Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

IATA: luchtvaartsector wil in 2050 CO2-neutraal zijn, KLM investeert volop

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De wereldwijde luchtvaartsector gaat zich ervoor inzetten om in 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. Daarover hebben maatschappijen op de jaarlijkse vergadering van de internationale brancheorganisatie IATA een resolutie goedgekeurd. Met deze stap geeft de sector gehoor aan de toenemende druk van overheden en milieuorganisaties, hoewel dat er bij Chinese luchtvaartmaatschappijen nog steeds veel weerstand zou zijn.

Jaren terug hadden de honderden maatschappijen die zijn aangesloten bij IATA zich al geschaard achter de belofte om hun CO2-uitstoot in aanloop naar 2050 te halveren ten opzichte van het niveau van 2005. Maar volgens critici was die toezegging niet voldoende. Met de nieuwe resolutie schaart de branche zich nu ook massaal achter het streven uit het Klimaatakkoord van Parijs om de opwarming van de aarde beperkt te houden tot 1,5 graad.

IATA-topman Willie Walsh erkende op de vergadering dat de nieuwe verbintenis "een extra uitdaging in een zeer moeilijke tijd" zou zijn, maar hij riep op tot mondiale eensgezindheid binnen de branche. "Voor de luchtvaart is netto nul een gedurfde inzet. Maar het is ook een noodzaak", stelde hij.

Nieuwste generatie vliegtuigen

Air France-KLM streeft er net als andere Europese maatschappijen al langer naar om netto CO2-neutraal te zijn in 2050. Daarbij wil het Frans-Nederlandse concern de uitstoot in 2030 al met de helft hebben teruggedrongen. Om dit te bereiken wordt er onder andere geïnvesteerd in de nieuwste generatie vliegtuigen. Ook ondersteunt Air France-KLM de ontwikkeling van schonere brandstof en nieuwe motoren en vliegtuigen.

Bijvoorbeeld door te gaan vliegen op waterstof zou een grote verduurzamingsslag te behalen moeten zijn. Die technologie levert vermoedelijk weinig op voor 2030, maar kan in de jaren tot 2050 wel veel effect hebben.

Door: ANP

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.

25 april '24 ( 8:30)

Vluchten vanaf Schiphol naar Parijs mogelijk gehinderd door staking in Frankrijk

Het luchtverkeer in grote delen van Europa dreigt donderdag grote hinder te ondervinden door een staking van Franse luchtverkeersleiders. De staking heeft niet alleen gevolgen voor vluchten naar Frankrijk maar ook voor vluchten door het luchtruim van het land.

24 april '24 (15:30)

Marechaussee Schiphol goed voorbereid op drukke meivakantie

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

24 april '24 ( 8:45)

Luchthaven Schiphol verwacht in meivakantie tien procent meer reizigers

Luchthaven Schiphol verwacht tijdens de meivakantie, die komend weekend begint, 10 procent meer reizigers dan vorig jaar. Vanaf 26 april vertrekken dagelijks gemiddeld ruim 70.000 reizigers vanaf Schiphol.

19 april '24 (12:45)

Transavia sluit vertrek uit Nederland bij nachtsluiting niet uit

Transavia-topman Marcel de Nooijer sluit niet uit dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt als de nachtsluiting van Schiphol er komt. Dat zei hij tijdens het radioprogramma Sven op 1. "Ik denk dat wij op een tijdpad zitten dat we niets uitsluiten", aldus De Nooijer.

19 april '24 ( 9:45)

Schiphol Group koopt stikstofrechten voor vliegveld bij Rotterdam

Luchthavenexploitant Schiphol Group heeft stikstofrechten van twee boerenbedrijven in Zuid-Holland gekocht voor vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Dat bevestigt een woordvoerder na een bericht van de Volkskrant. Het vliegveld bij Rotterdam heeft een natuurvergunning nodig en moet daarvoor voldoende rechten hebben om stikstof uit te stoten.