Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ILT geeft signalen af om luchtvaart nóg veiliger te maken

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) geeft in het rapport Kruisend Luchtverkeer op Schiphol enkele signalen af aan minister Visser van Infrastructuur en Waterstaat. Deze signalen kunnen een bijdrage leveren aan het nóg verder verbeteren van veiligheid van het Nederlandse vliegverkeer. In het rapport staan de resultaten van een onderzoek dat de ILT onder meer heeft gedaan na een aantal incidenten in de afgelopen jaren, waarbij vliegtuigen dicht bij elkaar in de buurt kwamen. Dit meldt de ILT. 

Uit het onderzoek blijkt op de eerste plaats dat de procedures, die worden gebruikt door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) voor kruisend vliegverkeer, voldoen aan de mondiale normen en aan de Nederlandse wettelijke veiligheidsnorm. Toch viel de ILT een aantal zaken op, die zouden kunnen bijdragen aan het nog veiliger maken van het Nederlandse vliegverkeer:

  • Gevolgen van een ongeval

Het viel de ILT op dat bij het bepalen van de wettelijke veiligheidsnorm geen rekening is gehouden met de gevolgen van een ongeval voor bijvoorbeeld de mensen die op en rond Schiphol wonen en werken. Deze ‘externe veiligheid’ zou mee moeten wegen in de evaluatie van de veiligheidsnorm

  • Norm voor incidenten

Er is alleen een veiligheidsnorm voor ongevallen en geen veiligheidsnorm voor incidenten. Op incidenten kan de ILT daarom moeilijker handhaven.

  • Geen wet- en regelgeving kruisend verkeer

Een derde signaal ter verbetering; er bestaat, zowel internationaal als nationaal, geen specifieke wet- en regelgeving voor kruisend luchtverkeer. Ook de ‘Beleidsregels veiligheidsnormen ATC’ (Air Traffic Control) zijn hier niet specifiek voor geschreven.

  • Wettelijke veiligheidsnorm

De norm in de Beleidsregels veiligheidsnormen ATC is gebaseerd op de gemiddelde kans op een aan luchtverkeersleiding gerelateerd ongeval in de hele wereld tussen 1980 en 2005. Na 2005 is deze gemiddelde kans op een ongeval kleiner geworden. De huidige wettelijke veiligheidsnorm houdt daar geen rekening mee. Uitgaande van 500.000 vluchten per jaar op Schiphol staat de wettelijke veiligheidsnorm toe dat er iedere 20 jaar 3 ongevallen gebeuren, waarbij de luchtverkeersleiding betrokken is.

  • Kruisend luchtverkeer

De luchthaven Schiphol heeft start- en landingsbanen in verschillende windrichtingen. Starten en landen met veel wind vanaf de zijkant van het vliegtuig is gevaarlijk. Door dit banenstelsel kunnen vliegtuigen altijd tegen de wind in starten en landen. Dit stelsel heeft ook nadelen. De gebruikte start- en landingsbanen kunnen elkaar kruisen. Ook zijn er baancombinaties waarbij het verlengde van de banen elkaar in de lucht kruist. Dit noemen we kruisend luchtverkeer, afhankelijk baangebruik of convergerend baangebruik.

Aanleiding onderzoek

Aanleiding van dit onderzoek van de ILT was het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) naar aanleiding van een incident in 2018. Bij dit incident kwamen twee vliegtuigen dicht bij elkaar in de buurt. In dit rapport adviseerde de OVV aan de minister van IenW om te laten beoordelen of de procedures voor afhankelijk baangebruik van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) voldoen aan de wet- en regelgeving. Hierop heeft de ILT de beoordeling uitgevoerd. Aansluitend heeft de ILT aanvullend onderzoek gedaan vanwege twee vergelijkbare incidenten uit 2007 en 2015. En vanwege het feit dat de veiligheidsstudie van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), waaruit blijkt dat de procedures veilig zijn, uit 2015 stamt. 

Door: Nationale Transportgids

26 juli '24 ( 7:42)

KLM en ZeroAvia gaan voor emissievrije demonstratievlucht op vloeibare waterstof

Woensdag 24 juli 2024 hebben KLM en ZeroAvia bekendgemaakt dat ze werken aan een demonstratievlucht met ZeroAvia's ZA2000 emissievrije waterstofmotoren voor grote regionale turbopropvliegtuigen. Dat meldt KLM.

