Veiligheidsbeleid bij vliegtuigbouwer Boeing onder de loep

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration (FAA) gaat onderzoek doen naar hoe er bij Boeing wordt omgegaan met veiligheidskwesties. Uit een enquête van de FAA van eerder dit jaar bleek dat veel werktuigbouwkundigen van de vliegtuigbouwer het moeilijk vonden om problemen te melden. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een brief van het afdelingshoofd van de FAA die verantwoordelijk is voor het toezicht op Boeing.

"De bedrijfscultuur van Boeing lijkt de leden van de ODA-eenheid te belemmeren om openlijk met de FAA te communiceren", staat in de brief. ODA verwijst naar Organization Designation Authorization. Dat is de groep binnen Boeing die bevoegd is om namens de Amerikaanse overheid veiligheidsbeslissingen te nemen en die wordt geacht onafhankelijk te blijven.

Ruim een op de drie werknemers van de vliegtuigbouwer zei geen veiligheidsproblemen te kunnen melden zonder inmenging. Het is niet duidelijk hoeveel mensen er zijn ondervraagd. De enquête werd van mei tot en met juli van dit jaar gehouden.

Veiligheidssyteem Boeing 737 MAX

Boeing kampt al een tijd met defecten aan vliegtuigen. Zo stond de 737 MAX meer dan een jaar aan de grond na twee crashes die waren veroorzaakt door een computersysteem. In beide gevallen bleek een veiligheidssysteem de neus van het toestel herhaaldelijk naar beneden te duwen, ook als dat niet nodig was. Door de crashes in Indonesië en Ethiopië kwamen honderden mensen om het leven.

Vorige maand werd nog bekend dat meer dan 2500 Boeing 737's in de Verenigde Staten moeten worden nagekeken. De FAA meldde dat er mogelijk een defect zat in een drukschakelaar van het toestel. In juli werd ook bekend dat de vliegtuigbouwer dit jaar veel minder 787 Dreamliners gaat leveren dan voorzien. In de toestellen werd een fabricagefout ontdekt in de buurt van de neus.

Door: ANP