jaarcijfers in februari. Dat meldt Schiphol.

06 januari '25 (21:30)

Transavia denkt met extra toestellen problemen te voorkomen

Transavia denkt met de toevoeging van twee extra reservevliegtuigen capaciteitsproblemen dit jaar te kunnen voorkomen. Ook is het volledige vliegschema van de maatschappij later beschikbaar gekomen dan normaal, om er zeker van te zijn dat alle geplande vluchten kunnen worden uitgevoerd. Dat zegt topman Marcel de Nooijer in gesprek met het ANP.

03 januari '25 ( 9:25)

Airbus heeft leveringsdoel 2024 niet gehaald

Airbus heeft zijn leveringsdoel voor 2024 net niet gehaald. De Europese luchtvaartfabrikant wist ongeveer 760 toestellen af te leveren bij klanten, en kwam er daarmee zo'n tien te kort. Dat melden ingewijden aan persbureau Bloomberg. De daadwerkelijke aantallen, die op 9 januari worden bekendgemaakt, kunnen volgens de bronnen nog wel iets afwijken.

31 december '24 ( 9:20)

Dodelijkste jaar voor burgerluchtvaart

Met de recente vliegtuigongelukken in Kazachstan en Zuid-Korea is 2024 het dodelijkste jaar voor de burgerluchtvaart sinds 2018. Het aantal dodelijke slachtoffers aan boord van passagiersvliegtuigen is tot nu toe 318, zo blijkt uit gegevens van luchtvaartanalist Cirium. In 2018 vielen ruim 500 doden.

30 december '24 (10:00)

Vluchten Rotterdam en Eindhoven afgelopen weekend geannuleerd vanwege dichte mist

Meeerdere vluchten zijn vrijdag geannuleerd op Rotterdam The Hague Airport vanwege laaghangende mist. Het gaat om zeven vertrekkende vluchten en zeven binnenkomende vluchten die geschrapt moesten worden. Ook zijn enkele toestellen uitgeweken naar Schiphol.

30 december '24 ( 9:00)

Twee vliegtuigen KLM na vertrek Schiphol teruggekeerd

Twee vliegtuigen van KLM zijn zondagavond na vertrek teruggekeerd naar Schiphol. Ze kampten volgens de vliegtuigmaatschappij met technische problemen aan boord. De toestellen, twee Boeings 777, staan veilig aan de grond. Alle passagiers en bemanningsleden zijn in orde. Het is nog niet bekend wanneer en hoe de inzittenden alsnog naar hun bestemming worden gebracht.

27 december '24 (13:15)

Uitspraken RvS aanleiding om onderzoek naar natuurvergunning Schiphol te heropenen

De rechtbank in Den Haag heeft het onderzoek rondom de natuurvergunning van Schiphol heropend. Aanleiding daarvoor zijn uitspraken van de Raad van State eerder deze maand over het schuiven met stikstofruimte, het zogeheten salderen. De rechter wil nu weten wat deze uitspraken betekenen voor de lopende procedures omtrent de natuurvergunning van Schiphol.

27 december '24 ( 9:45)

NAVO-top in juni zorgt voor flink minder vluchten via Schiphol

In de dagen rond de NAVO-top in juni gaan van en naar Schiphol ongeveer een kwart minder vluchten, meldt de luchthaven. Tijdens de top in Den Haag op 24 en 25 juni worden ruim 8500 mensen verwacht en delegatieleden komen aan op Schiphol.