Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Herstellend Air France-KLM beperkt verlies

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Luchtvaartconcern Air France-KLM heeft in het derde kwartaal het nettoverlies sterk teruggedrongen. Als rentes en belastingen niet worden meegerekend, boekte het concern zelfs zijn eerste operationele winst sinds de uitbraak van het coronavirus. De Frans-Nederlandse combinatie vervoerde dankzij soepelere reisregels veel meer passagiers dan een jaar eerder en profiteerde van eerder ingezette bezuinigingen.

Air France-KLM vervoerde in de belangrijke zomermaanden juli, augustus en september bijna 17 miljoen passagiers. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toen golden binnen Europa nog veel reisrestricties die vanwege vaccinatiecampagnes en het EU-brede coronapaspoort zijn komen te vervallen.

De omzet steeg dankzij de toegenomen vraag naar tickets met 81 procent tot 4,6 miljard euro. Daarop boekte het bedrijf een operationele winst van 132 miljoen euro. Vliegtuigen zaten voller dan tijdens de coronamaanden en forse banenreducties zorgden ook voor lagere kosten.

Rentebetalingen

Dat onder de streep nog wel een verlies van 192 miljoen euro staat, komt onder andere door alle rentebetalingen die Air France-KLM moet doen op de noodkredieten die het concern in crisistijd overeind hielden. Wel is het nettoverlies veel kleiner dan de min van 1,6 miljard euro die in het derde kwartaal van 2020 de boeken in ging.

Voor Air France-KLM is de aanstaande opening van de Amerikaanse grenzen voor gevaccineerde Europese reizigers een grote meevaller. Nadat bekend was geworden dat de Verenigde Staten vanaf 8 november passagiers uit EU-lidstaten toelaten, kwamen er veel boekingen voor het najaar en het feestdagenseizoen binnen.

Coronabeperkingen

Helemaal terug op het niveau van voor de coronapandemie is Air France-KLM nog niet. Onder meer in Azië zijn er nog veel coronapeberkingen. Het concern rekent erop in de laatste drie maanden van dit jaar op 70 tot 75 procent van de capaciteit van 2019 te zitten. In het derde kwartaal was dat 66 procent.

Air France-KLM zint nog op manieren om de eigen balans te versterken. Gesprekken over extra steun van de Nederlandse overheid om het eigen vermogen van KLM aan te sterken lopen nog. Parijs kwam Air France eerder dit jaar al wel te hulp met extra steun ter waarde van 4 miljard euro, waarvan 1 miljard euro aan nieuw kapitaal. Daardoor daalde de schuldenlast, maar die bedraagt nog altijd ruim 8 miljard euro. Ook kampt het concern met een negatief eigen vermogen.

Door: ANP

11 juli '25 ( 8:10)

Retro Airbus Transavia getest tijdens eerste vlucht

Woensdag 9 juli 2025 heeft de retrostijl Airbus A321neo, die Transavia ontvangt in het kader van haar zestigjarig jubileum, de eerste vlucht gemaakt. Deze F1-vlucht (First Flight) is een belangrijke test die Airbus uitvoert voordat het toestel wordt overgedragen. Dat meldt Transavia.

10 juli '25 ( 8:51)

KLM vliegt deze zomer naar 161 bestemmingen

Vanaf deze zomer vliegt KLM naar 161 bestemmingen wereldwijd. De stoelcapaciteit groeit met 4% en KLM vervoert in juli en augustus ongeveer 6,4 miljoen passagiers. Vooral Noord-Amerika (+9% vluchten) en Zuid-Europa tonen sterke groei, met 25% meer stoelen naar Portugal en Kroatië. Dat meldt KLM.

08 juli '25 (14:00)

Eindhoven Airport gaat parkeerterrein fors uitbreiden

Eindhoven Airport breidt parkeerterrein P3 op de luchthaven fors uit. Er komt een extra parkeergarage met 1125 parkeerplaatsen bij, is in een persbericht naar buiten gebracht.

08 juli '25 (14:00)

Problemen met afhandeling luchtvracht op Schiphol

De wachttijden voor vrachtwagens om goederen te laden of lossen op Schiphol zijn "onacceptabel lang" geworden. Vrachtwagens wachten soms vier tot acht uur voordat ze kunnen lossen, stelt managing director Maarten van As van brancheorganisatie Air Cargo Nederland (ACN). De afhandeling van luchtvracht op Schiphol kampt volgens hem al langer met problemen.

08 juli '25 ( 9:00)

KLM-piloten gaan ook gevechtsvliegtuigen besturen

KLM geeft piloten ruimte om als reservist verbonden te blijven aan Defensie. Het betreft vliegers die vanuit de luchtmacht overstapten naar de luchtvaartmaatschappij. Die kunnen zo hun vaardigheden op bijvoorbeeld de F-35 op peil houden, waardoor ze snel inzetbaar zijn voor de krijgsmacht. Staatssecretaris Gijs Tuinman en Marjan Rintel (president-directeur van KLM) ondertekenden hiervoor maandag 7 juli 2025 op Schiphol een overeenkomst. Daarover bericht het ministerie van Defensie.

07 juli '25 (13:22)

Nederland stuurt weer F-35's voor bewaking Poolse luchtruim

Nederlandse F-35's gaan van september tot en met december helpen het Poolse luchtruim te bewaken. De inzet van de gevechtsvliegtuigen moet bijdragen aan de militaire afschrikking van Rusland aan de oostkant van het NAVO-grondgebied. Dat schrijft demissionair defensieminister Ruben Brekelmans (VVD) aan de Tweede Kamer. Hij brengt maandag een bezoek aan Polen, samen met premier Dick Schoof.

04 juli '25 (12:56)

Topman Air France-KLM stelt vakbonden gerust over overname SAS

Medewerkers van bijvoorbeeld KLM hoeven niet te vrezen voor hun baan door de overname van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS. Volgens topman Ben Smith van Air France-KLM streeft het luchtvaartconcern juist naar verdere groei met de toevoeging van SAS.

04 juli '25 ( 8:35)

Boeing 747 van Corendon in kunstzinnig jasje

In het jubileumjaar van Corendon krijgt de iconische Boeing 747 in de tuin van het Corendon Amsterdam Schiphol Airport Hotel in Badhoevedorp een nieuw jasje. Beeldend kunstenaar Lieuwe van Gogh heeft een opvallend kunstwerk voor het toestel ontworpen. Medewerkers van Corendon hebben hun eigen creatieve bijdrage geleverd, die Van Gogh verwerkte in het kunstwerk. Dat meldt Corendon.

04 juli '25 ( 7:31)

Air France-KLM wil Scandinavische maatschappij SAS overnemen

Air France-KLM wil de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS overnemen. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie heeft al een belang van bijna 20 procent, maar wil dat uitbreiden naar 60,5 procent.

03 juli '25 (14:59)

KLM test nieuwe bagageregels aan boord van het vliegtuig

Vliegen met ruimbagage, handbagage of een accessoire. Luchtvaartmaatschappijen stunten steeds vaker met tarieven rondom bagage die meegaat op een vlucht. Hoe kleiner de tas, hoe minder je betaalt en hoe groter de tas, hoe meer je bijbetaalt. KLM is de laatste luchtvaartmaatschappij die de tarieven heeft aangepast. KLM test sinds 1 juli het ‘basic’ tarief met onder de stoel een accessoire. Volgens KLM is dat namelijk een stuk goedkoper. Dat meldt Hart van Nederland.