Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

FNV: Schiphol moet maatregelen tegen ultrafijnstof nemen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Werkgevers op Schiphol moeten maatregelen nemen om werknemers te beschermen tegen de blootstelling aan ultrafijnstof. Die oproep doet vakbond FNV na een rapport van de Gezondheidsraad. Daarin staat dat Nederland meer moet doen om de uitstoot van ultrafijnstof terug te dringen en te zorgen dat mensen er minder aan worden blootgesteld. De vakbond wijst in het bijzonder naar de passage waarin naar de luchtvaart en Schiphol wordt gewezen.

Ultrafijnstof bestaat uit deeltjes die kleiner zijn dan 0,1 micrometer, oftewel een tienduizendste van een millimeter. Zulke minieme deeltjes kunnen namelijk heel schadelijk zijn voor de gezondheid, niet alleen van volwassenen en kinderen, maar ook van foetussen. De deeltjes komen vooral voor in de buurt van vliegvelden, langs wegen, bij de scheepvaart en bij fabrieken. Daar zou de uitstoot dan ook moeten worden beperkt, zegt de Gezondheidsraad. Zo zou het kabinet kunnen besluiten om het zwavelgehalte in vliegtuigbrandstof te verlagen. Verder adviseert de raad om ultrafijnstof beter te meten.

Volgens FNV is het zaak dat niet alleen onderzoek naar de gevolgen van de blootstelling wordt gedaan rondom Schiphol, maar ook bij het personeel op de luchthaven. Daarbij zou er ook te weinig aandacht zijn voor voorlichting over de risico's. Ook zouden werknemers onvoldoende beschermd zijn tegen ultrafijnstof.

Vuurlinie

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong benadrukt als het gaat om ultrafijnstof dat werknemers van Schiphol in de vuurlinie staan. Dan gaat het onder andere om langdurige blootstelling, maar ook kortdurende piekbelasting bij startende en aankomend vliegverkeer. "Wat doet Schiphol zelf aan dit probleem?", aldus Jong. "Die vraag wordt nu al jarenlang onder het tapijt geveegd. Dat kan niet langer."

Schiphol zegt in een reactie voortdurend bezig te zijn met verduurzaming en het creëren van een goede werkplek. "Het terugdringen van alle uitstoot, inclusief ultrafijnstof, is daarin cruciaal. Dit advies benadrukt de urgentie daarvan", aldus de luchthaven in een verklaring.

Schiphol kwam in 2019 al met een plan om de uitstoot van ultrafijnstof terug te dringen. Daarbij wil het luchthavenbedrijf tegen 2030 emissievrij zijn. Om meer duidelijkheid te krijgen over de hoeveelheid en concentraties ultrafijnstof op de luchthaven doet TNO hier in opdracht van Schiphol onderzoek naar. Binnenkort verschijnen de resultaten. "Die informatie helpt ons nog gerichter te werk te gaan", aldus Schiphol.

Door: ANP

20 september '24 (12:00)

Augustus drukste maand voor Schiphol sinds oktober 2019

Op Schiphol was het vorige maand het drukst sinds oktober 2019. De luchthaven verwerkt deze zomer beduidend meer passagiers dan vorig jaar en nadert de passagiersaantallen van de laatste zomer voor de coronapandemie.

20 september '24 ( 8:48)

Samenwerkingsverband KLM-BCG verwelkomt Singapore Airlines als nieuwe klant

KLM en Boston Consulting Group (BCG) hebben aangekondigd dat Singapore Airlines gebruik gaat maken van Pathfinder. Dit is een van de op artificial intelligence (AI) gebaseerde tools die KLM en BCG hebben ontwikkeld in het kader van hun partnerschap om de digitale luchtvaartoperaties wereldwijd te verbeteren. Dat meldt KLM.

17 september '24 ( 7:04)

Eerste officiële vlucht van Airbus A321neo van KLM

Maandag 16 september 2024 beleefde KLM de eerste officiële vlucht van de splinternieuwe Airbus A321neo. In alle vroegte werden de eerste bagagecontainers beladen, ging de bemanning aan boord en werden de passagiers ingecheckt. Dat meldt KLM.

17 september '24 ( 6:59)

Reizigers met verminderde mobiliteit kunnen op Schiphol met zelfrijdende rolstoelen naar gate

Minder mobiele reizigers worden sinds een week op Schiphol door zelfrijdende rolstoelen naar hun gate gebracht. Met die innovatie wil Schiphol de zelfstandigheid van deze reizigers vergroten en voor hen het reizen zo makkelijk mogelijk maken. Tien autonome rolstoelen van WHILL rijden een jaar lang rond op de luchthaven om deze uitgebreid te testen in de praktijk. Daarover bericht Schiphol.

13 september '24 (15:00)

Vanaf 2027 hogere belasting op lange vluchten

Het kabinet wil vanaf 2027 een hogere belasting invoeren op langeafstandsvluchten. Dat doet het kabinet vanwege de hogere CO2-uitstoot van dit soort vluchten.

13 september '24 ( 9:16)

Schiphol-Oostbaan ruim een week buiten gebruik om onderhoud

Aan de Schiphol-Oostbaan vindt van maandag 16 september tot en met dinsdag 24 september 2024 jaarlijks regulier onderhoud plaats. In deze periode is de Schiphol-Oostbaan buiten gebruik. Op zaterdag 21 en zondag 22 september is deze baan wel beschikbaar. Dat meldt Schiphol.

11 september '24 (15:30)

Schiphol haalt 600 miljoen op voor verbetering infrastructuur

Luchthaven Schiphol heeft voor 600 miljoen euro aan obligaties uitgegeven. Het bedrijf gebruikt dit geld om te investeren in de infrastructuur en om de arbeidsomstandigheden en dienstverlening op de luchthaven te verbeteren.

11 september '24 (11:30)

Schiphol tevreden na staking: geen hinder Transavia

Luchtvaartmaatschappij Transavia heeft geen hinder ondervonden van de staking in het openbaar vervoer woensdagochtend. "Iedereen heeft zijn weg naar de luchthaven gevonden", zegt een woordvoerder. Er waren volgens hem dan ook geen reizigers die hun vliegtuig hebben gemist.

10 september '24 (15:45)

Rechter geeft Schiphol gelijk in kort geding over ov-staking

De voorzieningenrechter in Haarlem heeft geoordeeld dat Schiphol voldoende reden heeft om een minimale dienstregeling te eisen tussen Amsterdam Centraal en de luchthaven tijdens de ov-staking. Dit was de insteek van een kort geding van Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer tegen vakbond FNV.

10 september '24 (11:15)

Schiphol vreest verkeersinfarct als er geen ov rijdt door staking

Schiphol vreest dat er woensdagochtend vroeg rond de luchthaven een verkeersinfarct ontstaat door de staking van de NS. Volgens de advocaat van Schiphol bereikt het wegennet al aan het begin van de actie om 04.00 uur de maximale capaciteit, zei ze in de rechtbank in Haarlem. Daarom eisen de luchthaven en de gemeente Haarlemmermeer een minimale dienstregeling.