Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Lufthansa bijna klaar met afbetalen staatssteun coronacrisis

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
De Duitse luchtvaartonderneming Lufthansa, die ook vanuit Nederland opereert, wil ruim 2,1 miljard euro ophalen met de uitgifte van nieuwe aandelen. De maatschappij wil het geld gebruiken om het laatste deel van de Duitse staatssteun terug te betalen. Lufthansa-topman Carsten Spohr heeft altijd aangegeven dat hij de terugbetaling van de staatssteun nog met de huidige regering wilde regelen. Met de verkiezingen voor de deur lukt dat net niet.

Berlijn loodste Lufthansa met een bedrag van 9 miljard euro door de crisis. Van dat geld was 6 miljard euro nodig om een belang van 20 procent te nemen, ook stond Berlijn garant voor 3 miljard euro. Na zo'n 18 maanden kan de Duitse regering als aandeelhouder worden geschrapt, mede ook door de kostenbesparingen die Lufthansa realiseerde. De volledige steun moet voor het einde van het jaar zijn terugbetaald.

Van de steun werd 2,7 miljard euro eerder terugbetaald. Zo'n 3,9 miljard euro werd nooit opgenomen.

Stille deelneming

De prijs van de nieuwe aandelen is vastgesteld op 3,58 euro per stuk, en naar verwachting zullen de nieuwe aandelen aan aandeelhouders worden aangeboden tijdens een inschrijvingsperiode van 22 september tot 5 oktober. Het aandeel sloot vrijdag op 8,21 euro. De deal wordt onderschreven door een syndicaat van veertien banken. Ongeveer 1,5 miljard euro van de opbrengst van de aandelenverkoop zal worden gebruikt om de zogeheten stille deelneming van Duitsland te verminderen. Het bedrijf heeft niet gezegd wat het met de rest van de verkoopopbrengsten zal doen.

Duitsland stemde in met een reddingspakket voor Lufthansa aan het begin van de pandemie, toen de luchtvaartmaatschappij gedwongen werd de vloot aan de grond te houden en grote verliezen leed. Met het terugbetalen van de steun is de maatschappij ook bevrijd van de beperkende voorwaarden die de Europese Commissie stelde voor de goedkeuring van de deal, zoals een verbod op dividenden, bonussen voor het management en de aankoop van een belang van meer dan 10 procent in een rivaliserende luchtvaartmaatschappij.

Spohr is nog altijd van mening dat er in Europa te veel luchtvaartmaatschappijen zijn. De coronacrisis heeft volgens hem tijdelijk gezorgd voor een pauze in de consolidatieslag in de sector. Op het moment dat overheidssteun is terugbetaald zal ook dit proces weer vaart krijgen, is zijn verwachting.

Door: ANP

11 juli '25 ( 8:10)

Retro Airbus Transavia getest tijdens eerste vlucht

Woensdag 9 juli 2025 heeft de retrostijl Airbus A321neo, die Transavia ontvangt in het kader van haar zestigjarig jubileum, de eerste vlucht gemaakt. Deze F1-vlucht (First Flight) is een belangrijke test die Airbus uitvoert voordat het toestel wordt overgedragen. Dat meldt Transavia.

10 juli '25 ( 8:51)

KLM vliegt deze zomer naar 161 bestemmingen

Vanaf deze zomer vliegt KLM naar 161 bestemmingen wereldwijd. De stoelcapaciteit groeit met 4% en KLM vervoert in juli en augustus ongeveer 6,4 miljoen passagiers. Vooral Noord-Amerika (+9% vluchten) en Zuid-Europa tonen sterke groei, met 25% meer stoelen naar Portugal en Kroatië. Dat meldt KLM.

08 juli '25 (14:00)

Eindhoven Airport gaat parkeerterrein fors uitbreiden

Eindhoven Airport breidt parkeerterrein P3 op de luchthaven fors uit. Er komt een extra parkeergarage met 1125 parkeerplaatsen bij, is in een persbericht naar buiten gebracht.

08 juli '25 (14:00)

Problemen met afhandeling luchtvracht op Schiphol

De wachttijden voor vrachtwagens om goederen te laden of lossen op Schiphol zijn "onacceptabel lang" geworden. Vrachtwagens wachten soms vier tot acht uur voordat ze kunnen lossen, stelt managing director Maarten van As van brancheorganisatie Air Cargo Nederland (ACN). De afhandeling van luchtvracht op Schiphol kampt volgens hem al langer met problemen.

08 juli '25 ( 9:00)

KLM-piloten gaan ook gevechtsvliegtuigen besturen

KLM geeft piloten ruimte om als reservist verbonden te blijven aan Defensie. Het betreft vliegers die vanuit de luchtmacht overstapten naar de luchtvaartmaatschappij. Die kunnen zo hun vaardigheden op bijvoorbeeld de F-35 op peil houden, waardoor ze snel inzetbaar zijn voor de krijgsmacht. Staatssecretaris Gijs Tuinman en Marjan Rintel (president-directeur van KLM) ondertekenden hiervoor maandag 7 juli 2025 op Schiphol een overeenkomst. Daarover bericht het ministerie van Defensie.

07 juli '25 (13:22)

Nederland stuurt weer F-35's voor bewaking Poolse luchtruim

Nederlandse F-35's gaan van september tot en met december helpen het Poolse luchtruim te bewaken. De inzet van de gevechtsvliegtuigen moet bijdragen aan de militaire afschrikking van Rusland aan de oostkant van het NAVO-grondgebied. Dat schrijft demissionair defensieminister Ruben Brekelmans (VVD) aan de Tweede Kamer. Hij brengt maandag een bezoek aan Polen, samen met premier Dick Schoof.

04 juli '25 (12:56)

Topman Air France-KLM stelt vakbonden gerust over overname SAS

Medewerkers van bijvoorbeeld KLM hoeven niet te vrezen voor hun baan door de overname van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS. Volgens topman Ben Smith van Air France-KLM streeft het luchtvaartconcern juist naar verdere groei met de toevoeging van SAS.

04 juli '25 ( 8:35)

Boeing 747 van Corendon in kunstzinnig jasje

In het jubileumjaar van Corendon krijgt de iconische Boeing 747 in de tuin van het Corendon Amsterdam Schiphol Airport Hotel in Badhoevedorp een nieuw jasje. Beeldend kunstenaar Lieuwe van Gogh heeft een opvallend kunstwerk voor het toestel ontworpen. Medewerkers van Corendon hebben hun eigen creatieve bijdrage geleverd, die Van Gogh verwerkte in het kunstwerk. Dat meldt Corendon.

04 juli '25 ( 7:31)

Air France-KLM wil Scandinavische maatschappij SAS overnemen

Air France-KLM wil de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS overnemen. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie heeft al een belang van bijna 20 procent, maar wil dat uitbreiden naar 60,5 procent.

03 juli '25 (14:59)

KLM test nieuwe bagageregels aan boord van het vliegtuig

Vliegen met ruimbagage, handbagage of een accessoire. Luchtvaartmaatschappijen stunten steeds vaker met tarieven rondom bagage die meegaat op een vlucht. Hoe kleiner de tas, hoe minder je betaalt en hoe groter de tas, hoe meer je bijbetaalt. KLM is de laatste luchtvaartmaatschappij die de tarieven heeft aangepast. KLM test sinds 1 juli het ‘basic’ tarief met onder de stoel een accessoire. Volgens KLM is dat namelijk een stuk goedkoper. Dat meldt Hart van Nederland.