25 juli '24 (10:45)

KLM wil kosten verder terugdringen

KLM wil de kosten de komende tijd verder terugdringen. Dat zeggen topvrouw Marjan Rintel en financieel topman Bas Brouns in een toelichting op de kwartaalresultaten van de luchtvaartmaatschappij. De omzet en operationele winst stegen in de maanden april tot en met juni weliswaar, toch zijn de kosten nog altijd hoog. "Daarmee vinden wij dat de resultaten tegenvallen en dus trekken we de broekriem aan", stelt Rintel.

25 juli '24 (10:00)

Air France-KLM verwacht 10 miljoen euro schade door computerstoring

Air France-KLM verwacht een schadepost van rond de 10 miljoen euro door de wereldwijde computerstoring van vorige week. Door die storing moest KLM vrijdag 75 retourvluchten annuleren op luchthaven Schiphol, met name van en naar Europese bestemmingen.

25 juli '24 ( 8:45)

Air France-KLM denkt 200 miljoen euro mis te lopen door Olympische Spelen

Air France-KLM verwacht tijdens de zomer rond de 200 miljoen euro mis te lopen door de Olympische Spelen. Dat is meer dan de 160 miljoen tot 180 miljoen euro waarvoor het luchthavenconcern begin deze maand waarschuwde. Veel reizigers lijken Parijs gedurende het sporttoernooi te mijden, gezien het aantal zomerboekingen dat achterblijft.

24 juli '24 ( 8:45)

Meer passagiers en meer winst voor easyJet

De Britse luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het afgelopen kwartaal meer winst geboekt. Ook stapten meer passagiers aan boord van de vliegtuigen van de budgetmaatschappij.

23 juli '24 (15:00)

Flink minder omzet luchtvrachtbedrijven Schiphol

Luchtvrachtbedrijven op Schiphol hebben hun omzet vorig jaar met 35 procent zien dalen vergeleken met een jaar eerder. Dat staat in de Internal Air Transport Association (IATA) Top-100, die Nieuwsblad Transport jaarlijks opstelt. Vorig jaar boekten de luchtvrachtbedrijven een omzet van 1,34 miljard euro, terwijl dat een jaar eerder nog ruim 2 miljard euro was. Reden voor de teruggelopen omzet is de scherpe daling van luchtvrachttarieven.

22 juli '24 (11:00)

Boetes voor luchtvaartmaatschappijen rond verkeerd gebruik slots

De luchtvaartmaatschappijen British Airways, easyJet, TUI Airlines en Vueling krijgen boetes van in totaal iets meer dan 1 miljoen euro voor het verkeerd gebruik van slots op Schiphol en Eindhoven Airport. De boetes worden opgelegd door de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit).

19 juli '24 (13:45)

Ook vertraging op Eindhoven Airport door computerstoring

De drukte en vertraging op Eindhoven Airport als gevolg van de wereldwijde computerstoring lopen op. In de vertrekhal van het vliegveld staan volgens een woordvoerster lange rijen en veel inkomende en uitgaande vluchten hebben ruim een uur vertraging. "De situatie is onder controle, maar nog niet opgelost", klinkt het.

19 juli '24 (11:15)

Zeer grote drukte op Schiphol door computerstoring

Op Schiphol hebben passagiers veel last van de wereldwijde computerstoring, die onder meer de luchtvaart heeft getroffen. Volgens een ANP-verslaggever is het vooral druk in vertrekhal 3, met lange rijen, en wordt omgeroepen dat door de storing vluchten kunnen uitvallen of vertraging oplopen. De storing lijkt vooral vertrekkende vluchten te raken, want op de borden staat dat een aantal vertrekkende vluchten vertraging heeft.

19 juli '24 (11:00)

Inchecken Rotterdam The Hague Airport onmogelijk door storing

Rotterdam The Hague Airport ondervindt grote problemen door de wereldwijde computerstoring. Volgens een woordvoerder van de luchthaven is het op dit moment niet mogelijk voor de meeste passagiers om in te checken.