Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Veiligheidsbeleid bij vliegtuigbouwer Boeing onder de loep

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration (FAA) gaat onderzoek doen naar hoe er bij Boeing wordt omgegaan met veiligheidskwesties. Uit een enquête van de FAA van eerder dit jaar bleek dat veel werktuigbouwkundigen van de vliegtuigbouwer het moeilijk vonden om problemen te melden. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een brief van het afdelingshoofd van de FAA die verantwoordelijk is voor het toezicht op Boeing.

"De bedrijfscultuur van Boeing lijkt de leden van de ODA-eenheid te belemmeren om openlijk met de FAA te communiceren", staat in de brief. ODA verwijst naar Organization Designation Authorization. Dat is de groep binnen Boeing die bevoegd is om namens de Amerikaanse overheid veiligheidsbeslissingen te nemen en die wordt geacht onafhankelijk te blijven.

Ruim een op de drie werknemers van de vliegtuigbouwer zei geen veiligheidsproblemen te kunnen melden zonder inmenging. Het is niet duidelijk hoeveel mensen er zijn ondervraagd. De enquête werd van mei tot en met juli van dit jaar gehouden.

Veiligheidssyteem Boeing 737 MAX

Boeing kampt al een tijd met defecten aan vliegtuigen. Zo stond de 737 MAX meer dan een jaar aan de grond na twee crashes die waren veroorzaakt door een computersysteem. In beide gevallen bleek een veiligheidssysteem de neus van het toestel herhaaldelijk naar beneden te duwen, ook als dat niet nodig was. Door de crashes in Indonesië en Ethiopië kwamen honderden mensen om het leven.

Vorige maand werd nog bekend dat meer dan 2500 Boeing 737's in de Verenigde Staten moeten worden nagekeken. De FAA meldde dat er mogelijk een defect zat in een drukschakelaar van het toestel. In juli werd ook bekend dat de vliegtuigbouwer dit jaar veel minder 787 Dreamliners gaat leveren dan voorzien. In de toestellen werd een fabricagefout ontdekt in de buurt van de neus.

Door: ANP

21 februari '24 (10:48)

Zomerdienstregeling KLM vanaf eind maart

KLM vliegt komende zomer naar 155 bestemmingen: 92 in Europa en 63 intercontinentaal. KLM groeit ongeveer 7% in stoelen in vergelijking met de zomerdienstregeling van 2023 en komt daarbij nagenoeg op precoronaniveau uit. De zomerdienstregeling gaat in op 31 maart 2024 en loopt tot en met 26 oktober 2024.

20 februari '24 (14:44)

KLM laat vliegtuigen weer vliegen naar Tel Aviv

KLM vliegt vanaf 1 april weer naar de Israëlische stad Tel Aviv. De luchtvaartmaatschappij staakte die vluchten na de aanslagen van Hamas in Israël op 7 oktober en het uitbreken van de oorlog in de Gazastrook.

20 februari '24 (10:15)

Staking grondpersoneel Lufthansa: ook op Schiphol vluchten geannuleerd

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa verwacht de meeste vluchten dinsdag te moeten schrappen door een staking van het grondpersoneel. Ook op Schiphol zijn vluchten naar Duitsland geannuleerd. Voor KLM heeft de staking vooralsnog geen gevolgen, laat een woordvoerder weten.

19 februari '24 ( 9:55)

Duitse vakbond kondigt opnieuw grote staking aan bij Lufthansa

De Duitse vakbond Verdi heeft het grondpersoneel van luchtvaartconcern Lufthansa opgeroepen tot een nieuwe grote staking op dinsdag. Door de actie zullen er waarschijnlijk weer veel vluchten uitvallen of vertragen, net als bij een soortgelijke staking eerder deze maand.

19 februari '24 ( 9:04)

Nieuw asfalt en verlichting op Kaagbaan; negen weken dicht

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

16 februari '24 (14:00)

Luchtvaart vreest op te draaien voor kostenoverschrijding Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen zijn uiterst kritisch op de investeringsplannen die Schiphol bekend heeft gemaakt. De nationale luchthaven wil de komende jaren miljarden euro's investeren in bijvoorbeeld nieuwe bagagekelders en tilhulpen. Maar de Nederlandse branchevereniging voor luchtvaartmaatschappijen BARIN vreest vooral grote kostenoverschrijdingen waarvoor airlines via havengelden moeten opdraaien.

16 februari '24 (13:25)

Schiphol maakt zich hard voor extra beveiliging in de zomer

Schiphol zet "alles op alles" om voldoende beveiligers in huis te hebben om de zomerdrukte op de luchthaven weer aan te kunnen. "We zitten er bovenop, maar alle projecties zien er goed uit", zei financieel topman van Schiphol Robert Carsouw vrijdag in een toelichting op de jaarcijfers. De afgelopen tijd zijn veel beveiligers aangenomen om de chaos van de zomer in 2022 te voorkomen. Toen ontstonden er lange rijen op het vliegveld als gevolg van een tekort aan personeel bij de security-afdeling.

16 februari '24 (12:45)

Schiphol nog aan de rekentafel wat betreft havengelden

Schiphol weet nog niet hoeveel meer luchtvaartmaatschappijen moeten gaan betalen om de komende jaren gebruik te blijven maken van de luchthaven. Daar wordt volgens financieel topman Robert Carsouw nog aan gerekend, zei hij vrijdag in een toelichting op de jaarcijfers. De gesprekken over deze zogeheten havengelden beginnen in maart. De luchtvaartmaatschappijen moeten deels de grote investeringen van Schiphol gaan dragen, die gestopt worden in het vernieuwen en onderhoud van het vliegveld. Dat kan leiden tot hogere ticketprijzen, als maatschappijen die kosten gaan doorberekenen.

16 februari '24 ( 8:55)

Airbus produceert nieuwe vliegtuigen, waaronder een waterstoftoestel

Airbus werkt aan een generatie nieuwe vliegtuigen. Daarvoor lopen twee projecten, vertelde topman Guillaume Faury tijdens een toelichting op de jaarresultaten. Een van de toestellen moet gaan vliegen op waterstof, het andere moet het best verkochte type A320 van de vliegtuigfabrikant gaan vervangen. Tegen 2035 moet de opvolger in gebruik worden genomen.

16 februari '24 ( 8:30)

In 2023 weer winst voor Schiphol

Schiphol Group, waar naast de gelijknamige luchthaven ook Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport onder vallen, heeft vorig jaar weer winst gemaakt, na een fors verlies een jaar eerder. Maar belangrijke activiteiten binnen de organisatie zijn nog steeds "stevig verlieslatend". Daarom heeft het luchthavenbedrijf besloten geen dividend uit te keren aan de aandeelhouders, waarvan de Staat en de gemeente Amsterdam de grootste zijn.