Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Bagageafhandeling Schiphol in meivakantie gedeelde verantwoordelijkheid

Door ANP
schedule 6 min
location_on [xx]km
Bagageafhandeling Schiphol in meivakantie gedeelde verantwoordelijkheid
De Werkgeversvereniging Passagiers en Bagageafhandeling Luchtvaart (WPBL) roept Schiphol en luchtvaartmaatschappijen op om zich meer in te zetten om problemen bij de bagageafhandeling van de luchthaven in de meivakantie te voorkomen. Door personeelskrapte is het namelijk nog niet zeker of er tegen die tijd voldoende afhandelaars zijn. WPBL vindt dat de werkgevers in ieder geval genoeg hebben gedaan om deze problemen voor te blijven.

WPBL wil wel dat alle partijen verantwoordelijkheid nemen en om tafel gaan: werkgevers, luchtvaartmaatschappijen en Schiphol. Volgens voorzitter van WPBL Edwin van der Linden hebben de werkgevers al flinke stappen gezet. "We hebben in onze sector net een nieuwe cao afgesproken per 1 juli 2022. De salarissen van de laagstbetaalde medewerkers in onze sector stijgen de komende drie jaar stapsgewijs met ruim 25 procent. Dat is ongekend."

Maar Schiphol zou erop hebben aangedrongen om de lonen sneller te laten stijgen, om het werk van een bagageafhandelaar qua salaris aantrekkelijker te maken voor nieuw personeel. Maar sneller dan die drie jaar, dat kan niet. "Zo’n grote kostenstijging kunnen we als sector simpelweg niet in één keer aan", aldus Van der Linden.

Langlopend contract

WPBL vertegenwoordigt verschillende afhandelbedrijven, waaronder Swissport, Menzies, Aviapartner en Viggo. De bedrijven regelen in opdracht van luchtvaartmaatschappijen werknemers op de grond, van de steward bij de incheckbalie tot bagageladers bij het vliegtuig.

Die samenwerking is op basis van een vaak langlopend contract, legt Van der Linden uit. "Daardoor zijn de kosten om de loonsverhoging te versnellen moeilijk om op de luchtvaartmaatschappijen te verhalen, omdat het ook moeilijk is die contracten open te breken." Het zou goed zijn als afhandelbedrijven daarover wel het gesprek aangaan met de maatschappijen. "Maar dat proces gaat niet snel, zeker niet als de contracten zijn afgesloten in het buitenland."

Mogelijk weer maximum aantal reizigers

Schiphol-topman Ruud Sondag trok vorige week aan de bel: het personeelstekort bij grote afhandelbedrijven zou te veel problemen opleveren. In de meivakantie zou de luchthaven daardoor mogelijk toch weer een maximum moeten instellen voor het aantal reizigers dat dagelijks kan vertrekken. Dat terwijl de limiet juist vanaf maart zou vervallen.

Van der Linden zou graag zien dat Schiphol de regie neemt. Vooralsnog heeft de luchthaven een lening van 10 miljoen euro geboden. "Maar een lening is niet gratis en moet uiteindelijk worden terugbetaald. Dat is op geen enkele manier een oplossing." Een toeslag van enkele euro's per passagier zou de afhandelbedrijven op Schiphol daarentegen wel kunnen helpen bij het werven van broodnodig extra personeel, denkt Van der Linden.

Door: ANP

24 mei '24 (15:00)

Schiphol ondersteunt plannen kabinet rond geluidshinder

Schiphol steunt "vanzelfsprekend" de maatregelen die het kabinet neemt om geluidshinder rond Schiphol terug te dringen. Die "dragen bij aan een stiller Schiphol", stelt de luchthaven. Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen 's nachts opstijgen of landen op Schiphol. Ook worden de luidste toestellen 's nachts geweerd.

24 mei '24 (13:15)

Kabinet wil vanaf 2025 minder nachtvluchten op Schiphol

Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen 's nachts opstijgen of landen op luchthaven Schiphol, meldt demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) vrijdag na afloop van de ministerraad. Nu zijn dat er nog 32.000, maar dat worden er 27.000. Eerder zette het kabinet in op maximaal 28.700 nachtvluchten.

23 mei '24 (13:00)

Bouwconcern BAM maakt E-pier op Schiphol aardgasvrij

Bouwconcern BAM is begonnen met werkzaamheden om de E-pier op Schiphol helemaal aardgasvrij te maken. De E-pier gebruikt per jaar gemiddeld 290.000 kubieke meter aan aardgas. Dat moet in 2030 zijn teruggebracht naar nul.

21 mei '24 ( 6:00)

Voorzorgslanding: KLM-vliegtuig terug naar Schiphol

Een vliegtuig van KLM dat was opgestegen vanaf Schiphol moest maandagavond omkeren en op datzelfde vliegveld landen. De voorzorgslanding van de vlucht naar Glasgow was om een technisch mankement, meldt een woordvoerster van KLM.

20 mei '24 ( 8:15)

Ryanair boekt recordwinst ondanks vertraging levering nieuwe Boeings

Ryanair heeft afgelopen boekjaar 184 miljoen passagiers vervoerd, bijna een kwart meer dan in het laatste jaar voor de coronapandemie. De Ierse budgetmaatschappij zette daarbij een recordwinst in de boeken, ondanks vertragingen bij de levering van nieuwe vliegtuigen door fabrikant Boeing.

17 mei '24 ( 8:44)

Corendon gaat met eigen vluchten vliegen naar Bonaire

Na de vluchten naar Curaçao en de groeiende vraag naar vakanties op Bonaire vliegt Corendon Dutch Airlines vanaf 3 november 2024 naar Bonaire. Daarover bericht Corendon.

16 mei '24 (18:30)

In april bijna 5,5 miljoen passagiers op Schiphol

Schiphol heeft in april meer passagiers verwelkomd dan in dezelfde maand een jaar eerder. In totaal reisden vorige maand bijna 5,5 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol, een toename van bijna 7 procent vergeleken met april vorig jaar.

16 mei '24 (11:30)

KLM blij met Schipholplannen in regeerakkoord

KLM is blij met de plannen rondom Schiphol die in het regeerakkoord staan. Ook is de luchtvaartmaatschappij te spreken over het feit dat het "gelijke speelveld voorop" staat.

16 mei '24 (11:00)

Luchtvaartmaatschappij EasyJet in Nederland klaar voor zomerseizoen

EasyJet is klaar voor het zomerseizoen met een vliegtuigcapaciteit dat weer op het niveau ligt van voor de coronacrisis. Dat zegt William Vet, directeur namens de luchtvaartmaatschappij in Nederland en Scandinavië. "Qua personeelsbestand en vliegoperatie waren we al op zomersterkte sinds het begin van dit jaar", vertelt hij aan het ANP.

16 mei '24 (10:45)

Hoofdlijnenakkoord: ANVR 'niet ontevreden' over luchtvaart en vliegreizen

Reiskoepel ANVR is "helemaal niet ontevreden" over het hoofdlijnenakkoord op het gebied van de luchtvaart en vliegreizen. "Het is zeker werkbaar", zegt Frank Oostdam, directeur van de organisatie. Hij is ook blij dat het netwerk van bestemmingen behouden blijft.