Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

5 miljoen euro steun voor ontslagen KLM'ers goedgekeurd door EU

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Het Europees Parlement stemt in met 5 miljoen euro Europese steun voor KLM-werknemers die hun baan hebben verloren vanwege de coronacrisis. Het geld is bedoeld om ongeveer 1200 ex-werknemers om te scholen of te helpen een bedrijf te beginnen. De subsidie werd door een overgrote meerderheid van het parlement in Straatsburg goedgekeurd.

KLM had in Brussel 8,4 miljoen euro steun voor 1851 vertrekkende werknemers aangevraagd uit een speciale pot, het zogeheten Europees Fonds voor aanpassing door globalisering (EFG). Ontslagen werknemers kunnen daar een beroep op doen als zij door herstructurering van het bedrijf waar ze werkten op straat zijn komen te staan, als het bedrijf naar het buitenland verhuist bijvoorbeeld. Sinds de corona-uitbraak is het fonds ook opengesteld voor werknemers die door herstructurering vanwege de pandemie zijn ontslagen. Het geld wordt gebruikt om bijvoorbeeld loopbaanadvies, een sollicitatietraining, opleiding, omscholingsbegeleiding of hulp bij de oprichting van een bedrijf te betalen.

De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, stelde voor de steun tot 5 miljoen te beperken en het kabinet 3,4 miljoen euro te laten bijleggen. Maar dat bedrag neemt KLM voor eigen rekening, heeft de luchtvaartmaatschappij besloten. KLM krijgt al veel steun van het Rijk om de coronacrisis te doorstaan.

Alleen selecte groepje van KLM

Europarlementariër Agnes Jongerius (PvdA) stemde voor de 5 miljoen steun. "Het is goed nieuws dat deze mensen geholpen kunnen worden dankzij het EFG. Door het coronavirus was het afgelopen jaar heel rustig op Schiphol, en verloren duizenden werknemers hun baan. Ik vraag me daarom wel af: waarom ontvangt alleen dit selecte groepje van KLM steun uit het fonds?"

Samen met vakbonden FNV en CNV heeft ze een brief gestuurd naar Schiphol-directeur Dick Benschop waarin ze wijzen op het fonds. Ze vragen waarom er niet een aanvraag is ingediend "voor de schoonmakers, de bagage-afhandelaars, de beveiliging en andere mensen die werkzaam zijn op Schiphol". "Als CEO van Schiphol draagt u verantwoordelijkheid voor het reilen en zeilen van de luchthaven", aldus de drie in de brief. "Wij nemen aan dat u zich ook verantwoordelijk voelt voor de mensen die op de luchthaven gewerkt hebben. Wij kijken dan ook reikhalzend uit naar een nieuwe aanvraag voor álle mensen die werkzaam zijn op Schiphol in samenwerking met de sociale partners."

Door: ANP

27 februari '24 ( 8:15)

Forse reorganisatie reisorganisatie Expedia

Expedia Group, het bedrijf achter reiswebsites als Hotels.com en Trivago, gaat wereldwijd ongeveer 1500 banen schrappen. Dat komt overeen met 9 procent van het totale personeelsbestand. Daarmee wil het bedrijf de kosten drukken, marktaandeel winnen en de groei herstellen.

27 februari '24 ( 7:09)

Corendon gaat vanaf Maastricht vliegen op Mallorca en Málaga

Deze zomer vliegt Corendon vanaf Maastricht Aachen Airport ook naar het Spaanse Mallorca en Málaga. De vluchten naar deze nieuwe bestemmingen worden uitgevoerd met een Airbus A320. Dit vliegtuig wordt door de reisorganisatie voor de zomermaanden op Maastricht Aachen Airport gestationeerd. Dat meldt Corendon.

26 februari '24 ( 6:15)

Ryanair moet deze zomer misschien vluchten schrappen

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair waarschuwt dat ze deze zomer mogelijk vluchten moet gaan schrappen. Volgens topman Michael O'Leary krijgt Ryanair minder toestellen van vliegtuigfabrikant Boeing aangeleverd dan was beloofd.

22 februari '24 (13:45)

Storm Louis: KLM schrapt vandaag 64 vluchten op Schiphol

KLM schrapt donderdag 64 Europese vluchten van en naar Schiphol omdat harde windstoten worden verwacht, meldt de luchtvaartmaatschappij. Nederland krijgt aan het einde van de dag te maken met storm Louis, die volgens Weeronline vanaf de middag zorgt voor harde wind, stevige buien en zware windstoten in het westen van het land.

21 februari '24 (10:48)

Zomerdienstregeling KLM vanaf eind maart

KLM vliegt komende zomer naar 155 bestemmingen: 92 in Europa en 63 intercontinentaal. KLM groeit ongeveer 7% in stoelen in vergelijking met de zomerdienstregeling van 2023 en komt daarbij nagenoeg op precoronaniveau uit. De zomerdienstregeling gaat in op 31 maart 2024 en loopt tot en met 26 oktober 2024.

20 februari '24 (14:44)

KLM laat vliegtuigen weer vliegen naar Tel Aviv

KLM vliegt vanaf 1 april weer naar de Israëlische stad Tel Aviv. De luchtvaartmaatschappij staakte die vluchten na de aanslagen van Hamas in Israël op 7 oktober en het uitbreken van de oorlog in de Gazastrook.

20 februari '24 (10:15)

Staking grondpersoneel Lufthansa: ook op Schiphol vluchten geannuleerd

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa verwacht de meeste vluchten dinsdag te moeten schrappen door een staking van het grondpersoneel. Ook op Schiphol zijn vluchten naar Duitsland geannuleerd. Voor KLM heeft de staking vooralsnog geen gevolgen, laat een woordvoerder weten.

19 februari '24 ( 9:55)

Duitse vakbond kondigt opnieuw grote staking aan bij Lufthansa

De Duitse vakbond Verdi heeft het grondpersoneel van luchtvaartconcern Lufthansa opgeroepen tot een nieuwe grote staking op dinsdag. Door de actie zullen er waarschijnlijk weer veel vluchten uitvallen of vertragen, net als bij een soortgelijke staking eerder deze maand.

19 februari '24 ( 9:04)

Nieuw asfalt en verlichting op Kaagbaan; negen weken dicht

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

16 februari '24 (14:00)

Luchtvaart vreest op te draaien voor kostenoverschrijding Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen zijn uiterst kritisch op de investeringsplannen die Schiphol bekend heeft gemaakt. De nationale luchthaven wil de komende jaren miljarden euro's investeren in bijvoorbeeld nieuwe bagagekelders en tilhulpen. Maar de Nederlandse branchevereniging voor luchtvaartmaatschappijen BARIN vreest vooral grote kostenoverschrijdingen waarvoor airlines via havengelden moeten opdraaien.