Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ILT: Schiphol voldoet opnieuw ruim aan milieu- en veiligheidsnormen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Omdat er nog steeds minder wordt gevlogen overschrijdt Schiphol ook dit jaar de normen voor geluid, externe veiligheid en de uitstoot van stoffen waarschijnlijk niet. Dit blijkt uit de halfjaarrapportage van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over de periode van 1 november 2020 tot en met 30 april 2021. De wereldwijde coronapandemie heeft nog steeds effect op het milieu en de externe veiligheid op en rond de luchthaven. Dit meldt de ILT. 

Het aantal vliegtuigbewegingen ligt nog steeds aanzienlijk lager dan ’normaal’, zo meldt de ILT. Schiphol heeft de zogeheten geluidruimte daarom halverwege het gebruiksjaar deels gebruikt. Het aantal vliegbewegingen en de hoeveelheid geluid verschilt per handhavingspunt, maar blijft overal onder de 50 procent van de jaarruimte. Daarmee is de kans klein dat dit jaar geluidsnormen op een van de handhavingspunten overschreden wordt.

Nachtvluchten beperkt

Ook het aantal nachtvluchten blijft beperkt. In het eerste half jaar zijn 4.656 nachtvluchten uitgevoerd waar jaarlijks 32.000 vluchten mogelijk zijn.

De ILT constateert afwijkingen van de minimale vlieghoogte voor de nacht bij de eindnadering van de Zwanenburgbaan. Een van de twee vaste nachtelijke naderingsroutes voor de Zwanenburgbaan vermijdt zodoende de woonkernen ten noorden van de Zwanenburgbaan zoveel mogelijk om daarmee geluidshinder te beperken. Het aantal afwijkingen van de vlieghoogte ligt hierdoor formeel hoger dan voor Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is toegestaan. Volgens een evaluatie van LVNL zorgt dit echter voor een flinke hinderbeperking. Daarom kreeg de ILT een aanwijzing van de minister om niet handhavend op te treden tegen deze specifieke hoogteafwijkingen.

Geen overtredingen vertrekroutes of baangebruik

De ILT heeft geen afwijkingen van vertrekroutes voor de nacht geconstateerd. Ook vond de inspectie geen overtredingen van de regels voor het baangebruik. Ten behoeve van de lokale luchtkwaliteit controleert de ILT op het tijdig uitzetten van de hulpmotoren van vliegtuigen voor de energievoorziening op het platform. Bij 473 controles van vliegtuigen bleek dat ze allemaal de hulpmotor tijdig uit zetten en gebruik maken van de vaste stroomaansluiting.

De halfjaarrapportage gaat over de periode van 1 november 2020 tot en met 30 april 2021. De ILT maakt de resultaten van het toezicht over het gehele gebruiksjaar 2021 (1 november 2020 tot en met 31 oktober 2021) bekend in de ‘Staat van Schiphol 2021’. Deze verschijnt begin 2022.

Door: Nationale Transportgids

01 juli '25 (11:09)

Aantal passagiers budgetmaatschappijen verdrievoudigd in twintig jaar

Het aantal passagiers dat met een budgetvliegtuigmaatschappij zoals Ryanair en easyJet vliegt, is in twintig jaar verdrievoudigd. In 2024 reisden 27,8 miljoen passagiers van of naar een Nederlandse luchthaven met een budgetmaatschappij, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is drie keer zoveel als de 9,3 miljoen passagiers in 2004.

01 juli '25 (10:11)

Aantal reizigers met budgetmaatschappij verdrievoudigd sinds 2004

Steeds meer Nederlanders stappen op het vliegtuig met een budgetmaatschappij. In 2024 vlogen 27,8 miljoen passagiers via een prijsvechter van of naar een Nederlandse luchthaven. Twintig jaar geleden waren dat er nog maar 9,3 miljoen. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

28 juni '25 (11:21)

Transavia ontvangt tiende Airbus A321neo: exit voor Boeing 737

Transavia heeft de tiende Airbus A321neo in ontvangst genomen. Dit vliegtuig landde vrijdag 27 juni 2025 omstreeks 18.00 uur op Schiphol en maakte ’s avonds al de eerste commerciële vlucht naar Mallorca. Dat meldt Transavia.

27 juni '25 (22:21)

Provincie: vliegveld Maastricht Aachen Airport niet in de buurt van faillissement

Het noodlijdende Maastricht Aachen Airport (MAA) staat niet op punt van omvallen en zit daar ook niet tegenaan, zegt de Limburgse gedeputeerde Stephan Satijn. De luchthaven ten noorden van Maastricht sloot vorig jaar af met 11,5 miljoen euro verlies, fors meer dan in 2023.

27 juni '25 (22:21)

KLM wil met loonbod vakbonden tegemoetkomen

Luchtvaartmaatschappij KLM wil met een loonbod de vakbonden tegemoetkomen. KLM zegt de nullijn los te zullen laten en nodigt alle tien vakbonden uit voor een zogenoemd multi-overleg op 2 juli waar over vier cao's gesproken wordt. Dat overleg zal dan gaan over loon en looptijd, twee onderwerpen die voor al deze cao's relevant zijn, aldus KLM.

26 juni '25 ( 1:59)

Rechter verbiedt 24 uursstaking KLM-personeel op Schiphol

Grondpersoneel van KLM mag zaterdag niet 24 uur lang staken, oordeelt de rechtbank in Haarlem. Vakbonden FNV en CNV kondigden de actie op Schiphol aan om hun eisen voor koopkrachtbehoud kracht bij te zetten. KLM spande een kort geding aan omdat de luchtvaartmaatschappij de actie te ver vindt gaan. De rechter oordeelt dat de staking te ingrijpend is door alle mogelijke veiligheidsproblemen die op Schiphol kunnen ontstaan.

25 juni '25 (14:14)

Van Zanen: bijna driehonderd drones uit lucht gehaald rond NAVO-top

Tot nu toe zijn er in de dagen rond de NAVO-top in Den Haag bijna driehonderd drones uit de lucht gehaald. Dat zei de Haagse burgemeester Jan van Zanen tijdens een werkbezoek dat hij deed met demissionair staatssecretaris van Defensie, Gijs Tuinman. Ze namen een kijkje op locaties in de hofstad waar speciale eenheden van Defensie drones uit de lucht halen.

25 juni '25 ( 8:51)

Opnieuw problemen op spoor bij Schiphol: nu seinstoring

Er zijn woensdagochtend opnieuw problemen op het spoor bij Schiphol. Tussen Amsterdam Zuid en Schiphol rijden fors minder treinen dan normaal door een seinstoring. Dit duurt naar verwachting tot ongeveer 09.15 uur. De storing heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven.

24 juni '25 (11:03)

FNV kondigt staking aan bij grondpersoneel KLM

Het grondpersoneel van KLM staakt zaterdag 24 uur lang, heeft vakbond FNV aangekondigd. Daardoor dreigen dan veel vluchten uit te vallen, omdat bijvoorbeeld koffers niet in vliegtuigen geladen kunnen worden.

24 juni '25 (11:03)

Groter jaarverlies voor Maastricht Aachen Airport

Maastricht Aachen Airport heeft over 2024 een groter verlies geleden dan een jaar eerder. De hoeveelheid via de lucht vervoerde vracht liep terug en het aantal passagiers groeide slechts minimaal ten opzichte van 2023, het jaar waarin de luchthaven acht weken gesloten was voor vliegverkeer door de baanrenovatie.