Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ILT geeft signalen af om luchtvaart nóg veiliger te maken

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) geeft in het rapport Kruisend Luchtverkeer op Schiphol enkele signalen af aan minister Visser van Infrastructuur en Waterstaat. Deze signalen kunnen een bijdrage leveren aan het nóg verder verbeteren van veiligheid van het Nederlandse vliegverkeer. In het rapport staan de resultaten van een onderzoek dat de ILT onder meer heeft gedaan na een aantal incidenten in de afgelopen jaren, waarbij vliegtuigen dicht bij elkaar in de buurt kwamen. Dit meldt de ILT. 

Uit het onderzoek blijkt op de eerste plaats dat de procedures, die worden gebruikt door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) voor kruisend vliegverkeer, voldoen aan de mondiale normen en aan de Nederlandse wettelijke veiligheidsnorm. Toch viel de ILT een aantal zaken op, die zouden kunnen bijdragen aan het nog veiliger maken van het Nederlandse vliegverkeer:

  • Gevolgen van een ongeval

Het viel de ILT op dat bij het bepalen van de wettelijke veiligheidsnorm geen rekening is gehouden met de gevolgen van een ongeval voor bijvoorbeeld de mensen die op en rond Schiphol wonen en werken. Deze ‘externe veiligheid’ zou mee moeten wegen in de evaluatie van de veiligheidsnorm

  • Norm voor incidenten

Er is alleen een veiligheidsnorm voor ongevallen en geen veiligheidsnorm voor incidenten. Op incidenten kan de ILT daarom moeilijker handhaven.

  • Geen wet- en regelgeving kruisend verkeer

Een derde signaal ter verbetering; er bestaat, zowel internationaal als nationaal, geen specifieke wet- en regelgeving voor kruisend luchtverkeer. Ook de ‘Beleidsregels veiligheidsnormen ATC’ (Air Traffic Control) zijn hier niet specifiek voor geschreven.

  • Wettelijke veiligheidsnorm

De norm in de Beleidsregels veiligheidsnormen ATC is gebaseerd op de gemiddelde kans op een aan luchtverkeersleiding gerelateerd ongeval in de hele wereld tussen 1980 en 2005. Na 2005 is deze gemiddelde kans op een ongeval kleiner geworden. De huidige wettelijke veiligheidsnorm houdt daar geen rekening mee. Uitgaande van 500.000 vluchten per jaar op Schiphol staat de wettelijke veiligheidsnorm toe dat er iedere 20 jaar 3 ongevallen gebeuren, waarbij de luchtverkeersleiding betrokken is.

  • Kruisend luchtverkeer

De luchthaven Schiphol heeft start- en landingsbanen in verschillende windrichtingen. Starten en landen met veel wind vanaf de zijkant van het vliegtuig is gevaarlijk. Door dit banenstelsel kunnen vliegtuigen altijd tegen de wind in starten en landen. Dit stelsel heeft ook nadelen. De gebruikte start- en landingsbanen kunnen elkaar kruisen. Ook zijn er baancombinaties waarbij het verlengde van de banen elkaar in de lucht kruist. Dit noemen we kruisend luchtverkeer, afhankelijk baangebruik of convergerend baangebruik.

Aanleiding onderzoek

Aanleiding van dit onderzoek van de ILT was het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) naar aanleiding van een incident in 2018. Bij dit incident kwamen twee vliegtuigen dicht bij elkaar in de buurt. In dit rapport adviseerde de OVV aan de minister van IenW om te laten beoordelen of de procedures voor afhankelijk baangebruik van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) voldoen aan de wet- en regelgeving. Hierop heeft de ILT de beoordeling uitgevoerd. Aansluitend heeft de ILT aanvullend onderzoek gedaan vanwege twee vergelijkbare incidenten uit 2007 en 2015. En vanwege het feit dat de veiligheidsstudie van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), waaruit blijkt dat de procedures veilig zijn, uit 2015 stamt. 

Door: Nationale Transportgids

01 juli '25 (11:09)

Aantal passagiers budgetmaatschappijen verdrievoudigd in twintig jaar

Het aantal passagiers dat met een budgetvliegtuigmaatschappij zoals Ryanair en easyJet vliegt, is in twintig jaar verdrievoudigd. In 2024 reisden 27,8 miljoen passagiers van of naar een Nederlandse luchthaven met een budgetmaatschappij, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is drie keer zoveel als de 9,3 miljoen passagiers in 2004.

