Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

KLM houdt zich vooralsnog aan afspraken met Staat om steunpakket

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
KLM houdt zicht vooralsnog aan de afspraken die zijn gemaakt als onderdeel van het coronasteunpakket dat de maatschappij van de overheid kreeg. Zo ligt de maatschappij op koers om tegen 2022 de operationele kosten met zeker 15 procent te hebben teruggebracht. Daar draagt ook het personeel zijn steentje aan bij. Geld dat is ontvangen is ook alleen gebruikt voor KLM-doeleinden en er is geen dividend uitgekeerd, zo komt naar voren uit de eerste rapportage van de bij KLM gestalde staatsagent.

De Nederlandse regering verleende KLM tot nu toe 3,4 miljard euro aan steun. Het pakket bestaat uit leningen, waarvan 1 miljard euro direct van de overheid en 2,4 miljard euro van banken. De Nederlandse overheid staat voor 90 procent garant voor de lening van banken. KLM moet de leningen binnen 5,5 jaar aflossen. De staatsagent moet toezien op het naleven van de afspraken.

De staatsagent maakt geen deel uit van het bestuur of van de raad van commissarissen van KLM. Wel heeft hij het recht om onderwerpen te agenderen bij vergaderingen, waarbij hij ook aanwezig mag zijn. Daarnaast moet hij ook over het reilen en zeilen bij de onderneming worden ingelicht.

Terugdringen nachtvluchten 

Over plannen om de hinder van vliegtuigen van KLM te beperken is de afgelopen tijd ook gesproken. Daarover worden nog verdere afspraken gemaakt, nadat het plan voor hinderbeperking is getoetst door een onafhankelijke partij. Een belangrijk punt om tot minder overlast te komen is het terugdringen van het aantal nachtvluchten op Schiphol. De wet die dit moet regelen, moet nog door de Tweede Kamer. KLM zal als grootste gebruiker van Schiphol hier ook een "evenredige bijdrage" aan leveren, zo valt in een brief aan de Tweede Kamer te lezen.

Verder is afgesproken dat KLM zijn CO2-uitstoot voor vertrekkende vluchten tegen 2030 heeft teruggebracht tot het niveau van 2005, als onderdeel van bredere duurzaamheidsafspraken. KLM denkt de totale uitstoot van de vluchten nog verder terug te kunnen dringen. Volgens de staatsagent moeten de definities wat beter worden afgestemd om te kunnen toetsen of afspraken worden nagekomen. Ook geeft de impact van de coronacrisis, waardoor veel minder werd gevlogen, hier een vertekend beeld.

Belastingontwijking

Verder wordt nog onderzocht of personeel van KLM belastingontwijking mogelijk heeft gemaakt, of er zelf aan meewerkte. Daar wordt in een volgende rapportage komend najaar op teruggekomen.

Door: ANP

01 juli '25 (11:09)

Aantal passagiers budgetmaatschappijen verdrievoudigd in twintig jaar

Het aantal passagiers dat met een budgetvliegtuigmaatschappij zoals Ryanair en easyJet vliegt, is in twintig jaar verdrievoudigd. In 2024 reisden 27,8 miljoen passagiers van of naar een Nederlandse luchthaven met een budgetmaatschappij, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is drie keer zoveel als de 9,3 miljoen passagiers in 2004.

01 juli '25 (10:11)

Aantal reizigers met budgetmaatschappij verdrievoudigd sinds 2004

Steeds meer Nederlanders stappen op het vliegtuig met een budgetmaatschappij. In 2024 vlogen 27,8 miljoen passagiers via een prijsvechter van of naar een Nederlandse luchthaven. Twintig jaar geleden waren dat er nog maar 9,3 miljoen. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

28 juni '25 (11:21)

Transavia ontvangt tiende Airbus A321neo: exit voor Boeing 737

Transavia heeft de tiende Airbus A321neo in ontvangst genomen. Dit vliegtuig landde vrijdag 27 juni 2025 omstreeks 18.00 uur op Schiphol en maakte ’s avonds al de eerste commerciële vlucht naar Mallorca. Dat meldt Transavia.

27 juni '25 (22:21)

Provincie: vliegveld Maastricht Aachen Airport niet in de buurt van faillissement

Het noodlijdende Maastricht Aachen Airport (MAA) staat niet op punt van omvallen en zit daar ook niet tegenaan, zegt de Limburgse gedeputeerde Stephan Satijn. De luchthaven ten noorden van Maastricht sloot vorig jaar af met 11,5 miljoen euro verlies, fors meer dan in 2023.

27 juni '25 (22:21)

KLM wil met loonbod vakbonden tegemoetkomen

Luchtvaartmaatschappij KLM wil met een loonbod de vakbonden tegemoetkomen. KLM zegt de nullijn los te zullen laten en nodigt alle tien vakbonden uit voor een zogenoemd multi-overleg op 2 juli waar over vier cao's gesproken wordt. Dat overleg zal dan gaan over loon en looptijd, twee onderwerpen die voor al deze cao's relevant zijn, aldus KLM.

26 juni '25 ( 1:59)

Rechter verbiedt 24 uursstaking KLM-personeel op Schiphol

Grondpersoneel van KLM mag zaterdag niet 24 uur lang staken, oordeelt de rechtbank in Haarlem. Vakbonden FNV en CNV kondigden de actie op Schiphol aan om hun eisen voor koopkrachtbehoud kracht bij te zetten. KLM spande een kort geding aan omdat de luchtvaartmaatschappij de actie te ver vindt gaan. De rechter oordeelt dat de staking te ingrijpend is door alle mogelijke veiligheidsproblemen die op Schiphol kunnen ontstaan.

25 juni '25 (14:14)

Van Zanen: bijna driehonderd drones uit lucht gehaald rond NAVO-top

Tot nu toe zijn er in de dagen rond de NAVO-top in Den Haag bijna driehonderd drones uit de lucht gehaald. Dat zei de Haagse burgemeester Jan van Zanen tijdens een werkbezoek dat hij deed met demissionair staatssecretaris van Defensie, Gijs Tuinman. Ze namen een kijkje op locaties in de hofstad waar speciale eenheden van Defensie drones uit de lucht halen.

25 juni '25 ( 8:51)

Opnieuw problemen op spoor bij Schiphol: nu seinstoring

Er zijn woensdagochtend opnieuw problemen op het spoor bij Schiphol. Tussen Amsterdam Zuid en Schiphol rijden fors minder treinen dan normaal door een seinstoring. Dit duurt naar verwachting tot ongeveer 09.15 uur. De storing heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven.

24 juni '25 (11:03)

FNV kondigt staking aan bij grondpersoneel KLM

Het grondpersoneel van KLM staakt zaterdag 24 uur lang, heeft vakbond FNV aangekondigd. Daardoor dreigen dan veel vluchten uit te vallen, omdat bijvoorbeeld koffers niet in vliegtuigen geladen kunnen worden.

24 juni '25 (11:03)

Groter jaarverlies voor Maastricht Aachen Airport

Maastricht Aachen Airport heeft over 2024 een groter verlies geleden dan een jaar eerder. De hoeveelheid via de lucht vervoerde vracht liep terug en het aantal passagiers groeide slechts minimaal ten opzichte van 2023, het jaar waarin de luchthaven acht weken gesloten was voor vliegverkeer door de baanrenovatie.