Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ILT geeft signalen af om luchtvaart nóg veiliger te maken

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) geeft in het rapport Kruisend Luchtverkeer op Schiphol enkele signalen af aan minister Visser van Infrastructuur en Waterstaat. Deze signalen kunnen een bijdrage leveren aan het nóg verder verbeteren van veiligheid van het Nederlandse vliegverkeer. In het rapport staan de resultaten van een onderzoek dat de ILT onder meer heeft gedaan na een aantal incidenten in de afgelopen jaren, waarbij vliegtuigen dicht bij elkaar in de buurt kwamen. Dit meldt de ILT. 

Uit het onderzoek blijkt op de eerste plaats dat de procedures, die worden gebruikt door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) voor kruisend vliegverkeer, voldoen aan de mondiale normen en aan de Nederlandse wettelijke veiligheidsnorm. Toch viel de ILT een aantal zaken op, die zouden kunnen bijdragen aan het nog veiliger maken van het Nederlandse vliegverkeer:

  • Gevolgen van een ongeval

Het viel de ILT op dat bij het bepalen van de wettelijke veiligheidsnorm geen rekening is gehouden met de gevolgen van een ongeval voor bijvoorbeeld de mensen die op en rond Schiphol wonen en werken. Deze ‘externe veiligheid’ zou mee moeten wegen in de evaluatie van de veiligheidsnorm

  • Norm voor incidenten

Er is alleen een veiligheidsnorm voor ongevallen en geen veiligheidsnorm voor incidenten. Op incidenten kan de ILT daarom moeilijker handhaven.

  • Geen wet- en regelgeving kruisend verkeer

Een derde signaal ter verbetering; er bestaat, zowel internationaal als nationaal, geen specifieke wet- en regelgeving voor kruisend luchtverkeer. Ook de ‘Beleidsregels veiligheidsnormen ATC’ (Air Traffic Control) zijn hier niet specifiek voor geschreven.

  • Wettelijke veiligheidsnorm

De norm in de Beleidsregels veiligheidsnormen ATC is gebaseerd op de gemiddelde kans op een aan luchtverkeersleiding gerelateerd ongeval in de hele wereld tussen 1980 en 2005. Na 2005 is deze gemiddelde kans op een ongeval kleiner geworden. De huidige wettelijke veiligheidsnorm houdt daar geen rekening mee. Uitgaande van 500.000 vluchten per jaar op Schiphol staat de wettelijke veiligheidsnorm toe dat er iedere 20 jaar 3 ongevallen gebeuren, waarbij de luchtverkeersleiding betrokken is.

  • Kruisend luchtverkeer

De luchthaven Schiphol heeft start- en landingsbanen in verschillende windrichtingen. Starten en landen met veel wind vanaf de zijkant van het vliegtuig is gevaarlijk. Door dit banenstelsel kunnen vliegtuigen altijd tegen de wind in starten en landen. Dit stelsel heeft ook nadelen. De gebruikte start- en landingsbanen kunnen elkaar kruisen. Ook zijn er baancombinaties waarbij het verlengde van de banen elkaar in de lucht kruist. Dit noemen we kruisend luchtverkeer, afhankelijk baangebruik of convergerend baangebruik.

Aanleiding onderzoek

Aanleiding van dit onderzoek van de ILT was het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) naar aanleiding van een incident in 2018. Bij dit incident kwamen twee vliegtuigen dicht bij elkaar in de buurt. In dit rapport adviseerde de OVV aan de minister van IenW om te laten beoordelen of de procedures voor afhankelijk baangebruik van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) voldoen aan de wet- en regelgeving. Hierop heeft de ILT de beoordeling uitgevoerd. Aansluitend heeft de ILT aanvullend onderzoek gedaan vanwege twee vergelijkbare incidenten uit 2007 en 2015. En vanwege het feit dat de veiligheidsstudie van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), waaruit blijkt dat de procedures veilig zijn, uit 2015 stamt. 

Door: Nationale Transportgids

15 oktober '24 ( 8:34)

Groep jongeren met Peter Pan Vakantieclub van Transavia naar Mallorca

De stichting Peter Pan Vakantieclub van Transavia organiseerde begin deze maand een reis naar het Spaanse eiland Mallorca voor jongeren die kanker hebben of hebben gehad. Dat meldt Transavia.