01 juli '25 (10:11)

Aantal reizigers met budgetmaatschappij verdrievoudigd sinds 2004

Steeds meer Nederlanders stappen op het vliegtuig met een budgetmaatschappij. In 2024 vlogen 27,8 miljoen passagiers via een prijsvechter van of naar een Nederlandse luchthaven. Twintig jaar geleden waren dat er nog maar 9,3 miljoen. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

28 juni '25 (11:21)

Transavia ontvangt tiende Airbus A321neo: exit voor Boeing 737

Transavia heeft de tiende Airbus A321neo in ontvangst genomen. Dit vliegtuig landde vrijdag 27 juni 2025 omstreeks 18.00 uur op Schiphol en maakte ’s avonds al de eerste commerciële vlucht naar Mallorca. Dat meldt Transavia.

27 juni '25 (22:21)

Provincie: vliegveld Maastricht Aachen Airport niet in de buurt van faillissement

Het noodlijdende Maastricht Aachen Airport (MAA) staat niet op punt van omvallen en zit daar ook niet tegenaan, zegt de Limburgse gedeputeerde Stephan Satijn. De luchthaven ten noorden van Maastricht sloot vorig jaar af met 11,5 miljoen euro verlies, fors meer dan in 2023.

27 juni '25 (22:21)

KLM wil met loonbod vakbonden tegemoetkomen

Luchtvaartmaatschappij KLM wil met een loonbod de vakbonden tegemoetkomen. KLM zegt de nullijn los te zullen laten en nodigt alle tien vakbonden uit voor een zogenoemd multi-overleg op 2 juli waar over vier cao's gesproken wordt. Dat overleg zal dan gaan over loon en looptijd, twee onderwerpen die voor al deze cao's relevant zijn, aldus KLM.

26 juni '25 ( 1:59)

Rechter verbiedt 24 uursstaking KLM-personeel op Schiphol

Grondpersoneel van KLM mag zaterdag niet 24 uur lang staken, oordeelt de rechtbank in Haarlem. Vakbonden FNV en CNV kondigden de actie op Schiphol aan om hun eisen voor koopkrachtbehoud kracht bij te zetten. KLM spande een kort geding aan omdat de luchtvaartmaatschappij de actie te ver vindt gaan. De rechter oordeelt dat de staking te ingrijpend is door alle mogelijke veiligheidsproblemen die op Schiphol kunnen ontstaan.

25 juni '25 (14:14)

Van Zanen: bijna driehonderd drones uit lucht gehaald rond NAVO-top

Tot nu toe zijn er in de dagen rond de NAVO-top in Den Haag bijna driehonderd drones uit de lucht gehaald. Dat zei de Haagse burgemeester Jan van Zanen tijdens een werkbezoek dat hij deed met demissionair staatssecretaris van Defensie, Gijs Tuinman. Ze namen een kijkje op locaties in de hofstad waar speciale eenheden van Defensie drones uit de lucht halen.

25 juni '25 ( 8:51)

Opnieuw problemen op spoor bij Schiphol: nu seinstoring

Er zijn woensdagochtend opnieuw problemen op het spoor bij Schiphol. Tussen Amsterdam Zuid en Schiphol rijden fors minder treinen dan normaal door een seinstoring. Dit duurt naar verwachting tot ongeveer 09.15 uur. De storing heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven.

24 juni '25 (11:03)

FNV kondigt staking aan bij grondpersoneel KLM

Het grondpersoneel van KLM staakt zaterdag 24 uur lang, heeft vakbond FNV aangekondigd. Daardoor dreigen dan veel vluchten uit te vallen, omdat bijvoorbeeld koffers niet in vliegtuigen geladen kunnen worden.

24 juni '25 (11:03)

Groter jaarverlies voor Maastricht Aachen Airport

Maastricht Aachen Airport heeft over 2024 een groter verlies geleden dan een jaar eerder. De hoeveelheid via de lucht vervoerde vracht liep terug en het aantal passagiers groeide slechts minimaal ten opzichte van 2023, het jaar waarin de luchthaven acht weken gesloten was voor vliegverkeer door de baanrenovatie.