Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Veiligheidsbeleid bij vliegtuigbouwer Boeing onder de loep

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration (FAA) gaat onderzoek doen naar hoe er bij Boeing wordt omgegaan met veiligheidskwesties. Uit een enquête van de FAA van eerder dit jaar bleek dat veel werktuigbouwkundigen van de vliegtuigbouwer het moeilijk vonden om problemen te melden. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een brief van het afdelingshoofd van de FAA die verantwoordelijk is voor het toezicht op Boeing.

"De bedrijfscultuur van Boeing lijkt de leden van de ODA-eenheid te belemmeren om openlijk met de FAA te communiceren", staat in de brief. ODA verwijst naar Organization Designation Authorization. Dat is de groep binnen Boeing die bevoegd is om namens de Amerikaanse overheid veiligheidsbeslissingen te nemen en die wordt geacht onafhankelijk te blijven.

Ruim een op de drie werknemers van de vliegtuigbouwer zei geen veiligheidsproblemen te kunnen melden zonder inmenging. Het is niet duidelijk hoeveel mensen er zijn ondervraagd. De enquête werd van mei tot en met juli van dit jaar gehouden.

Veiligheidssyteem Boeing 737 MAX

Boeing kampt al een tijd met defecten aan vliegtuigen. Zo stond de 737 MAX meer dan een jaar aan de grond na twee crashes die waren veroorzaakt door een computersysteem. In beide gevallen bleek een veiligheidssysteem de neus van het toestel herhaaldelijk naar beneden te duwen, ook als dat niet nodig was. Door de crashes in Indonesië en Ethiopië kwamen honderden mensen om het leven.

Vorige maand werd nog bekend dat meer dan 2500 Boeing 737's in de Verenigde Staten moeten worden nagekeken. De FAA meldde dat er mogelijk een defect zat in een drukschakelaar van het toestel. In juli werd ook bekend dat de vliegtuigbouwer dit jaar veel minder 787 Dreamliners gaat leveren dan voorzien. In de toestellen werd een fabricagefout ontdekt in de buurt van de neus.

Door: ANP

11 september '24 (15:30)

Schiphol haalt 600 miljoen op voor verbetering infrastructuur

Luchthaven Schiphol heeft voor 600 miljoen euro aan obligaties uitgegeven. Het bedrijf gebruikt dit geld om te investeren in de infrastructuur en om de arbeidsomstandigheden en dienstverlening op de luchthaven te verbeteren.

11 september '24 (11:30)

Schiphol tevreden na staking: geen hinder Transavia

Luchtvaartmaatschappij Transavia heeft geen hinder ondervonden van de staking in het openbaar vervoer woensdagochtend. "Iedereen heeft zijn weg naar de luchthaven gevonden", zegt een woordvoerder. Er waren volgens hem dan ook geen reizigers die hun vliegtuig hebben gemist.

10 september '24 (15:45)

Rechter geeft Schiphol gelijk in kort geding over ov-staking

De voorzieningenrechter in Haarlem heeft geoordeeld dat Schiphol voldoende reden heeft om een minimale dienstregeling te eisen tussen Amsterdam Centraal en de luchthaven tijdens de ov-staking. Dit was de insteek van een kort geding van Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer tegen vakbond FNV.

10 september '24 (11:15)

Schiphol vreest verkeersinfarct als er geen ov rijdt door staking

Schiphol vreest dat er woensdagochtend vroeg rond de luchthaven een verkeersinfarct ontstaat door de staking van de NS. Volgens de advocaat van Schiphol bereikt het wegennet al aan het begin van de actie om 04.00 uur de maximale capaciteit, zei ze in de rechtbank in Haarlem. Daarom eisen de luchthaven en de gemeente Haarlemmermeer een minimale dienstregeling.

10 september '24 ( 8:43)

KLM Cityhopper naar Valencia voor The Aviation Challenge

Een Embraer 195-E2 van KLM Cityhopper is donderdag 5 september 2024 vanaf Amsterdam Schiphol Airport naar Valencia Airport gevlogen voor The Aviation Challenge. Daarover bericht KLM.

10 september '24 ( 6:00)

Geheime archiefstukken Bijlmervliegramp na decennia openbaar

Nabestaanden en andere belangstellenden krijgen 32 jaar na de Bijlmervliegramp inzage in archiefstukken over de dodelijke vliegtuigcrash. Een deel van het tot dusver geheime archief wordt openbaar. Over de ramp leven nog altijd vragen en is in het verleden veel gespeculeerd.

09 september '24 (15:30)

Honderden schoonmakers voeren actie op Schiphol

Een paar honderd schoonmakers voeren op Schiphol actie voor een betere regeling om eerder te kunnen stoppen met hun werk. Volgens vakbond FNV is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd.

09 september '24 (15:15)

Schiphol test zelfrijdende rolstoel voor minder mobiele reizigers

Reizigers met verminderde mobiliteit, zoals ouderen of mensen met lichamelijke klachten, kunnen vanaf deze week op Schiphol gebruikmaken van zelfrijdende rolstoelen. De dienst is gratis en vooraf reserveren is niet nodig, meldt Schiphol.

09 september '24 (11:45)

Ook op Schiphol leggen schoonmakers 24 uur het werk neer

Schoonmakers in heel het land hebben maandag het werk neergelegd omdat ze een betere regeling willen om eerder met hun baan te kunnen stoppen. Volgens FNV-bestuurder Herrie Hoogenboom is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd. De vakbond heeft opgeroepen om 24 uur lang te staken, vanaf 00.00 uur in de nacht van zondag op maandag. Hoeveel mensen hun werk hebben neergelegd, weet de bestuurder nog niet.

05 september '24 ( 8:45)

Pilotentekort: KLM vraagt parttimevliegers om meer uren te vliegen

KLM gaat parttimepiloten vragen om meer uren te vliegen. De luchtvaartmaatschappij kampt naar eigen zeggen met een groot pilotentekort en denkt dat de parttimers kunnen helpen om komende jaren roosterproblemen te voorkomen.