11 oktober '24 (17:30)

Schiphol waarschuwt voor extra geluidshinder om baanonderhoud

Schiphol vraagt het kabinet weer om goedkeuring om komende zomer andere start- en landingsbanen extra te gebruiken omdat de Buitenveldertbaan dan groot onderhoud ondergaat. "We realiseren ons dat dit alternatief baangebruik tot extra geluidshinder kan leiden voor omwonenden rondom deze alternatieve banen. We werken aan diverse maatregelen om de hinder daar waar mogelijk te verminderen", staat in een verklaring op de website van Schiphol.

11 oktober '24 ( 8:46)

Transavia vliegt komende zomer naar Triëst en Londen

Transavia introduceert voor het zomerschema van 2025 nieuwe bestemmingen. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij vliegt komende zomer vanaf Rotterdam The Hague Airport naar Triëst en Londen Stansted. Dat meldt Transavia.

10 oktober '24 (13:00)

Madlener ontkent druk te hebben gezet op ambtenaren om Schiphol

Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ontkent dat hij ambtenaren onder druk heeft gezet om tot andere berekeningen te komen over het verminderen van geluidsoverlast rond Schiphol. De luchthaven hoeft van de minister minder te krimpen dan het vorige kabinet had bepaald, en volgens NRC komt dat doordat Madlener ambtenaren "onder druk zette" om informatie van Schiphol en KLM te gebruiken.

08 oktober '24 ( 8:48)

Samenwerking Corendon en IAMTORO: fotoshoot in Egypte

IAMTORO zoekt modellen voor een fotoshoot in Egypte. Zondag 20 oktober 2024 organiseert dit ondergoedmerk een open casting bij de Boeing 747 in de tuin van hotel Corendon Amsterdam Schiphol Airport. Vorig jaar hield IAMTORO nog een zomerse casting op het Leidseplein. Maar liefst tachtig mannen streden toen om een fotoshoot op Bonaire. Dat meldt Corendon.

07 oktober '24 (20:30)

Air France schort vluchten Israël en Libanon langer op

Air France heeft vluchten van en naar Tel Aviv in Israël en de Libanese hoofdstad Beiroet langer opgeschort door de aanhoudende spanningen tussen die twee landen. Daarmee volgt het Franse bedrijf onder meer zustermaatschappij KLM en dochtermaatschappij Transavia.

07 oktober '24 (13:30)

Schiphol wijzigt controles niet na walkietalkieverbod Emirates

De controles op Schiphol worden niet aangepast, nadat Emirates heeft aangekondigd dat passagiers geen piepers en walkietalkies mee mogen nemen als zij met de luchtvaartmaatschappij van of naar Dubai vliegen. Recent zijn duizenden van die apparaten van Hezbollahleden in Libanon ontploft.

04 oktober '24 ( 6:00)

Eerste repatriëringsvlucht vanuit Libanon naar Eindhoven

Op de luchtmachtbasis Eindhoven landt vrijdag een eerste toestel met Nederlanders die worden teruggehaald uit Libanon. Hoeveel mensen er in het transportvliegtuig zullen zitten, wordt volgens Buitenlandse Zaken pas kort voor vertrek bekend.

03 oktober '24 (12:15)

Vakbond cabinepersoneel vreest niet voor banenverlies bij KLM

De vakbond voor cabinepersoneel, VNC, maakt zich geen zorgen dat bij KLM mogelijk banen verdwijnen door de maatregelen om kosten terug te dringen en de financiën van de luchtvaartmaatschappij te verbeteren. KLM wil daarbij onder meer de organisatie vereenvoudigen en onderzoeken in hoeverre het mogelijk is dubbele functies samen te voegen.

03 oktober '24 (11:30)

Snack op vlucht KLM vooralsnog gratis

Het is nog niet zeker of passagiers op Europese vluchten van KLM binnenkort moeten betalen voor een snack of drankje aan boord. Dat meldt een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij. KLM maakte donderdagochtend bekend het cateringaanbod aan boord te onderzoeken om op termijn jaarlijks minimaal 100 miljoen euro aan extra inkomsten te realiseren.